Objectives: Dental implant surgery is a common surgical procedure, but little is known about the knowledge and attitudes of patients towards this treatment. The objective of this study is to evaluate the knowledge and attitudes of patients who require dental implant treatment.
Materials and Methods: The study involved 187 patients for implant treatment. The patients completed a 34-question questionnaire. Data were analyzed using the chi-square test.
Results: Among the participants, 60.4% (113) were female, 39.6% (74) were male. 24.1% (45) of the patients had no information about implants, 17.6% (33) had sufficient information, and 58.3% (109) had partial information. 96.8% (181) of the patients recognized implant treatment as a surgical procedure. The results demonstrated a significant relation between patients' awareness of implant treatment for replacing missing teeth and their awareness of implant placement as a surgical procedure (p < 0.05). Of patients participating, 85.6% (160) indicated that the implants were inserted to the jawbone, 3.2% (6) to the gingiva, 1.6% (3) to the adjacent tooth, and 9.6% (18) were unsure of this information. It was noted that 44.9% (84) of the patients were unaware of the lifetime of the implant, while 21.9% (41) believed they would use the implant for life. Information about implant treatments was primarily obtained from dentists (57.2%), friends (19.3%), and the media (12.8%).
Conclusion: The study highlights the need for improved patient education regarding implant treatment; even patients seeking treatment need more knowledge. Dentists should be aware of this and provide patients with more detailed information.
Amaç: Dental implant cerrahisi günümüzde uygulanan yaygın bir cerrahi prosedürdür, ancak hastaların bu tedaviye yönelik bilgi ve tutumları hakkında çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı dental implant tedavisi görmek isteyen hastaların bilgi ve tutumlarını değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya implant tedavisi için başvuran 187 hasta dahil edilmiştir. Hastalar çalışma hakkında bilgilendirildikten sonra, 34 sorudan oluşan bir anket doldurmuştur. Anketten elde edilen veriler ki-kare testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan hastaların %60,4'ü (113) kadın, %39,6'sı (74) erkekti. Hastaların %24,1'i (45) implantlar hakkında bilgi sahibi olmadığını, %17,6'sı (33) yeterli bilgi sahibi olduğunu ve %58,3'ü (109) kısmi bilgi sahibi olduğunu bildirmiştir. Hastaların %96,8'i (181) implant tedavisini cerrahi bir prosedür olarak kabul etmiştir. Sonuçlar, hastaların eksik dişlerin yerine implant tedavisi konusundaki farkındalıkları ile implant yerleştirmenin cerrahi bir prosedür olduğu konusundaki farkındalıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir (p < 0.05). Ankete katılan hastaların %85,6'sı (160) implantların çene kemiğine yerleştirildiğini, %3,2'si (6) diş etine yerleştirildiğini, %1,6'sı (3) komşu dişe sabitlendiğini, %9,6'sı (18) ise bu konu ile ilgili bilgi sahibi olmadığını belirtmiştir. Ankete katılım sağlamış hastaların %44,9'unun (84) implantın ağızda kalma süresinden habersiz olduğu, %21,9'unun (41) ise implantı ömür boyu kullanacaklarına inandıkları kaydedilmiştir. Hastaların implant tedavisi hakkındaki bilgileri öncelikle diş hekimlerinden (%57,2), arkadaşlardan (%19,3) ve medyadan (%12,8) aldığı görülmüştür.
Sonuç: Bu çalışma, implant tedavisine ilişkin hasta eğitiminin iyileştirilmesi ihtiyacını vurgulamaktadır. İmplant tedavisi yaptırmak için kliniklere başvuran hastaların bile tedavi hakkında kapsamlı bir bilgi birikiminin olmadığı görülmüştür. Hekimler, hastaların implant tedavisi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığının farkında olmalı ve hastaları daha fazla bilgilendirmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Oral and Maxillofacial Surgery, Periodontics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | December 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)