Kısa
filmler, uzunluğu ülkelere göre farklılık gösteren ama genellikle 35 mm filmlerde
bir ile üç makara arasında değişen filmlerdir. Kısa filmleri uzun metrajlı
filmlerden ayrılan özelliği süresi ve öykü yapısıdır. Kısa filmlerin süresiyle
ilgili net bir tanım olmasa da genel olarak 5-17 dakika arasında sürebilir.
Öykü yapısındaki fark ise anlatımı yalın, sade ve kısa süre içinde anlam
yoğunluğunu verebilmesidir. Bu çalışmanın amacı ilgili alan yazın
taranarak kısa filmlerin ne olduğu ve eğitimde nasıl kullanılması gerektiğine
yer verilmesidir. Ayrıca eğitimde kısa film kullanımının değer eğitimi
açısından önemi irdelenmeye çalışılmıştır. Çalışma sonunda kısa filmlerin değer
öğretiminde kullanımı ile ilgili örnek bir uygulama sunulmuştur. Örnek
uygulamadaki kısa filmler EBA’ da yer alan ödüllü kısa filmler içinden çocuğa
görelik ilkesi ve kısa filmlerde bulunması gereken özellikler göz önünde
bulundurularak seçilmiştir.
Although, short
films could show difference in duration, they are generally ranging from one to
three bobbins in 35mm films. The distinctiveness of short films from full
length films is time and plot. There is no exact definition about short films duration
but generally takes 5 to 17 minutes. The plot has, unlike full length films, a
plain expression and give the main meaning in a short time. The aim of this
study is to find out the information about the short films and how to use them
in education by literature view. In additon, the importance of using short
films in value education will be examined. In the last part of the study an
example lesson plan is presented for using short films in value education. The
films in the plan are selected among the awarded short films on the EBA platform
by taking into consideration characteristics of short films and suitability for
child principle.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2018 |
Acceptance Date | April 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.