Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluş ve Yaşam Doyumlarının Yordayıcısı Olarak Bilişsel Esnekliğin Rolü

Year 2022, Volume: 13 Issue: 1, 65 - 81, 29.06.2022

Abstract

Bilişsel esnekliği yüksek olan bireyler, derinlemesine düşünebilme, yaşam belirsizliğine daha iyi tahammül edebilme, alternatif çözümler üretebilme ve beklenmedik durumları kontrol altında tutabilme becerisine sahiplerdir. Dolayısıyla söz konusu bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitim fakültesine devam etmekte olan 92’si erkek ve 236’ı kız olmak üzere toplam 328 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Bilişsel Esneklik Envanteri, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile psikolojik iyi oluşları ve yaşam doyumu düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri, onların psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerini yordamaktadır. Öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeyleri yaş değişkenine göre; kontrol alt ölçeği cinsiyet ve yaşadıkları yere göre ve alternatifler alt ölçeği baba eğitim durumu ve psikolojik destek alma durumuna göre farklılık göstermiştir. Öğrencilerin bilişsel esneklik ve alt ölçekleri, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumları anne eğitim düzeyine göre farklılık göstermemiştir.

References

  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11, 1-9. doi: 10.1080/08934219809367680
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. doi:10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E., Larsen, R., Levine, S., & Emmons, R. (1985). Intensity and frequency: dimensions underlying positive and negative Affect. Journal of Personality and Social Psychology, 48(5), 1253-1265.
  • Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., & Oishi, S. (2009). New measures of well-Being. Social Indicators Research Series, 39, 247-266. doi: 10.1007/978-90-481-2354-4 12
Year 2022, Volume: 13 Issue: 1, 65 - 81, 29.06.2022

Abstract

References

  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11, 1-9. doi: 10.1080/08934219809367680
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. doi:10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E., Larsen, R., Levine, S., & Emmons, R. (1985). Intensity and frequency: dimensions underlying positive and negative Affect. Journal of Personality and Social Psychology, 48(5), 1253-1265.
  • Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., & Oishi, S. (2009). New measures of well-Being. Social Indicators Research Series, 39, 247-266. doi: 10.1007/978-90-481-2354-4 12
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Golsa Parvizi 0000-0003-3800-4835

Nilüfer Özabacı 0000-0001-6237-1921

Publication Date June 29, 2022
Submission Date September 3, 2021
Acceptance Date June 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Parvizi, G., & Özabacı, N. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluş ve Yaşam Doyumlarının Yordayıcısı Olarak Bilişsel Esnekliğin Rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 65-81.