Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI HALKLA İLİŞKİLER YOLUYLA ÜLKE ALGISI VE İMAJI OLUŞTURMAK: ALMANYA’DA TÜRKİYE ALGISI VE İMAJI ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA (2010-2013)

Year 2018, Volume: 17 Issue: 1, 61 - 98, 06.09.2018
https://doi.org/10.32450/aacd.457830

Abstract

Yüzyıllar boyu süren savaşlar, siyasi ve ekonomik güç arayışları, salgınlar, göçler, sınır değişiklikleri, teknik gelişmeler gibi sebeplerle, ülkeler birbiriyle iletişim kurmuştur. Bu iletişim, politik, ekonomik güç çekişmeleri gibi nedenlerle gerçekleştiği gibi, kimi zaman da komşuluk ilişkilerinden, ticari ilişkilerden, sosyal, kültürel alış verişlerden kaynaklanmıştır. Bugün ülkeler birbirlerinin sınırları içinde
olup biten gelişmelerle, ticari, sosyal, kültürel alışverişlerle ilgilenmek durumundadırlar. Bir ülkenin uluslararası alanda iyi yer edinmesi, diğer ülkelerle iletişiminin iyi olması gerekmektedir. Markalaşmanın, algı ve imajın günümüz ruhuna hâkim olduğu gerçekliğinden yola çıkıldığında, ülkelerin uluslararası iletişim zemininde olumlu bir yer edinmeleri şarttır. Uluslararası alanda olumlu algı sağlamak, ülkeleri ticari, ekonomik, siyasi anlamda besleyecektir. Olumlu algı, ülkeye daha fazla yatırımın çekilmesini, ülke işbirliklerinin artmasını ve ülkenin
çıkarlarını en üst seviyede gerçekleştirmesini sağlayacaktır.

References

  • Ateşoğlu, İrfan ve Türker, Ali. “Türkiye’yi Ziyaret Eden Turistlerin Algıladıkları Ülke İmajı ve Olumsuz Algılara İlişkin Çözüm Önerileri.” Yeni Fikir 10 (2013): 112-135.
  • Agarwal, Kaushal. Perception Management The Management Tactics. New Delhi: Global India Publications, 2009.
  • Becerikli, Y. Sema. Uluslararası Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • Banks, S.. Multicultural Public Relations: A Social Interpretive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1995.
  • Bakan, Ömer. “Kurumsal Kimlik ve İmaj,” içinde Halkla İlişkiler. der. Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Konya: Tablet Yayınları, 2008.
  • Bakan, Ömer. “Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet,” içinde Halkla İlişkiler. der. Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan, Konya: Tablet Yayınları, 2008.
  • Babacan, Eylin ve Göztaş, Aylin. Etkinlik Yönetimi, 4. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık, 2011.
  • Barron, David ve Rolfe, Meredith. “It Ain’t What You Do, It’s Who You Do It With : Distinguish Reputation and Status,” içinde Corporate Reputation, ed. Michael L. Barnett ve Timothy G. Pollock. 160-178. United Kingdom: Oxford University Press, 2012.
  • Brijs, Kris, Bloemer, Josee ve Kasper, Hans. “Country Image Discourse Model: Unraveling Meaning, Structure and Function of Country Images.” Journal of Business Research 64 (2011): 1259-1269.
  • Baloğlu, S. ve Brinberg, D. “Affective Images of Tourism Destinations.” Journal of Travel Research, 35, no 4 (1997): 11-15.
  • Baloğlu, S. ve Mangaloğlu M. “Tourism Destination Images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as Perceived by US-Based Tour Operators and Travel Agents.” Tourism Management 22 (2001): 1-9.
  • Canöz, Kadir. Lobicilik. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları, 2007.
  • Echtner, M. Charlotte ve Ritchie, Brent. “The Meaning and Measurement of Destination Image.” The Journal of Tourism Studies 14, no 1 (2003): 37-48.
  • Gültekin, Bilgehan. Halkla İlişkilerde Etkinlik Yoluyla İmaj Oluşturulması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Geroge, M. Amiso. “Teaching Culture: The Challenges and Opportunities of International Public Relations.” Business Communication Quarterly 66 (2003): 91-113.
  • Guina C., T. Fernanda, Giraldi ve E. M. Janaina. “Differences on the Image of Brazil in External Markets According to Consumers’ Age, Gender, Knowledge about the Country and Country of Residence.” International Journal of Business Science and Applied Management 7, no 2 (2012): 13-28.
  • Göksel, Bülend Ahmet. Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2010.
  • Gültekin, Bilgehan ve Budak, Leyla. Ermeni, Rum, Yahudi Lobileri Örneğinde Lobicilik Kavramlarına Giriş. Ankara: Nobel Yayınları, 2007.
  • Gültekin, Bilgehan. “Türkiye’nin Uluslararası İmajında Yükselen Değerler ve Eğilimler.” Selçuk İletişim 4, no 1 (2005): 126-140.
  • G. Ger. “Country Image: Perceptions, Attitudes and Associations, and Their Relationship to Context,” içinde Proceedings of the Third International Conference on Marketing and Development, eds. R. R. Dholakia ve K. C. Bothra, 390-398. New Delhi: India, 1991.
  • Ger, G. “Batı’nın Gözünde Türkiye’nin İmajı.” Görüş 29 (1997).
  • Gürüz, Demet ve Eğinli, T., Ayşe. Kişilerararası İletişim. Ankara: Nobel Yayın, 2008.
  • Huang, C. Yi-Hui. “Gauging an Integrated Model of Public Relations Value Assessment (PRVA) : Scale Development and Cross-Cultural Studies.” Journal of Public Relations Research 24, no 3 (2012): 243-265.
  • Kunczik, Michael. Images of Nations and International Public Relations. USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1997.
  • Kunczik, Michael. “Transnational Public Relations By Foreign Governments.” içinde The Global Public Relations Handbook: Theory, Research and Practice, der. Krishnamurty Sriramesh ve Dejan Vercic, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2003.
  • Knight, G. A., Spreng, R. A. ve Yaprak, A.. “Cross-National Development and Validation of An International Business Measurement Scale: the COISCALE.” International Business Review 12 (2003): 581-99.
  • Kazancı, Metin. Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. 7. Baskı, Ankara: Turhan Kitapevi Yayınları, 2007.
  • Kozak, R.. “Turistik Çekim Merkezi Olarak Türkiye İmajı: Iki Asya-Pasifik Ülkesi (Avustralya ve Yeni Zelanda) Seyahat Aracıları Temsilcileri Üzerine Bir Çalışma.” Antolia Turizm Araştırmaları Dergisi 14, no 2 (2003): 141-149.
  • Lopez, Carmen, Gotsi, Manto ve Andriopoulos, Constantine. “Conceptualising the Influence of Corporate Image on Country Image.” European Journal of Marketing 45, no 11-12 (2011): 1601-1641.
  • Laroche, M., Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Mourali, M.. “The Influence of Country Image Structure on Consumer Evaluations of Foreign Products.” International Marketing Review 22, no 1 (2005): 96-115.
  • Lee, D. ve Ganesh, G.. “Effects of Partitioned Country Image in the Context of Brand Image and Familiarity: A Categorization Theory Perspective.” International Marketing Review 16, no 1 (1999): 18-39.
  • Martin, I. M. ve Eroglu, S.. “Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image.” Journal of Business Research 28, no 3 (1993): 191-210.
  • Özkan, Abdullah. Halkla İlişkiler Yönetimi. 2. Baskı. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, 2009.
  • Ponzi, J., Leonard, Fombrun, J. Charles ve Gardberg, A. Naomi. “RepTrak Pulse : Conceptualizing and Validating a Short-Form Measure of Corporate Reputation.” Corporate Reputation Review 14, no 1 (2011): 15-35.
  • Parameswaran, R. ve Pisharodi, R. M.. “Facets of Country of Origin Image: An Empirical Assessment.” Journal of Advertising 23, no 1 (1994): 43-56.
  • Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Beracs, J.. “National Stereotypes and Product Evaluations in a Socialist Country.” International Marketing Review 7, no 1 (1990a): 32-47.
  • Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Bamossy, G. “A Comparative Image Analysis of Domestic Versus Imported Products.” International Journal of Research in Marketing 7 (1990b): 283-94.
  • Papadopoulos, N. ve Heslop, L.A.. “A Cross-National and Longitudinal Study of Product-Country Images with a Focus on the US and Japan.” Report 00-106, Marketing Science Institute, 2000.
  • Peltekoğlu, B., Filiz. Halkla İlişkiler Nedir?. 2. Baskı. İstanbul: Beta Yayıncılık, 2001.
  • Saruhan, Can Şadi ve Özdemirci, Ata, Bilim, Felsefe ve Metodoloji. 3. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları, 2013.
  • Tortop, Nuri. Halkla İlişkilere Giriş. 10. Baskı. Ankara: Nobel Yayınları, 2009.
  • Tolungüç, A.. Turizmde Tanıtma ve Reklam. Ankara: Media Cat Yayınları, 1999.
  • TÜROFED. Avrupa Birliği Kamuoyu Araştırması. Grundfos, Kasım, 2005.
  • Üner, Mithat, Güçer, Evren ve Taşçı, Aslı. “Türkiye Turizminde Yükselen Destinasyon Olarak İstanbul Şehrinin İmajı.” Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 17, no 2 (2006): 189-201.
  • Wilcox, D. L., Auk, P. H., Agee, W., K. ve Cameron, G. T.. Public Relations: Strategies and Tactics. 6. Baskı. NY: Addison-Wesley Longman, 2000.
  • Vural, Z. Beril Alcıncı. Kurum Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları, 2003.
  • Verlegh, P. W. J.. “Country-of-Origin Effects on Consumer Product Evaluations.” Doktora Tezi, Wageningen University, 2001.
  • Yaprak, A. ve Parameswaran, R.. “Strategy Formulation in Multinational Marketing: a Deductive, Paradigm-Integrating Approach.” Advances in International Marketing 1 (1986): 21-45.

Create a Country Perception and Image by International Public Relations: An Empirical Research about Perception and Image of Turkey in Germany (2010-2013)

Year 2018, Volume: 17 Issue: 1, 61 - 98, 06.09.2018
https://doi.org/10.32450/aacd.457830

Abstract

For centuries, countries have always communicated with each other, such as wars, political and economic power struggles, outbreaks, migrations, border changes, technical developments. This communication is sometimes caused by reasons such as political or economic power struggles. Today, countries have to deal with the developments, trade, social, cultural exchanges that are happening within the borders of each other. It is necessary for one country to have a good place in the international arena. Countries need to gain a positive place in international communication. Providing a positive perception in the international arena will feed countries in commercial, economic and political sense. Positive perception will lead to greater investment in the country, increased cooperation and ultimately achieving country interests at the final point.

References

  • Ateşoğlu, İrfan ve Türker, Ali. “Türkiye’yi Ziyaret Eden Turistlerin Algıladıkları Ülke İmajı ve Olumsuz Algılara İlişkin Çözüm Önerileri.” Yeni Fikir 10 (2013): 112-135.
  • Agarwal, Kaushal. Perception Management The Management Tactics. New Delhi: Global India Publications, 2009.
  • Becerikli, Y. Sema. Uluslararası Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • Banks, S.. Multicultural Public Relations: A Social Interpretive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1995.
  • Bakan, Ömer. “Kurumsal Kimlik ve İmaj,” içinde Halkla İlişkiler. der. Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Konya: Tablet Yayınları, 2008.
  • Bakan, Ömer. “Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet,” içinde Halkla İlişkiler. der. Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan, Konya: Tablet Yayınları, 2008.
  • Babacan, Eylin ve Göztaş, Aylin. Etkinlik Yönetimi, 4. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık, 2011.
  • Barron, David ve Rolfe, Meredith. “It Ain’t What You Do, It’s Who You Do It With : Distinguish Reputation and Status,” içinde Corporate Reputation, ed. Michael L. Barnett ve Timothy G. Pollock. 160-178. United Kingdom: Oxford University Press, 2012.
  • Brijs, Kris, Bloemer, Josee ve Kasper, Hans. “Country Image Discourse Model: Unraveling Meaning, Structure and Function of Country Images.” Journal of Business Research 64 (2011): 1259-1269.
  • Baloğlu, S. ve Brinberg, D. “Affective Images of Tourism Destinations.” Journal of Travel Research, 35, no 4 (1997): 11-15.
  • Baloğlu, S. ve Mangaloğlu M. “Tourism Destination Images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as Perceived by US-Based Tour Operators and Travel Agents.” Tourism Management 22 (2001): 1-9.
  • Canöz, Kadir. Lobicilik. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları, 2007.
  • Echtner, M. Charlotte ve Ritchie, Brent. “The Meaning and Measurement of Destination Image.” The Journal of Tourism Studies 14, no 1 (2003): 37-48.
  • Gültekin, Bilgehan. Halkla İlişkilerde Etkinlik Yoluyla İmaj Oluşturulması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Geroge, M. Amiso. “Teaching Culture: The Challenges and Opportunities of International Public Relations.” Business Communication Quarterly 66 (2003): 91-113.
  • Guina C., T. Fernanda, Giraldi ve E. M. Janaina. “Differences on the Image of Brazil in External Markets According to Consumers’ Age, Gender, Knowledge about the Country and Country of Residence.” International Journal of Business Science and Applied Management 7, no 2 (2012): 13-28.
  • Göksel, Bülend Ahmet. Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2010.
  • Gültekin, Bilgehan ve Budak, Leyla. Ermeni, Rum, Yahudi Lobileri Örneğinde Lobicilik Kavramlarına Giriş. Ankara: Nobel Yayınları, 2007.
  • Gültekin, Bilgehan. “Türkiye’nin Uluslararası İmajında Yükselen Değerler ve Eğilimler.” Selçuk İletişim 4, no 1 (2005): 126-140.
  • G. Ger. “Country Image: Perceptions, Attitudes and Associations, and Their Relationship to Context,” içinde Proceedings of the Third International Conference on Marketing and Development, eds. R. R. Dholakia ve K. C. Bothra, 390-398. New Delhi: India, 1991.
  • Ger, G. “Batı’nın Gözünde Türkiye’nin İmajı.” Görüş 29 (1997).
  • Gürüz, Demet ve Eğinli, T., Ayşe. Kişilerararası İletişim. Ankara: Nobel Yayın, 2008.
  • Huang, C. Yi-Hui. “Gauging an Integrated Model of Public Relations Value Assessment (PRVA) : Scale Development and Cross-Cultural Studies.” Journal of Public Relations Research 24, no 3 (2012): 243-265.
  • Kunczik, Michael. Images of Nations and International Public Relations. USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1997.
  • Kunczik, Michael. “Transnational Public Relations By Foreign Governments.” içinde The Global Public Relations Handbook: Theory, Research and Practice, der. Krishnamurty Sriramesh ve Dejan Vercic, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2003.
  • Knight, G. A., Spreng, R. A. ve Yaprak, A.. “Cross-National Development and Validation of An International Business Measurement Scale: the COISCALE.” International Business Review 12 (2003): 581-99.
  • Kazancı, Metin. Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. 7. Baskı, Ankara: Turhan Kitapevi Yayınları, 2007.
  • Kozak, R.. “Turistik Çekim Merkezi Olarak Türkiye İmajı: Iki Asya-Pasifik Ülkesi (Avustralya ve Yeni Zelanda) Seyahat Aracıları Temsilcileri Üzerine Bir Çalışma.” Antolia Turizm Araştırmaları Dergisi 14, no 2 (2003): 141-149.
  • Lopez, Carmen, Gotsi, Manto ve Andriopoulos, Constantine. “Conceptualising the Influence of Corporate Image on Country Image.” European Journal of Marketing 45, no 11-12 (2011): 1601-1641.
  • Laroche, M., Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Mourali, M.. “The Influence of Country Image Structure on Consumer Evaluations of Foreign Products.” International Marketing Review 22, no 1 (2005): 96-115.
  • Lee, D. ve Ganesh, G.. “Effects of Partitioned Country Image in the Context of Brand Image and Familiarity: A Categorization Theory Perspective.” International Marketing Review 16, no 1 (1999): 18-39.
  • Martin, I. M. ve Eroglu, S.. “Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image.” Journal of Business Research 28, no 3 (1993): 191-210.
  • Özkan, Abdullah. Halkla İlişkiler Yönetimi. 2. Baskı. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, 2009.
  • Ponzi, J., Leonard, Fombrun, J. Charles ve Gardberg, A. Naomi. “RepTrak Pulse : Conceptualizing and Validating a Short-Form Measure of Corporate Reputation.” Corporate Reputation Review 14, no 1 (2011): 15-35.
  • Parameswaran, R. ve Pisharodi, R. M.. “Facets of Country of Origin Image: An Empirical Assessment.” Journal of Advertising 23, no 1 (1994): 43-56.
  • Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Beracs, J.. “National Stereotypes and Product Evaluations in a Socialist Country.” International Marketing Review 7, no 1 (1990a): 32-47.
  • Papadopoulos, N., Heslop, L.A. ve Bamossy, G. “A Comparative Image Analysis of Domestic Versus Imported Products.” International Journal of Research in Marketing 7 (1990b): 283-94.
  • Papadopoulos, N. ve Heslop, L.A.. “A Cross-National and Longitudinal Study of Product-Country Images with a Focus on the US and Japan.” Report 00-106, Marketing Science Institute, 2000.
  • Peltekoğlu, B., Filiz. Halkla İlişkiler Nedir?. 2. Baskı. İstanbul: Beta Yayıncılık, 2001.
  • Saruhan, Can Şadi ve Özdemirci, Ata, Bilim, Felsefe ve Metodoloji. 3. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları, 2013.
  • Tortop, Nuri. Halkla İlişkilere Giriş. 10. Baskı. Ankara: Nobel Yayınları, 2009.
  • Tolungüç, A.. Turizmde Tanıtma ve Reklam. Ankara: Media Cat Yayınları, 1999.
  • TÜROFED. Avrupa Birliği Kamuoyu Araştırması. Grundfos, Kasım, 2005.
  • Üner, Mithat, Güçer, Evren ve Taşçı, Aslı. “Türkiye Turizminde Yükselen Destinasyon Olarak İstanbul Şehrinin İmajı.” Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 17, no 2 (2006): 189-201.
  • Wilcox, D. L., Auk, P. H., Agee, W., K. ve Cameron, G. T.. Public Relations: Strategies and Tactics. 6. Baskı. NY: Addison-Wesley Longman, 2000.
  • Vural, Z. Beril Alcıncı. Kurum Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları, 2003.
  • Verlegh, P. W. J.. “Country-of-Origin Effects on Consumer Product Evaluations.” Doktora Tezi, Wageningen University, 2001.
  • Yaprak, A. ve Parameswaran, R.. “Strategy Formulation in Multinational Marketing: a Deductive, Paradigm-Integrating Approach.” Advances in International Marketing 1 (1986): 21-45.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ata Özdemirci

Hatice Burcu Önder This is me

Publication Date September 6, 2018
Submission Date February 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 1

Cite

Chicago Özdemirci, Ata, and Hatice Burcu Önder. “ULUSLARARASI HALKLA İLİŞKİLER YOLUYLA ÜLKE ALGISI VE İMAJI OLUŞTURMAK: ALMANYA’DA TÜRKİYE ALGISI VE İMAJI ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA (2010-2013)”. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 17, no. 1 (September 2018): 61-98. https://doi.org/10.32450/aacd.457830.

320px-Cc_by-nc-nd_icon.svg.png

Ankara Review of European Studies (ARES) is licenced under the Creative Commons License of CC BY-NC-ND license.