Amaç: Diş hekimliği öğrencileri arasında hem sınıflar arası hem de klinik öncesi ve klinik dönemler arası diş hekimliği korkusu düzeylerini karşılaştırmak ve dental korkunun cinsiyet, dental geçmiş ve hijyen ile ilişkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 369 diş hekimliği öğrencisi katılmıştır. Dental korku düzeylerini ölçmek için Kleinknecht Dental Korku Anket Ölçeği (DFS) kullanılmıştır. Anketin ilk bölümünde sınıf yılı, cinsiyet, sigara içme durumu ve dental geçmiş bilgileri gibi demografik veriler toplanmıştır. İkinci bölümde öğrencilere
dental hijyen alışkanlıkları sorulmuş ve son bölümde ise dental korku ölçeği soruları sorulmuştur. Normalite, Shapiro-Wilk testi ile değerlendirildi. İstatistiksel analizler için Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve Linear trend testleri kullanıldı.
Bulgular: Kadınların dental korku skoru (17.0±18.1) erkeklerden daha yüksek idi (12.3±14.1). Klinik öncesi gruplardaki DFS puanı 17.4±18.7 iken, klinik grubunda DFS puanı 10.2±10.0 idi. Diş hekimini daha az sıklıkla ziyaret edenlerin dental korku skoru daha yüksek iken (45.6±22.9), Diş fırçalama sıklığı arttıkça bireylerin DFS puanının anlamlı derecede azaldığı gözlendi (p<0.001). Dişlerini günde 2 kez fırçalayanların DFS puanı diğer gruplardan daha düşüktü (9.3±9.4). Sınıf yılı arttıkça, ağız hijyeni alışkanlıklarında iyileşme elde edildi.
Sonuç: Diş hekimliği öğrencilerinde dental korkunun cinsiyet, eğitim aşaması ve ağız hijyeni alışkanlıklarıyla ilişkili olduğu görülmüştür. Bu çalışma, dental korkunun azaltılması için özellikle klinik öncesi dönemde ve ağız hijyeni alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik stratejilerin önemini vurgulamaktadır. Eğitim süreçlerinde dental korkunun ele alınması, gelecekte daha bilinçli ve özgüvenli
diş hekimleri yetiştirilmesine katkı sağlayabilir.
Aim: The aim was to compare the levels of dental fear among dentistry students both between classes and between preclinical and clinical periods and to investigate the relationship between dental fear and gender, dental history, and hygiene.
Materials and Method: 369 dentistry students participated in the study. The Kleinknecht Dental Fear Survey Scale (DFS) was used to measure dental fear levels. Demographic data such as class year, gender, smoking status, and dental history were collected in the first part of the survey. In the second part, students were asked about their dental hygiene habits and in the last part, dental fear scale questions were asked. Normality was assessed with the Shapiro–Wilk test. Mann–Whitney U, Kruskal–Wallis, and Linear by Linear Association tests were used for statistical analyses.
Results: The dental fear score of women (17.0±18.1) was higher than that of men (12.3±14.1). While the DFS score in the preclinical groups was 17.4±18.7, the DFS score in the clinical group was 10.2±10.0. While the dental fear score of those who visited the dentist less frequently was higher (45.6±22.9), it was observed
that the DFS score of the individuals decreased significantly as the frequency of tooth brushing increased (p <0.001). The DFS score of those who brushed their teeth twice a day was lower than the other groups (9.3±9.4). As the class year increased, improvement was achieved in oral hygiene habits.
Conclusion: Dental fear in dentistry students was found to be related to gender, education stage and oral hygiene habits. This study emphasizes the importance of strategies aimed at reducing dental fear, especially in the preclinical period and improving oral hygiene habits. Addressing dental fear in educational processes may contribute to the training of more conscious and confident dentists in the future.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2025 |
Submission Date | December 10, 2024 |
Acceptance Date | March 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |