This study was carried out to analyze the diversity and differences of the contents offered in 7th grades in Turkish and Social Studies courses. It is a quality research conducted by five social studies teachers working in Atakum district of Samsun province. In the research, the texts in Turkish textbooks and current topics of Social Studies courses were compared. Teachers work in a direction where the texts in the textbooks are particularly related to Atatürk and Kemalism, national culture, and have no connection with Social Studies lessons in terms of historical themes such as national days and weeks. It has been determined that history subjects are included in Turkish books mostly for promotional purposes and that there is no significant harmony in the contents between the two courses.
Bu çalışma, Türkçe ve Sosyal Bilgiler derslerinde 7. sınıf öğrencilerine sunulan içerikler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Samsun, Merkez ilçelerinde görev yapan on sosyal bilgiler öğretmeninin katılımıyla yürütülen nitel bir araştırmadır. Araştırmada, Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler ile Sosyal Bilgiler dersinin tarih konuları karşılaştırılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri, ders kitaplarındaki metinlerin özellikle Atatürk ve Atatürkçülük, milli kültür öğeleri, milli gün ve haftalar gibi tarih temaları açısından Sosyal Bilgiler dersi ile pek bir ilişkisi olmadığı yönündedir. Türkçe kitaplarında tarih konularının daha çok tanıtım amaçlı yer aldığı, iki ders arasında içerik bağlamında önemli bir uyum olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 14, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |