Bu çalışmanın amacı genelde değerin, özelde ise profesyonel bir meslek olarak askerliğe ait değerlerin toplumsal süreç içerisinde gerçekliğin nasıl inşa edildiğini ve nasıl aktarıldığını teorik bir çerçeve içerisinde incelemektir. Çalışmanın teorik zemininde, Peter Berger ve Thomas Luckmann'ın gerçekliğin sosyal inşası kuramı yer almaktadır. Toplumun insani bir ürün olduğunu kabul eden Berger ve Luckmann, bireylerin karakter kazanma ve sosyalleşme sürecinde, sosyal gerçekliğin döngüsel olarak nasıl inşa edildiğini incelemişlerdir. Dışsallaştırma, nesnelleşme ve içselleştirme olarak kavramsallaştırdıkları bu döngüsel süreç, bireylerin sosyal etkileşimle taşıdıkları sübjektif anlamları ve kendilerini dışsallaştırmasıyla başlamaktadır. Bu adımı sırasıyla rutinleşmiş faaliyetlerin ve şekillendirilmiş tipleştirmeler ile öteki gerçekliklerin zaman içerisinde nesnelleştirilmesi devam ettirir. Ardından nesnelleşen gerçeklikler ―aslî‖ ve ―tali‖ sosyalleşme sürecinde içselleştirilir. Son aşamada ise içselleştirilmiş nesnel gerçeklikler, rol ve eylemler aracılığı ile dışsallaştırılır. Değerlerde, bu dönüşümsel süreç içerisinde üretilerek bir sonraki kuşaklara taşınır. Bu değerlerden bazıları da askerlik mesleğine ait olan değerlerdir. Profesyonel düzeyde hazırlanmış bir eğitim süreci bir yandan bireyin kurumsal değerleri içselleştirmesini zorunlu kılarken bir taraftan da bu değerlerin eğitiminin nasıl yapılması gerektiği sorusunsalını ortaya çıkartmaktadır. Bu çalışma ile genelde değer eğitimine, özelde ise askerlik mesleğine ait değerlerin aktarılmasına kaynaklık edecek kuramsal bir bakış açısını sosyoloji (askeri sosyoloji) literatürüne sunarak araştırmacılar ve çalışanlara kuramsal bir bakış açısı sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | March 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 63 |