Book Review
BibTex RIS Cite

Vekâyi’u’l-Fuzalâ (Şeyhî’nin Şakâ’ik Zeyli)

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 243 - 246, 25.06.2022
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1087913

Abstract

Eser, Nev'îzâde Atâyi'nin, "Hadâiku'l-hakâ'ik fî-tekmileti'ş-şakâ'ik” isimli kitabının zeyli olup 1133 âlim ve sûfinin hayatını içermektedir. Şeyhî Mehmed Efendi Vekâyi’u’l-fuzalâ’yı geleneğe uygun şekilde Şakâ’ik’in devamı olarak kaleme almıştır. Şeyhî, her padişah dönemini bir tabaka kabul etmiştir. Yedi tabakadan oluşan eserde, o devirde yaşamış önemli şahsiyetlerin biyografilerine yer vermiştir. Ramazan Ekinci’nin hazırladığı transkripsiyonlu metin, altı yazma nüshanın karşılaştırılmasıyla oluşturulmuştur.

Vekâyi’u’l-Fuzalâ (Şeyhî’nin Şakâ’ik Zeyli)

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 243 - 246, 25.06.2022
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1087913

Abstract

Eser, Nev'îzâde Atâyi'nin, "Hadâiku'l-hakâ'ik fî-tekmileti'ş-şakâ'ik” isimli kitabının zeyli olup 1133 âlim ve sûfinin hayatını içermektedir. Şeyhî Mehmed Efendi Vekâyi’u’l-fuzalâ’yı geleneğe uygun şekilde Şakâ’ik’in devamı olarak kaleme almıştır. Şeyhî, her padişah dönemini bir tabaka kabul etmiştir. Yedi tabakadan oluşan eserde, o devirde yaşamış önemli şahsiyetlerin biyografilerine yer vermiştir. Ramazan Ekinci’nin hazırladığı transkripsiyonlu metin, altı yazma nüshanın karşılaştırılmasıyla oluşturulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Book Reviews
Authors

Ayşe Avşar

Publication Date June 25, 2022
Submission Date March 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Avşar, A. (2022). Vekâyi’u’l-Fuzalâ (Şeyhî’nin Şakâ’ik Zeyli). Adam Academy Journal of Social Sciences, 12(1), 243-246. https://doi.org/10.31679/adamakademi.1087913

images?q=tbn:ANd9GcTN-vWKCuoNo-WpljX6S59qN7Q5NGFxOd_U8Y5MPhMyM_LaIhk-tg

All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.

ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.