Semiotics, in its most general definition, is a way of understanding or interpretation of any concept, situation, or object. Semiotics is accepted as a discipline that helps us to communicate with the world we live in and helps us question messages that enable us to produce meaning. In this study, space reading is analyzed over semiotics concepts through the relationship established between architecture and semiotics. With this method, the concept to be defined is laid through “sign”, “signifier” and “signified” elements; the examples of space, which constitute a meaningful whole in time, are discussed with an approach that proceeds on the terms “denotation” and “connotation”. In this context, in the study, while focusing on the design elements through the terms “sign-signifier-signified”, the answer to the references to the said design is searched with the term “connotation”.
Göstergebilim en genel tanımıyla herhangi bir kavramı, bir durumu ya da nesneyi anlama ya da anlamlandırma biçimidir. Göstergebilim, yaşadığımız dünya ile iletişim kurmamızı sağlayan ve anlam üretmemize olanak sağlayan mesajları sorgulamamıza yardımcı olan bir disiplin olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, mimarlık ve göstergebilim arasında ilişki kurularak, mekân okuması göstergebilim kavramları üzerinden analiz edilmektedir. Bu metot ile tanımı yapılacak kavram “gösterge”, “gösteren” ve “gösterilen” öğeleri üzerinden gerçekleşmektedir; ayını zamanda, anlamlı bir bütün oluşturan mekân örnekleri “düzanlam” ve “yananlam” terimleri üzerinden ilerleyen bir yaklaşımla ele alınmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, “gösterge-gösteren-gösterilen” terimleri aracılığıyla tasarım öğelerine odaklanırken, “yananlam” terimiyle söz konusu tasarıma yapılan göndermelerin yanıtı aranmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)