İnsanoğlunun yaşam tarzı yaşadığı çağın gerekliliklerine göre şekillenmektedir. Günümüzde özellikle teknolojik gelişmelerin hızlanmasıyla birlikte yaşam tarzı eski dönemlere göre çok daha hızlı bir şekilde değişmektedir. Değişen yaşam tarzından iktisadi alışkanlıklarımız da etkilenmektedir. Bu çalışmada günümüzün iktisadi alışkanlıkları, 16. yüzyılda Osmanlı ulemasından olan Kınalızâde Ali Çelebi’nin meşhur kitabı Ahlâk-ı Alâi bağlamında değerlendirilmiştir. Değerlendirme yapılırken İlm-i Tedbir-i Menzil başlığı altında yer alan tüketim, tasarruf ve yatırımla ilgili ilkeler günümüzdeki tüketim, tasarruf ve yatırım alışkanlıklarıyla karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda özellikle tüketim alışkanlıklarında belirgin farklılıklar görülmüştür. Tüketim alışkanlıkları zorunlu ve yaşamın devamı için gerekli olan harcamalardan sosyo-kültürel ve psikolojik amaçlarla tüketim alışkanlığına evrilmiş ve moda, lüks tüketim, toplumsal statü elde etme, stres atma gibi amaçlarla tüketimin yapılması tüketim alışkanlıklarında olmaması gereken israf ve gösterişi ön plana çıkarmıştır. Yatırım konusunda ise reel piyasalardan daha çok finansal piyasalardaki yatırım araçlarının tercih edildiği görülmektedir. Ahlâk-ı Alâi bağlamında ahlak, aile, eğitim, iktisat, devlet felsefesi, siyaset, yönetim, uluslararası ilişkiler gibi çalışmalar bulunmaktadır. Fakat incelenen bu çalışmalar Ahlâk-ı Alâi kitabındaki iktisadi ilkeleri yansıtmayla sınırlı kalmıştır. Çalışmamız Ahlâk-ı Alâi bağlamında günümüzün iktisadi alışkanlıklarını karşılaştırmak yönüyle özgün bir çalışma olarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | September 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.