BibTex RIS Cite

DRIVERLESS VEHICLES AND BROUGHT/ WILL BRING LEGAL ISSUES

Year 2016, Issue: 1, 0 - 0, 01.01.2016

Abstract

Autonomous Vehicles, described as an autonomous, driverless or robotic vehicle,
is smart vehicles which combined vehicle mechanic and communication technology,
uses advanced control systems, supplied with independent decision
maker abilities by analysing interior car and environmental data. These vehicles,
which made progress by successful test drivers has been made, by twelve firms,
many of them are auto manufacturers, in advanced countries, first of these is
targeting to introduce to market in 2018 by Google Corp., are forerunner of
great transformation on the world population. As for this transformation any
country of the world is not ready right now. These advancements cause gigantic
transformations primary in automotive sector. Added value of electronic
in autonomous vehicle has got ahead of the mechanic. This advancement will
provide basis to monopolization in favour to the countries for those who are
leader in software development and beside this establish smart cities.
By using autonomous vehicle, people will share some part of their secrets/
personal data with these vehicles electronic systems, the vehicles also will share
these data smart traffic systems, software firms, vehicle manufacturers and local
authorities under content of autonomies vehicle components. Due to driver
factor will be removed, many chaos will occur on the matter of legal and criminal
liability of vehicle owner, local authorities that will provide infrastructure
services, manufactures of the vehicle mechanic and electronic system and software
developer at the accidents that may occur. When the protecting keeping
personal data, certification and determining the internet access standards, the
facts of reconstructing insurance systems, requiring global jurisdiction power
in solving the problems are evaluated all together, it is unavoidable result that
the countries should cooperate each other for solving the problems in getting
smaller world against the commercial power impositions, unfair competition
and monopolization.

Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar

Year 2016, Issue: 1, 0 - 0, 01.01.2016

Abstract

Özerk, sürücüsüz ya da robotik araç olarak da ifade edilen otonom araçlar, araç
mekaniğini bilişim teknolojileri ile bütünleştiren, gelişmiş kontrol sistemlerini
kullanan, araç içi ve çevresel verileri analiz ederek bağımsız karar verebilme
yetenekleri ile donatılmış olan akıllı makinalardır. Gelişmiş ülkelerde, çoğu
köklü araç üreticisi olan, on iki firma tarafından başarılı bir şekilde test sürüş-
leri yapılarak büyük ilerleme kaydedilen, ilki Google tarafından 2018 yılında
piyasaya sürülmesi hedeflenen bu araçlar, dünya toplumu üzerinde büyük dönü-
şümlerin de habercisidir. Bu dönüşüme ise henüz hiçbir ülke hazır değildir. Bu
gelişmeler öncelikle otomotiv sektöründe devasa dönüşümlere sebep olacaktır.
Otonom araçlarda elektroniğin katma değeri, mekaniğin de önüne geçmiştir. Bu
gelişmeler, araç üretiminde, yazılım geliştirmede lider konumunda olan ülkeler
lehinde tekelleşmeye ve akıllı şehirlerin kurulmasına zemin hazırlayacaktır.
Otonom araçların kullanımıyla insanlar bir kısım sırlarını/kişisel verilerini bu
araçların elektronik sistemler ile paylaşacak, araçlarda bu verileri otonom araç
bileşenleri kapsamında yer alan akıllı trafik sistemleri, yazılım firmaları, araç
üreticileri ve yerel yönetimlerle paylaşacaktır. Otonom araçlarda sürücü faktörü
ortadan kalkacağından meydana gelen trafik kazalarında; araç mekanik ve
elektronik sistem üreticisi, yazılım geliştiricisi, altyapı hizmetlerinin sağlayacak
olan yerel yönetimler ve araç malikinin hukuki ve cezai sorumlulukları konusunda
birçok karmaşa meydana gelecektir. Tutulan kişisel verilerin korunması,
sertifikasyon ve internet erişimlerinde standartların belirlenmesi, araçların
sigortacılık sistemlerinin yeniden yapılandırılma hususu, sorunların çözümünde
evrensel yargılama yetkisine ihtiyaç duyulması hep birlikte değerlendirildiğinde
tekelleşmeye, haksız rekabete, ticari güç dayatmalarına karşı küçülen dünyada,
sorunların çözümü için, ülkelerin daha fazla işbirliği yapmaları kaçınılmaz bir
sonuçtur.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA23AG45AP
Journal Section Research Article
Authors

Dr. Servet Yetim This is me

Publication Date January 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 1

Cite

APA Yetim, D. S. (2016). Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar. Ankara Barosu Dergisi(1).
AMA Yetim DS. Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar. JABA. January 2016;(1).
Chicago Yetim, Dr. Servet. “Sürücüsüz Araçlar Ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar”. Ankara Barosu Dergisi, no. 1 (January 2016).
EndNote Yetim DS (January 1, 2016) Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar. Ankara Barosu Dergisi 1
IEEE D. S. Yetim, “Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar”, JABA, no. 1, January 2016.
ISNAD Yetim, Dr. Servet. “Sürücüsüz Araçlar Ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar”. Ankara Barosu Dergisi 1 (January 2016).
JAMA Yetim DS. Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar. JABA. 2016.
MLA Yetim, Dr. Servet. “Sürücüsüz Araçlar Ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar”. Ankara Barosu Dergisi, no. 1, 2016.
Vancouver Yetim DS. Sürücüsüz Araçlar ve Getirdiği / Getireceği Hukuki Sorunlar. JABA. 2016(1).

Journal of Ankara Bar Association adopts the Turkish Legal Citation System (TÜHAS) citation system.