Objectives: This study will assess the quality, understandability and actionability of YouTubeTM videos relating to postoperative care, using tooth extraction as a point of focus.
Materials and Methods: As keywords, ‘postoperative care after tooth extraction’ and ‘postoperative instructions after tooth extraction’ were used. After selection of the videos, a 16-point usefulness index was used in order to evaluate the content of the videos. Modified DICERN and Global Quality Scale (GQS) were used for assessing quality of the videos and in order to evaluate understandability and actionability of the selected videos, Patient Education Materials Assessment Tool for Audiovisual Materials (PEMAT-A/V) were used. The relationship and correlation between the descriptive data of the videos and the findings of scoring systems and the correlation between scoring systems were evaluated.
Results: Totally, 55 videos were selected for evaluation. Duration of the videos was the sole variable affecting the usefulness and quality of the videos (p<0.05). Among evaluated videos 27.3% were very useful and 54.5% were moderately useful. There was a relationship between usefulness and quality-measuring scoring systems, but no relationship between usefulness and PEMAT-A/V scores of the videos (p<0.001; p=0.064 respectively).
Conclusion: It could be concluded that videos on YouTubeTM about the topic ‘postoperative care after tooth extraction’ might be useful in an acceptable level, but these selected videos might not be satisfyingly understandable and action-motivating.
Amaç: Bu çalışmada, diş çekim işlemi sonrası postoperative bakım ile ilgili YouTubeTM videolarının kalitesinin, anlaşılabilirliğinin ve eyleme geçirilebilirliğinin değerlendirilmesi planlandı.
Gereç ve Yöntem: Anahtar kelimeler olarak, 'diş çekimi sonrası postoperatif bakım' ile 'diş çekimi sonrası postoperative talimatlar' kullanıldı. Videolar seçildikten sonra videoların içeriklerini değerlendirmek için 16 puanlık kullanışlılık indeksi kullanıldı. Videoların kalitesini değerlendirmek için Modifiye DICERN ve Global Quality Scale (GQS), seçilen videoların anlaşılabilirliğini ve uygulanabilirliğini değerlendirmek için Patient Education Materials Assessment Tool for Audiovisual Materials (PEMAT-A/V) kullanıldı. Videoların tanımlayıcı verileri ile puanlama sistemlerinin bulguları arasındaki ilişki ile korelasyonu ve puanlama sistemleri arasındaki korelasyon değerlendirildi.
Bulgular: Toplamda değerlendirme için 55 video seçildi. Videoların kullanışlılığını ve kalitesini etkileyen tek değişken videoların süresiydi (p<0,05). Değerlendirilen videoların %27,3'ü çok yararlı ve %54,5'i orta derecede yararlıydı. Kullanışlılık ile kalite ölçüm puanlama sistemleri arasında ilişki bulunurken, videoların kullanışlılık ile PEMAT-A/V puanları arasında ilişki bulunmadı (sırasıyla p<0,001; p=0,064).
Sonuç: YouTubeTM'deki 'diş çekimi sonrası postoperatif bakım' konulu videoların kabul edilebilir düzeyde yararlı olabileceği, ancak bu seçilen videoların tatmin edici derecede anlaşılır ve harekete geçirici olmayabileceği sonucuna varıldı.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Oral and Maxillofacial Surgery |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2023 |
Submission Date | September 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)