Bu çalışma Taekwondo sporcularının öz yeterlilik ve duygusal zeka düzeyleri etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 yılı Antalya ilinde lisanslı olarak aktif Taekwondo sporu yapan 18 yaş üstü toplam 321 sporcu oluşturmuştur. Araştırmada ilgili verilerin toplanması için kullanılan anket üç bölümden oluşturmuştur. Birinci bölümde demografik bilgiler, ikinci bölümde Sherer ve arkadaşları (1982) tarafından geliştirilen, Yıldırım ve İlhan (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan, 17 maddeden oluşan Genel Özyeterlilik ölçeği ve üçüncü bölümde Shutte ve diğ. (1998) tarafından geliştirilen Lane vd. (2009) tarafından revise edilen Türk kültürüne uyarlaması Adiloğulları ve Görgülü (2015) tarafından yapılan Duygusal zeka ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı kullanılarak istatistiksel analiz yapılmıştır. İkili değişkenler için Mann Whitney U testi testi, ikiden fazla değişkenler içi Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Elde edilen bulgular istatistiksel olarak p<0,05 düzeyinde anlamlılık düzeyi ile test edilmiştir. Katılımcıların Duygusal Zekâ düzeyleri ve Genel Öz yeterlilik düzeylerinin ölçek toplamlarında ve alt boyutlrında genel olarak yüksek olduğu görülmektedir Ayrıca duygusal zeka ve tüm alt boyutları ile genel öz yeterlilik ve tüm alt boyutları arasında 0.01 düzeyinde anlamlı ve pozitif ilişki bulunmaktadır. Sonuç olarak, duygusal zeka ve öz yeterlilik, sporcuların sadece fiziksel yeteneklerini değil, aynı zamanda zihinsel ve duygusal dayanıklılıklarını da güçlendirerek, genel performanslarını önemli ölçüde artırmaktadır.
This study was conducted to determine the impact of self-efficacy and emotional intelligence levels on Taekwondo athletes. The study group consisted of a total of 321 licensed and active Taekwondo athletes over the age of 18 in Antalya during the 2020-2021 period. The survey used to collect the relevant data comprised three sections. The first section included demographic information, the second section used the General Self-Efficacy Scale developed by Sherer et al. (1982) and adapted into Turkish by Yıldırım and İlhan (2010), consisting of 17 items, and the third section employed the Emotional Intelligence Scale developed by Schutte et al. (1998), revised by Lane et al. (2009), and adapted into Turkish by Adiloğulları and Görgülü (2015). The obtained data were statistically analyzed using the SPSS 25.0 package program. The Mann-Whitney U test was used for binary variables, and the Kruskal-Wallis H test was applied for variables with more than two categories. The findings were tested for statistical significance at the p<0.05 level. It was observed that the participants' levels of Emotional Intelligence and General Self-Efficacy were generally high in both the total scores and sub-dimensions of the scales. Additionally, there was a significant and positive relationship at the 0.01 level between emotional intelligence and all its sub-dimensions, as well as between general self-efficacy and all its sub-dimensions. As a result, emotional intelligence and self-efficacy not only enhance athletes' physical abilities but also strengthen their mental and emotional resilience, significantly improving their overall performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |