Amaç: Diş hekimlerinin günlük pratikte karşılaşabilecekleri hayatı tehdit eden tıbbi acil durumlar hakkında bilgi ve deneyimlerini değerlendirmek ve ilgili ekipmanları kullanma yeterliliğini sorgulamaktır.
Materyal ve Metot: Çalışma, mevcut kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) kılavuzlarına dayalı olarak diş hekimlerinin tıbbi uygulamalarını incelemeyi amaçlayan 15 soruluk çoktan seçmeli bir test ve tespit edilen yetersizliğin nedenlerini belirlemeyi amaçlayan 29 soruluk bir anketi içermektedir. Veriler yüz yüze görüşme veya e-posta yoluyla toplanmıştır.
Sonuçlar: Anket için toplam 475 diş hekimi ile iletişime geçildi ve 363'ü katılmayı kabul etti. Teorik sorular için katılımcıların ortalama puanı 47,1+-15,9'dur (medyan (IQR): 46,2). KPR eğitimi ile toplam puan arasındaki ilişki anlamlıydı (p: 0.00). İş deneyimi ile alınan puan arasında anlamlı bir ilişki yoktu (p: 0.14). Yanıt verenlerin %22,3'ü KPR'de yetkin hissettiğini, %78,8'i diş hekimlerinin KPR'yi bilmesi gerektiğine inandığını, %17,9'u otomatik harici defibrilatör (OED) kullanımı konusunda bilgili olduğunu, %23,4'ü göğüs ağrısını yönetmede yetkin hissettiğini, %37,7'sinin anaflaksi yönetmede yetkin hissettiğini bildirdi. %47,9'u acil durum ilaçlarının ve ekipmanlarının düzenli olarak kontrol edildiğini belirtti.
Sonuç: Türkiye'deki diş hekimleri tıbbi acil durumlar için yeterince hazırlıklı değildir. Mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim yeterli olmayıp, bilgi ve becerilerin devamlılığını sağlamak için mezuniyet sonrası KPR ve tıbbi acil durumlar eğitimi tekrarlanmalıdır. Ayrıca OED cihazının bulunması, tüm ekipman ve ilaçların endikasyonlarında yetkin olması, personele eğitim verilmesi, acil durum planlamasının geliştirilmesi ve düzenli olarak izlenmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Preventative Health Care, Health Promotion, Medical Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2023 |
Submission Date | August 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)