Bu araştırmanın amacı; yaygın eğitimde çalışan Kur’an Kursu öğreticilerinin
sınıf yönetimi algılarının, çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında,
Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı, İstanbul ili Bahçelievler İlçesindeki 45
Kur’an kursunda hizmet veren 149 öğretici oluşturmaktadır. Araştırmada;
“Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Görüşlerinin
Değerlendirilmesi Ölçeği” araştırmacı tarafından oluşturularak kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistik tekniklerin yanı sıra, “Tek Yönlü
Varyans Analizi”, “F” kullanılarak yaygın eğitimde çalışan Kur’an Kursu
öğreticilerinin sınıf yönetimi algıları, yaş, mesleki deneyim, hizmet içi eğitim
ve pedagojik formasyon durumlarına göre araştırılmıştır. Yaygın din
eğitiminde çalışan Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin
Görüşleri Puanlarının Formasyon Eğitimi Alma Durumuyla ilişkisi bağımsız
gruplar t testi analizi neticesinde etkisinin büyüklüğü 0,45 olduğu
görülmüştür.
Yaygın Eğitim, Din Eğitim Bilimi Yaygın Din Eğitimi Kur’an Kursları, Kur’an Kursu öğreticisi, Sınıf Yönetimi
The purpose of this research; this course aims to determine the classroom
management perceptions of the Qur’an course teachers working in
non-formal education and their status regarding the methods and techniques
used in the process of religious education. The sample of the study
consists of 149 instructors serving in 45 Qur’an courses in the Bahçelievler
District of Istanbul Province in the 2018-2019 academic year. In the
study; “Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Görüşlerinin
Değerlendirilmesi Ölçeği” was created and used by the researcher.
In addition to descriptive statistical techniques, “One Way Analysis of Variance”
and “F” were used in the analysis of the data. Views of the Qur’an
Course Teachers working in non-formal religious education on Classroom
Management Scores As a result of independent groups t-test analysis, the
magnitude of the effect was found to be 0.45.
The subjects that the students want to learn in Quran Courses can be given as elective courses in schools affiliated to MEB and the need for Quran
Courses can be met. Classroom management studies in the field of Quran
Courses should be increased.
Non-Formal Education, Religious Education Science, Non-Formal Education, Qur’an Courses, Qur’an Course Instructor, Classroom Management
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 58 |