
Cihannüma 
Tarih ve Coğrafya Araştırmaları Dergisi 

Sayı V/2 – Aralık 2019, 129-144 

Makale Geliş Tarihi / Received Date: 17.02.2019 Makale Kabul Tarihi / Acceptance Date: 11.11.2019 

 
 

REUTERS AND THE GOVERNMENTS BEFORE 

THE WORLD WAR I: A CASE STUDY* 
 

Ceren Uçan** 
 
 

Abstract 

Before the World War I, Havas, Wolff’s, and Reuters agencies signed 
confidential agreements with several governments, promising to serve them 
in various ways. These agencies concluded contracts with any government that 
was willing to subsidize them, treated news as an ordinary commodity. To 
convince statesmen to sign agreements with them, the agencies took 
advantage of world politics and tensions between empires. By this way, 
Wolff’s overcame its vulnerability to Havas and Reuters while Havas defied 
competition in its home market and secured a large subsidy from the Russian 
Empire for more than a decade. Likewise, Reuters signed confidential 
agreements with the Japanese and the British empires and was subsidized by 
the Egyptian government for more than five decades. From the second half 
of the nineteenth century, until the World War I, the policy of the first and 
major news agencies of Europe, Havas, Wolff’s, and Reuters was to maximize 
their profits by signing contracts with governments. 

Keywords: Empire, Havas, Public Opinion, Reuters, Wolff’s 

Birinci Dünya Savaşı Öncesinde Reuters ve İmparatorluk Yönetimleri: 

Bir Örnek Çalışma 

Öz 

Birinci Dünya Savaşı öncesinde, Havas, Wolff’s ve Reuters ajansları birçok 
farklı devletle gizli anlaşmalar imzalamıştır ve her birine farklı vaatlerde 
bulunmuştur. Bu ajanslar habere bir meta gibi davranmış ve kendilerine 
ödenek sağlayan tüm hükümetler ile anlaşma yapmıştır. Ajanslar, devlet 
yöneticilerini kendileriyle anlaşma yapmaya ikna etmek için mevcut siyasi 
durumdan ve imparatorluklar arasındaki gerilimden faydalanmışlardır. Bu 
şekilde Wolff’s, Havas ve Reuters’e karşı güçlenirken, Havas iç pazarda 
rakiplerine karşı üstünlük sağlamış ve Rus İmparatorluğu’ndan on yıldan uzun 
bir süre ödenek almıştır. Reuters ise bu yöntemle, Japon ve Britanya 

                                                      
*  This work was supported by The Scientific and Technological Council of Turkey (TUBITAK) 

under grant 2214/A. This article is based on the author’s unpublished thesis: Ceren Uçan, The News 
Agencies in the Ottoman Empire: Havas, Reuters and the Ottoman Telegraph Agency (1862-1914), (PhD 
Dissertation, İhsan Doğramacı Bilkent University, 2019). 

**  Dr., Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Tarih Eğitimi Anabilim Dalı, 35150, Buca-
İzmir/Türkiye, ceren.ucan@deu.edu.tr , Orcid ID: 0000-0002-8003-0466 

mailto:ceren.ucan@deu.edu.tr


Ceren Uçan 

 

130 

imparatorluklarıyla gizli anlaşmalar imzalamıştır. Ayrıca, Mısır hükümeti 
tarafından kendisine elli yıldan daha uzun bir süre para yardımı yapılmıştır. On 
dokuzuncu yüzyılın ikinci yarısından Birinci Dünya Savaşı’na kadar 
Avrupa’nın ilk ve en büyük üç haber ajansı Havas, Wolff’s ve Reuters, 
kazançlarını arttırmak için hükümetlerle anlaşma yapma politikası 
gütmüşlerdir. 

Anahtar Kelimeler: İmparatorluk, Havas, Kamuoyu, Reuters, Wolff’s 

 
 

Introduction 

The founders of Havas, Wolff’s and Reuters agencies realized the need for news 
agencies in the nineteenth century. With the stock market’s expansion, demand for 
rapid stock exchange rates was born. It was important for the nineteenth century 
bankers, financiers and investors to have fast access to stock exchange rates of major 
stock markets. The major European news agencies were established to satisfy this 
need at first, and then extended their area of work to political news. Agence Havas1 
was founded by Charles-Louis Havas (1783-1858), a bankrupt businessperson in 
1835, followed by Wolff’s Telegraphic Bureau2 of Dr. Bernhard Wolff (1811-79) in 1849, 

and Reuter’s Telegram Company of Paul Julius Reuter (1816-99) in 1851.3  

Before the World War I, these three major European news agencies, Havas, 
Wolff’s and Reuters concluded secret agreements with their imperial governments 
as well as foreign governments. Most of the time it was these news agencies which 
contacted governments and tried to convince them to sign confidential agreements. 
With this type of connection with their governments, the news agencies acquired 
“first crack at official information, reduced rates and priority use of state telegraph and cable 
facilities, and special subscriptions or outright subsidies”.4 Their gains were the same in their 
relations with foreign governments. The relationship between Havas, Wolff’s and 
Reuters with their home governments, as well as with foreign governments, will be 
discussed to demonstrate that from second half of the nineteenth century until the 
World War I, the news agency owners and the stockholders regarded news as a 

                                                      
1  For further information on Havas, see Michael Palmer, Des Petits Journaux aux Grandes Agences: 

Naissance du Journalisme Moderne, 1863-1914 (Paris: Aubier, 1983), Antoine Lefebure, Havas: Les 
Arcanes du Pouvoir (Grasset: Paris, 1992), Pierre Frédérix, Un Siècle de Chasse aux Nouvelles de l’Agence 
d’Information Havas a L’Agence France-Presse (1837-1957) (Paris: Flammarion,1959). 

2  For more information on Wolff’s, see Dieter Basse, Wolff’s Telegraphisches Bureau 1849 bis 1933 
(München: K.G. Saur, 1991), Robert Keyserlingk, Media Manipulation: The Press and Bismarck in 
Imperial Germany (Montreal: International Publishers Representatives, 1977). 

3  Agence Havas will be referred as Havas, Wolff’s Telegraphic Bureau as Wolff’s, and Reuter’s 
Telegram Company as Reuters in rest of the article. 

4  Alexander Scott Nalbach, “’Poisoned at the Source?’ Telegraphic News Services and Big Business 
in the Nineteenth Century,” Business History Review, vol. 77, no.4 (Winter 2003), 597. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

131 

commodity5 and the policy of the news agencies was to sell it to any government 

that was willing to pay for it. The news agencies skillfully took advantage of world 
politics and disputes between the empires to conclude agreements. While Havas 
benefited from Russo-Japanese War (1904-1905), Wolff has defied foreign 
competition by taking advantage of tension between Great Powers. Similarly, 
Reuters took advantage of tension between Great Powers while convincing the 
British government to make a secret convention. It also benefited from the conflict 
between China and Japan over Korea to sign another confidential agreement with 
Japanese Empire, promising to promote the empire’s image abroad. Besides, the 
government of Egypt remained as a Reuters’ subscriber for fifty-four years. This 
article will examine briefly the relations of Havas with French and Russian 
governments, and Wolff’s with the Prussian government while it will elaborate the 
affairs of Reuters with the British, Egyptian, and Japanese governments. Before the 
World War I, Havas, Wolff’s and Reuters pursued the same policy, which was to 
have confidential agreements with foreign and domestic governments, promising to 
serve their interests. To support this argument, we chose Reuters as a case study for 
Reuters Archive and used some archival documents from the United Kingdom 
National Archives.  

Literature Review 

The relations between the governments and major European news agencies 
before the World War I have been overlooked in the historical scholarship. The 
focus of the studies has been on operations of these agencies during World War I. 
The news agencies became a figure in their imperial government’s organized official 
propaganda with the start of the war. The only piece of work that studies in detail 
the relations of the news agencies with governments before the war is Alexander 
Nalbach’s dissertation, The Ring Combination: Information, Power and the World News 
Agency Cartel 1856-1914. The work is significant also for the author used archival 
materials from variety of archives concerning each news agency. He consulted both 
state office archives and agency archives, allowing him to combine official views of 
the empires and perception of the agencies.6 Nalbach’s research in French and 
German archives especially helped the author to have information on French and 
German sources, and the perspectives of these governments and representatives of 
Havas and Wolff’s.  

There is hardly any recent work on these agencies covering the period from 
mid-nineteenth century to 1914 in English, French or German let alone a 
comparative one that concerns itself with relations of Havas, Reuters, and Wolff’s 
with imperial governments. There are couple of comparative works on news 

                                                      
5  Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen, refer to news as a commodity to collect and distribute in 

“The Globalization of News,” in The Globalization of News (London: Sage Publications, 1998), 1. 
6  This characteristic of Nalbach’s dissertation helped the author of this article to be informed 

concerning the French and German sources. 



Ceren Uçan 

 

132 

agencies. For example, Michael B. Palmer’s “Crieurs et Diffuseurs de Journaux: 
Perspectives Françaises et Britanniques, 1860-1900.”; Des Petits Journaux aux Grandes 
Agences : Naissance du Journalisme Moderne (1863-1914); “L’agence Havas, Reuters et 
Bismarck : L’échec de la Triple Alliance Télégraphique (1887-1889)”, Jonathan 
Silberstein-Loeb’s The International Distribution of News : the Associated Press, Press 
Association, and Reuters, 1848-1947, Terhi Rantanen’s Foreign News in Imperial Russia: 
The Relationship between International and Russian News Agencies, 1856-1914, Oliver Boyd-
Barrett’s The International News Agencies, Jonathan Fenby’s The International News 
Services. 

The literature on Reuters focuses mainly on the news agency’s history. The 
publications on news agencies in general are “company histories commissioned by 
the world news agencies themselves to promote publicity, to commemorate 
anniversaries”,7 as rightfully described by Nalbach, and this is also the case for works 
on Reuters. These sources merely relate the chronological history of the agencies, 
mentioning agency contact with the governments in a very refined manner, and 
referring to them very briefly, if at all. Graham Storey’s Reuter’s Century and Donald 
Read’s The Power of News: The History of Reuters, 1849-1989 are examples of such works. 
They are descriptive company histories. Though somewhat still useful for learning 
about key events in the agency’s history, they do not have much to offer the 
researcher, and they lack citations. The first one does not have any citations while 
the latter has citations here and there. Other group of published material is memoirs 
of managers. They are anecdotal. These are Henry M. Collins’, From Pigeon Post to 
Wireless and Roderick Jones’, A Life in Reuters.  

There is hardly any source on the international news agencies in Turkish. Only 
Orhan Koloğlu discussed the international news agencies briefly in Havas-Reuter’den 
Anadolu Ajansı’na and in a later work, Osmanlı Döneminde Basın Teknikleri ve Araçları. 
Not only these sources are not elaborate but also they have problems in using 
citations. While some of the primary sources are not cited at all, some of the 
secondary sources lack citation details such as page numbers in Havas-Reuter’den 
Anadolu Ajansı’na. Similarly, Osmanlı Döneminde Basın Teknikleri ve Araçları does not 
cite the primary sources and does not give the page numbers of the secondary 
sources. 

This article contributes to literature on Reuters and the nineteenth century 
pioneer news agencies. In addition, it attempts to fill the gap in historical scholarship 
regarding comparative works on affairs of news agencies with governments before 
the World War I.  

Havas and the French Government 

Havas always managed to maintain good relations with the French 
government; this also helped it to avoid competition in France. A letter written by 

                                                      
7  Nalbach, The Ring Combination: Information, Power and the World News Agency Cartel, (PhD Dissertation, 

University of Chicago, 1999), 29. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

133 

Henri Houssaye, Director of Havas, to his Constantinople agent in 1909 shows how 
both the French government and Havas benefited from their close contact, which 
was also relevant to Wolff’s and Reuters’s interaction with their home governments. 
The letter also reflects Havas’ opinion of its news service: “We are the first to be 
given certain news, certain notes, it is true, and this constitutes an advantage for us 
to exploit; on the other hand, in acting thus, the government has its ideas distributed, 
and this is an advantage for it …. 8” 

In 1862, Auguste Havas suggested to the Ministry of the Interior that they 
send them, on a daily basis, the news the French government wished to disseminate. 
Havas also suggested having a telegraph line between the cabinet and the agency for 
this very purpose, and to be moderate in tailoring the news in order not to make the 
newspapers suspect that the agency was sending them the official opinion of the 
French government: 

“We must only be asked to act within the limits of moderation, which will always 
have the effect of having our communications accepted by newspapers of all shades of 
opinion; to act otherwise would be to destroy a precious instrument with which one 
can exercise the greatest influence possible at home and abroad”.9 

The agency kept in touch with the French government on a daily basis. Furthermore, 
Auguste Havas succeeded in convincing the government that the agency’s news 
service was sufficient to fulfill the purposes of the government. In September 1862, 
Napoleon III (1852-1870), emperor of France forbade the founding of any new 
news agencies. In 1863, the government paid 24,000 francs and paid additional 
subsidies to twenty-one provisional newspapers, on average 2,000 francs to each to 
help them pay their Havas subscriptions.10 The Ministry of the Interior’s notes on 
Havas, when its journalism was under attack by the French press for distorting news, 
reveals the close relationship between Havas and the French government. In a note, 
dated 15 April 1869, the Ministry of the Interior emphasized its private relationship 
with Havas by stating that: 

“Havas is at all times in daily correspondence with the Ministry. Each time that 
a denial or a correction, or a useful news item should be placed in circulation without 
delay, [Havas] condenses it in telegraphic form and distributes it throughout all of 
France. Agreement has been reached so that this service is used more frequently, and 
replace all communications which are not judged convenient to make directly. One 
may judge the capital importance of this means of rapid publicity by the fact that 
M. Havas serves 307 newspapers”.11 

By this way, the French government promoted its views without having any 
responsibility for information disseminated by Havas. 

                                                      
8  Nalbach, “Ring Combination,” 240. 
9  Ibid., 107. 
10  Ibid. 
11  Ibid. 



Ceren Uçan 

 

134 

In July 1879, Auguste Havas, the son of Charles-Louis Havas sold the agency 
to Frédéric-Émile Erlanger, a German-Jewish financier who had close relations with 
governments and diplomats.12 Despite change of ownership, the close relationship 
between Havas and the French government continued as before.  

Havas and the Russian Government 

For twelve years, Havas received subsidy from the Russian Empire in the 
form of subscription. From 1905, which began a difficult time for Russian financial 
interests due to the Russo–Japanese War, the Havas agency tried to distort or delay 
the news coming from Russia as much as possible, with the French government’s 
approval and support. Havas’ duty was to weather negative news from Russia in 
order to calm down French investors and protect the Russian economy. On 1 March 
1905, Arthur Raffalovitch, the Russian economic journalist who was behind 
monitoring and shaping the news on Russia in France, reviewed what had been done 
so far to find a solution to temper the stock market after the loss of Port Arthur to 
the Japanese: 

“We have taken action in the financial part of the newspapers, but we have not 
interfered with the political section, regarding the service of dispatches. …from the 
moment the censor allowed the telegrams to pass, we could not stop the news from 
reaching Paris, London and Berlin; and even if it had stopped them, the news would 
have come by other routes, and caused even more damage”.13 

As a solution, Raffalovitch signed a three-month contract with Havas to 
soften the news on Russia in return for a subsidy of 3,000 francs. In his letter to 
Cohen Kokovtzev, the Russian Minister of Finance, Raffalovitch underlined the 
importance of the service performed by Havas and the French press to legitimize 
the payments he made, and convince the Russian government to continue making 
these payments: 

“The internal events in Russia, the disturbances, mutinies and massacres, created 
a very uneasy state of mind among the owners of our securities in France, and it 
appeared that if the press were left to its own devices it would not fail to upset the 
public even further. …the outlook was so threatening that the Banque de Paris put 
50,000 francs at our disposal, which was used as follows: 10,000 to the Havas 
Agency, 7,000 francs to Hebrard of the Temps,…The costly sacrifices to Havas 
and the Temps are absolutely necessary….We must continue the 100,000 francs 
for three months, and look forward to paying Havas 10,000 francs for an even 
longer period”.14 

In 1907, Havas demanded an annual subscription of 5,000 francs per month 
from the Russian Ministry of Finance. Raffalovitch advised a subscription for six 

                                                      
12  Nalbach, “Poisoned at the Source?”, 585-87. 
13  Ibid., 241. 
14  Ibid., 242. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

135 

months with the following statements: 

“The service which Havas can render us is to inset the communications which we 
have occasion to make, and if one could have the certainty that it always inserts the 
communiques of the Ministry of Finance, this would be worth a subscription of five 
hundred francs per month, because there are times when one is very much at a loss 
to get something through. Havas is the great omnibus”.15 

The minister agreed and Russian subsidies to Havas continued until the Revolution 
of 1917. 

Wolff’s and the Prussian Government 

In February 1865, Reuters became a joint stock company called Reuter’s 
Telegram Company (Limited) and, only a month later, it tried to establish a joint 
office with Havas in Berlin, and to buy out Wolff’s agency in cooperation with 
Havas. Bernhard Wolff asked King Wilhelm I for help against Reuters and Havas. 
Wolff underlined importance of preserving the agency for “should Havas succeed, 
Prussia would become dependent on foreigners for its political intelligence”.16 

The king gave C.D. von Oppenfeld, Viktor von Magnus and Gerson von 
Bleichröder, Berlin bankers, the duty to become stockholders of a new share-holding 
company. On 20 May 1865, the Continental Telegraphen-Compagnie (Continental 
Telegraph Company), a joint-stock holding company, was established and shortly 
afterwards it bought Wolff’s agency. The King, Chancellor Bismarck and Gerson 
von Bleichröder were in charge of the new company.17 

Despite his wealth, before taking part in its transformation Bleichröder 
examined Wolff’s business records to see if the agency had the potential for future 
growth. The fact that the stockholders of Wolff’s agency were Berlin bankers, and 
Bleichröder’s approach to buying stocks, is an indication that news agency business 
was like any other business for the stockholders, who found a personal interest in 
their investment. 

Bernhard Wolff’s shares were bought out with a separate agreement but he 
remained as managing director of the new company until his retirement in 1871. 
Richard Wentzel and one of his partners, Theodor Wimmel, were appointed as liable 
directors for ten years by the Prussian state. The Continental received subsidies and 
had official privileges, such as using the state telegraph system.18 

Reuters 

Last but not the least; let us now discuss the agreements made between 
Reuters and the British government, as well as other governments. Jonathan 

                                                      
15  Ibid., 244. 
16  Ibid., 109.  
17  Ibid., 108–12.  
18  Ibid., 224–27. 



Ceren Uçan 

 

136 

Silberstein-Loeb accurately described Reuters from 1851 to 1930 as “a trading company 
operating in news”.19 Its commodity was the news. In 1894 and 1895, Reuters signed 
secret agreements with the British and Japanese governments, and received subsidies 
for decades from several others, exemplifying the fact that news agencies were taking 
advantage of every opportunity to maximize their profits, and not remaining in the 
service of any single government.  

Reuters and the Egyptian Government 

A Reuters’ office was established in Alexandria in 1866 and, for the next ten 
years, Havas and Reuters jointly distributed bulletins in English and French.20 Joseph 
Schnitzler, the chief agent, moved the office to Cairo in 1882.21 Having criticized 
Havas in 1870 for receiving subsidies from the governments of Napoleon III and 
the Turks, Reuters had been receiving subsidies from the Egyptian government since 
at least as early as 1868 in the guise of a ‘subscription’. Despite change of rulers, 

Reuters continued being subsidized. Khedive Ismaʻil (1863-79), Khedive 
Mohammed Tewfik Pasha (1879-92), and Khedive Abbas Hilmi II (1892-1914) 
‘subscribed’ to Reuters. The ‘subscription’ continued during British protectorate 
(1914-1922) as well. 

Gerald C. Delany, Reuters’ general manager in Egypt, stated that they “took 
up the role of a news agency in this country, on condition that the Government would support us in 
various ways, principally as a subscriber to our telegrams, and the existence of our organization in 
this country depends upon the continuance of that support”.22 For twenty-five years, 1,000 
pounds the Egyptian government paid a year to Reuters and Havas.23 Reuters’ 
cashbook from 1877 to 1893 shows that each month in 1883, 1884, 1885, 1886 and 
1887 the Egyptian government paid 85.9.4 pounds, which added up to 1,031.28 a 

year.24 Reuters benefited from conflict between the European powers and Egypt as 

well as political turmoil in Egypt. It enjoyed a long period of subscription with a 
large sum. 

Reuters and the Japanese Government 

Reuters’ agreement with the Japanese government is an example of agencies’ 
relations with foreign governments. The company signed an agreement with Japan 
on 26 July 1894, which came into effect, the same day the First Sino-Japanese War 
started. It was hardly a coincidence. The agreement was part of Japanese publicity 
campaign to have an upper hand in the war. The First Sino-Japanese War took place 

                                                      
19  Jonathan Silberstein-Loeb, The International Distribution of News (New York: Cambridge University 

Press, 2014), 165. 
20  Graham Storey, Reuters’ Century, 1851-1951 (London: Max Parrish, 1951), 95. 
21  Ibid. 
22  Donald Read, The Power of News: The History of Reuters (Oxford: Oxford University Press, 1999), 66. 
23  Nalbach, “Ring Combination,” 178. 
24  Cashbook (1877-1893), 1/8911601, LN 462, Reuters Archive (hereafter cited as RA). 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

137 

between China and Japan over Korea, China’s client state. With the desire to 
suppress Chinese power in the east and be able to take advantage of Korean natural 
resources and market more, Japan got involved with Korean internal affairs, which 
eventually led to armed conflict. Conrad Totman explained economic importance of 
Korea and its significance in Japan’s future prospects: 

“Korea was becoming a market for cotton goods and sundries and a source of rice 
and soybeans, while also beginning to look like a crucial rail link to the continent 
beyond. Indeed, by 1894, the gaining of treaty right to develop mines, build 
railroads, and telegraph lines had emerged as a key strategic goal of policy makers 
in Tokyo. More importantly, perhaps, the question of policy toward Korea had 
become enmeshed in the broader agenda of asserting Japanese dignity and interests 
vis-à-vis the imperialist powers as a whole”.25 

To justify going to war, the Japanese government started to publish articles in 
Japanese newspapers on Korea starting from end of January, only seven months 
before the outbreak of war. The Japanese government modified Rudyard Kipling’s 
“white man’s burden” to legitimize future battle with China over Korea.26 The 
articles emphasized backwardness of Korea and Japan’s responsibility to lead Korea 
along the path of civilization.27 Japan’s sense of its civilizing mission in Asia which 
formed its moral basis of territorial expansion in the first half of the twentieth 
century was that “Japan would bring its understanding of modernity to the East: westernized 
political, legal, financial, and educational institutions and a modern industrial and infrastructural 
base.””28 

To propagate legitimacy of its cause, prevent intervention of European 
powers, and influence foreign public opinion, the Japanese government signed an 
agreement with Reuters. The parties in the agreement were Viscount Aoki, the 
Minister Plenipotentiary of the Emperor of Japan representing the government of 
Japan, and Engländer on behalf of Reuters. It was agreed that Viscount Aoki would 
communicate to 

“Reuter’s Telegram Company exclusively all telegrams of his Government destined 
for publication containing facts, official comments, denials, documents etc. and will 
cause his Government to send his special telegrams on political and military events 
and measures of reform the publication of which will be useful to a better 
understanding of the progress of Japan”.29 

In return, Reuters promised to “communicate their political telegrams before publication and 
also such extracts of the private reports received from their different correspondents as may have 

                                                      
25  Conrad Totman, A History of Japan (Oxford: Blackwell Publishing, 2005), 329. 
26  S.C.M. Paine, The Sino-Japanese War of 1894-1895: Perceptions, Power, and Primacy, New York: 

Cambridge University Press, 2006, 111. 
27  Ibid., 111-15. 
28  Ibid., 115. 
29  Agreement with the Japanese government, 26 July 1894, 1/8714059, LN 238, RA.  



Ceren Uçan 

 

138 

direct or indirect interest for Japan”.30 As the agreement exposes, the Japanese 
government tried to construct its image as a modern and progressive country to 
reach its political, economic, and strategic ends. Moreover, Reuters was to “act in their 
respective spheres as the intermediaries for the financial and commercial requirements of Japan”.31 
For these services, the Japanese government agreed to pay 600 pounds annually 
starting from 1 August 1894 for one year.32  

Around the same time Reuters concluded an agreement with the Japanese 
government, the company also signed another one with the British government, 
which resembled the Japanese convention. Hence, Reuters was negotiating with 
both the British and Japanese governments at the same time, and both agreements 
were planned to come into effect from the 1 August 1894. 

Reuters and the British Government 

In July 1894, Dr. Sigmund Engländer, Chief Editor of Reuters approached 
the British Foreign Office with a similar proposition made by Auguste Havas to the 
French Ministry of the Interior in 1862. From 1894 to 1898, there was a secret 
agreement between the British government and Reuters’ news agency in which the 
agency promised to forward its political telegrams to a person designated by the 
Secretary of State as soon as they were received, verify with the Foreign Office all 
‘doubtful’ telegrams prior to publication to prevent ‘mischief’ arising from the 
circulation of false news, compile confidential reports from their agents and 
communicate them to the Foreign Office as soon as they were received, and observe 
the strictest secrecy in regard to the origin of news communicated by the Foreign 
Office for publication. 

The agency’s proposal was to provide “the foreign office with all the 
intelligence they receive from their agents all over the world, much of it of a 
confidential nature and which is never published”, and the agency also suggested 
that the Foreign Office should make use of the agency to publish accurate 
information in foreign newspapers, or any statements the Foreign Office might 
desire to be made known abroad.33 Engländer stated “the day is past for indifference to 
newspaper calumnies”. 34 He claimed that “his agency would be able to get their communications 
published in the local press anywhere, both through their own agents and thorough other foreign news 
agencies with whom they are linked”.35 As if it were a company in trade, Reuters tried to 
close a deal with the government to export its commodity, the news. Another 
significant point is that it was Reuters which offered to modify news in favor of the 

                                                      
30  Agreement, 1/8714059, LN 238, RA. 
31  Ibid. 
32  Ibid. 
33  Confidential Report of A.W. regarding his conversation with Dr. Engländer, 3 July 1894, HD 3/97, 

National Archives (hereafter cited as NA.). 
34  Ibid. 
35  Ibid. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

139 

British Empire and tried to convince the government to do so. 

Dr. Engländer insisted on having an agreement between agency and the 
Foreign Office, and tried to convince the office of the agency’s utility. For this 
purpose, he took advantage of tension between major powers and contemporary 
desire of nineteenth century politicians to influence domestic and foreign opinion. 
Lord Kimberley exposed Engländer’s tactic was in a note by Lord Kimberley:  

“I do not believe that any statements of ‘fact’ will have much influence on the kind 
of foreign opinion to which Dr. Engländer refers. This bitterness against us arises 
from jealousy, and it will continue to exist as long as we hold our present position 
in the world. Such jealousy always attends success whether private or national”.36 

After private and confidential communications, which took place mostly 
between Engländer and Sir Thomas Henry Sanderson, Permanent Under-Secretary 
of State for Foreign Affairs, the British Foreign Office agreed to try proposed 
services of Reuters. The agreement between Reuters and the British Foreign Office 
had the following articles: 

“1.That the Company shall forward its political telegrams to the person designated 
by the Secretary of State as soon as received. 2. That the Company shall do its best 
to verify at the Foreign Office all-doubtful telegrams prior to publication so as to 
prevent the mischief arising from the circulation of false news. 3. Confidential reports 
from our Agents will be compiled under the supervision of Engländer, who will 
himself supplement them from time to time, all of which will be communicated to the 
Foreign Office as soon as received. Special care will be taken by Dr. Engländer to 
introduce into these reports matters of particular interest to the British Government. 
4. The Company pledges itself to observe the strictest secrecy in regard to the origin 
of news communicated by the Foreign Office for publication. 5. To defray the 
expenses entailed on the Company by these arrangements the Foreign Office agrees 
to pay Reuter’s Telegram Company ₤500. (Five hundred pounds) per annum. 6. 
The provisional arrangement to continue in force for six months as from the 1st of 
August next”.37 

Sanderson was given the duty to receive the political telegrams sent by the 
company.38 Baron Herbert de Reuter received a cheque for ₤125 on 30 July 1894, 
which was sent on the 28th in advance as the payment for the first three months.39 

The second article of the convention indicates that from 1894 to 1898, 
Reuters did not disseminate any information on any event that concerned the British 
Empire before consulting the British Foreign Office first. Examination of a 
confidential agency report that Reuters promised to provide the Foreign Office with 
in the third article reveals that Reuters’ employees and manager acted like secret 

                                                      
36  Note of Lord Kimberley, 6 July 1894, HD 3/97. 
37  Baron Herbert de Reuter to Sir Thomas Henry Sanderson, 26 July 1894, HD 3/97.  
38  Sanderson to Reuter, 28 July 1894, HD 3/97. 
39  Reuter to Sanderson, 30 July 1894, HD 3/97. 



Ceren Uçan 

 

140 

service agents for the British Empire. In a confidential report, dated 22 October 
1897, Baron Herbert de Reuter informed the British Foreign Office about 
instructions received by Costaki Paşa, Turkish Ambassador in London. The letter 
reported that Costaki Paşa was ordered to win the sympathy of Lord Salisbury and 
find means to bring about a reconciliation with England. The reason was that the 
Sultan “does not feel quite at ease at present, situated as he is between France and 
Russia, and is extremely anxious to secure once more English official favor and 
support”.40 To achieve this, the Sultan ordered the granting of concessions to British 
subjects:  

“A privilege that has been studiously withheld of late, and a case indeed has quite 
recently arisen in the matter of the Bayrouth Waterworks, which concession was 
given to a Turkish subject on condition that it was not transferred to any French 
Company but to an English group, and I understand that the business has been in 
principle acquired by some English capitalists for £15,000”.41 

Baron Herbert de Reuter also noted another piece of information he discovered 
concerning the Ottoman Empire’s policy: “the immediate object of the Sultan’s 
desire to conciliate England is to secure the withdrawal of Sir Philip Currie, and if 
Costaki Pasha’s negotiations turn out favorably that will be one of the first points 
for which the Ambassador will plead as the first fruits of an eventual 
rapprochement”.42 This type of information was hardly the kind that a news agency, 
or any press organization, would provide to their subscribers. Yet the parties were 
referring to this arrangement as a subscription.  

The agreement continued to be renewed annually until 1898. In January 1898, 
Lord Salisbury decided to cease the subscription because of news disseminated by 
Reuters concerning Port Arthur43, indicating that the convention implicitly obliged 
the agency to propagate news approved by the British Empire. 

It was during the second Moroccan crisis when Reuters was rehired by the 
British government to promote itself in the British colonies. In 1905, and later in 
1911, tension between Germany and France arose over Morocco. The crisis of 1905 
was first in line of incidents leading to World War I.44 Alan J. Taylor refers to 
Moroccan crisis of 1905-1906 as ‘a first hint of things to come and foreshadowed 
the world war.”45 France signed agreements with England, Italy and Spain to increase 
its control over Morocco between 1900 and 1904. It agreed to accept rights of these 

                                                      
40  Reuter to Sanderson, 22 October 1897, HD 3/105. 
41  Ibid. 
42  Ibid. 
43  Draft Letter to Reuter, 31 January 1898, HD 3/109. 
44  Frank C. Zagare, “The Moroccan Crisis of 1905-1906: An Analytic Narrative”, Peace Economics, Peace 

Science and Public Policy, August 2015, 327.  
45  Alan J. Taylor, The Struggle for Mastery in Europe 1848-1918 (Oxford: Oxford University Press, 1954), 

441. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

141 

countries in places where they had interests, in return of recognition of French rights 
in Morocco. However, it failed to negotiate with Germany. To emphasize that it is 
a major power and to secure compensation from France to recognize French rights 
in Morocco, Kaiser Wilhelm II landed to Tangier and gave a speech on the sultan’s 
sovereignty.46 The conflict ended without an armed conflict by Algeciras conference 
(16 January-7 April 1906) in Spain.47 At the conference, Morocco’s independence 
and France’s privileged position in there was confirmed by thirteen participant states, 
six European great powers, Belgium, Morocco, the Netherlands, Portugal, Spain, 
Sweden, and the United States.48 The two other disputes preceding the war was the 
Bosnian crisis of 1908 and the second Moroccan crisis of 1911.49 

After a rebellion started in January 1911, on 15 May, France occupied Fez on 
the grounds to preserve stability in Morocco.50 The second Moroccan crisis occurred 
on 1 July 1911, when Germany sent a gunboat to Agadir, a port city in Moroccan in 
response to French occupation of Fez.51 Alarmed by the possibility of Franco-
German reconciliation, the British government sided with the French government. 
Edward Grey’s general principle was “to give to France such support as would prevent her 
from falling under the virtual control of Germany and estrangement from us”.52 The dispute 
between Germany and France ended with an agreement in November 1911. In 
return for German recognition of French protectorate in Morocco, France gave 
Germany part of its possessions in Congo.53  

Herbert Henry Asquith’s liberal government made an agreement with Reuters 
for the circulation of the complete speech reports of the Ministers.54 Recognizing 
possibility of war during the second Moroccan crisis55, the Liberal Government felt 
the need to promote its policies in the empire’s colonies. Alexander Murray, the 
Chief Whip explained to Winston Churchill, First Lord of the Admiralty, in his letter 
dated 30 November 1911, what he hoped to gain from his arrangement with the 
agency: 

“Under my arrangement with Reuters, by which from time to time important 
speeches delivered by Ministers are cabled to British Colonies and Possessions all 
over the world…I have now in this manner dealt with certain speeches of Asquith, 

                                                      
46  Gregory D. Miller, The Shadow of the Past: Reputation and the Military Alliances Before the First World War 

(New York, Cornell University Press, 2012), 94. 
47  Taylor, Struggle for Mastery, 441. 
48  Miller, Shadow of the Past, 95. 
49  Zagare, “Moroccan Crisis”, 328. 
50  Miller, Shadow of the Past, 155. 
51  Taylor, Struggle for Mastery, 466. 
52  Ibid., 470. 
53  Miller, Shadow of the Past, 157. 
54  Read, Power of News, 93. 
55  Ian Packer, Liberal Government and Politics, 1905-15 (New York: Palgrave Macmillan, 2006), 39. 



Ceren Uçan 

 

142 

Grey, Lloyd George and I am hoping that this system will give the Colonies the true 
idea of liberal statesmanship”.56 

On the other hand, the correspondence from 4 July 1911, between Dickinson, 
Reuters’ chief editor, and Roderick Jones, the general manager in South Africa, 
exposes what Reuters hoped to gain from concluding a secret convention with the 
British government. Dickinson described benefits of the agreement: 

“It is a great advantage to us to act on these occasions as the hand-maid of the 
Government. Our doing so strengthens our position in this country very considerably, 
and, at the same time, it shows to those in authority, who have it in their power to 
be agreeable or disagreeable to ourselves, that our great organization can be of infinite 
value to them”.57 

By having secret conventions with the British government, the agency was able to 
defy competition in the British Empire as Dickinson stated it. In addition, Reuters 
was earning well from its agreements with the empire.  

Conclusion 

Havas, Wolff’s and Reuters, pursued the same policy before World War I 
regarding their relations with governments. They sought to maximize their profits 
and overcome competition by making agreements with governments, both domestic 
and foreign. The owners of the three European news agencies were businesspersons 
who were in the news business because it was profitable. They treated the news as a 
commodity, and the news business like any other area of investment. They were 
merely investors who wanted to increase their incomes and wealth. 

Despite any governmental changes, these three pioneer European news 
agencies tried to remain in close contact with their imperial governments as well as 
foreign governments. All three had agreements with their home governments, which 
allowed them to monopolize their home markets. At the same time, several foreign 
governments subsidized them. They concluded secret conventions with any country 
that agreed to do so.  

In order to convince their imperial governments and others to make 
agreements with them they took advantage of disputes, armed conflicts, and tensions 
between the countries. Wolff’s secured King Wilhelm’s and Chancellor Bismarck’s 
support by using great power struggle in Europe to defy the danger of being bought 
by Havas and Reuters while Havas received a large subsidy from the Russian Empire 
for twelve years by utilizing challenges the empire experienced at home and abroad. 

Especially, the relations of Reuters with the Japanese and the British 
governments expose that before the World War I, the news agencies were not 
operating to serve interests of a specific government. The secret conventions with 
these governments were signed around the same time, showing that Reuters 

                                                      
56  Murray to Churchill, 30 November 1911, CHAR 13/1/37-39, 29 Nov. 1911-30 Nov. 1911, 

Churchill Archive. 
57  Read, Power of News, 93. 



Reuters and the Governments before The World War I: A Case Study 

 

143 

individually approached to both governments and promised to serve their interests 
while negotiating with the other. These two cases also indicate that Reuters used 
political tensions to secure subsidy agreements. To convince the British Foreign 
Office to have a secret convention, the agency’s representative underlined in 
interviews that contemporary international politics acquired government 
intervention in disseminating news. Whereas, Reuters took advantage of conflict 
between Japan and China to gain a client government. It promised to promote the 
Japanese Empire’s public image abroad, giving the empire an upper hand in the 
dispute. Similarly, years of domestic and international turmoil in Egypt and its 
surrounding awarded Reuters with a subscriber for more than five decades. Havas, 
Wolff’s and Reuters managed to take advantage of contemporary world politics to 
expand their businesses in the second half of the nineteenth century until 1914.  
 
 

References 

Archival Documents  

Churchill Archive: CHAR 13/1/37–39, 29 Nov. 1911–30 Nov. 1911. 

Reuters Archive, RA: 1/8714059 LN 238, 1/8911601 LN 462. 

The United Kingdom National Archives, NA: HD 3/97, HD 3/109. 

Secondary Sources 

Basse, Dieter, Wolff’s Telegraphisches Bureau 1849 bis 1933. München: K.G. Saur, 1991.  

Boyd-Barrett, Oliver, The International News Agencies. London: Constable, 1980. 

Boyd-Barrett, Oliver and Terhi Rantanen, “The Globalization of News.” In The Globalization 
of News. Edited by Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen. London: Sage 
Publications, 1998. 

Collins, Henry M., From Pigeon Post to Wireless. London: Hodder and Stoughton, 1925. 

Fenby, Jonathan, The International News Services: A Twentieth Century Fund Report. New York: 
Schocken Books, 1986. 

Frédérix, Pierre, Un Siècle de Chasse aux Nouvelles de l’Agence d’Information Havas a L’Agence 
France-Presse (1837-1957). Paris: Flammarion, 1959. 

Jones, Roderick, A Life in Reuters (London: Hodder and Stoughton, 1951). 

Keyserlingk, Robert, Media Manipulation: The Press and Bismarck in Imperial Germany. Montreal: 
International Publishers Representatives, 1977. 

Koloğlu, Orhan, Havas-Reuter’den Anadolu Ajansı’na, Osmanlı’da Basın Teknikleri ve Araçları. 
Ankara: Çağdaş Gazeteciler Derneği Yayınları, 1994. 

 , Osmanlı Döneminde Basın Teknikleri ve Araçları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim 
Fakültesi Yayınları, 2010. 

Lefebure, Antoine, Havas: Les Arcanes du Pouvoir. Grasset: Paris, 1992. 

Miller, Gregory D., The Shadow of the Past: Reputation and the Military Alliances Before the First 
World War. New York: Cornell University Press, 2012. 



Ceren Uçan 

 

144 

Nalbach, Alexander Scott, “’Poisoned at the Source?’ Telegraphic News Services and Big 
Business in the Nineteenth Century,” Business History Review, vol. 77, no.4 (Winter 
2003). 

 , The Ring Combination: Information, Power and the World News Agency Cartel. PhD 
Dissertation, University of Chicago, 1999.  

Packer, Ian, Liberal Government and Politics, 1905-15. New York: Palgrave Macmillan, 2006. 

Paine, S.C.M., The Sino-Japanese War of 1894-1895: Perceptions, Power, and Primacy. New York: 
Cambridge University Press, 2006. 

Palmer, Michel B., “Crieurs et Diffuseurs de Journaux: Perspectives Françaises et 
Britanniques, 1860-1900.” In La distribution et la Diffusion de la Presse, du XVIIIe Siècle 
au IIIe Millénaire, edited by Gilles Feyel. Paris: Editions Panthéon-Assas, 2002. 

 , Des Petits Journaux aux Grandes Agences: Naissance du Journalisme Moderne (1863-1914). 
Paris: Aubier, 1983. 

 , “L’agence Havas, Reuters et Bismarck: L’échec de la Triple Alliance Télégraphique 
(1887-1889).” Revue d’histoire diplomatique, vol. 90, 1976. 

Read, Donald, The Power of News: The History of Reuters. Oxford: Oxford University Press, 1999. 

Rantanen, Terhi, Foreign News in Imperial Russia: The Relationship between International and Russian 
News Agencies, 1856-1914. Helsinki: Federation of Finnish Scientific Societies, 1990. 

Silberstein-Loeb, Jonathan, The International Distribution of News. New York: Cambridge 
University Press, 2014. 

Storey, Graham, Reuters’ Century, 1851-1951. London: Max Parrish, 1951. 

Taylor, Alan J., The Struggle for Mastery in Europe 1848-1918. Oxford: Oxford University Press, 
1954. 

Totman, Conrad, A History of Japan. Oxford: Blackwell Publishing, 2005. 

Zagare, Frank C., “The Moroccan Crisis of 1905-1906: An Analytic Narrative.” Peace 
Economics, Peace Science and Public Policy, vol. 21, Issue 3 (August 2015). 


