The aim of this study is to explore
the effects of cognitive-behavioral group counseling on university students'
automatic thoughts and dysfunctional attitudes. The study group consisted of 24
college students for experiment, placebo and control groups enrolled in a
public university’s Faculties of Education and Literature departments. 12
sessions of cognitive-behavioral group counseling were performed with the experiment
group, and 12 sessions of traditional group counseling activities were
performed with the placebo group. No counseling intervention is applied to the control
group. At the beginning of the group sessions, Turkish forms of Automatic
Thoughts Questionnaire (ATQ-30) and Dysfunctional Attidutes Scale (DAS-A) were
applied to all three groups as pre-intervention and post-intervention at the end
of the sessions as well as a two months interval follow-up assessment. The mean
scores of the DAS-A and ATQ-30 pre-intervention and post-intervention scores of
the experiment group were significantly decreased (p <.05) while there was no
significant difference between the mean scores of the experiment group’s DAS-A
and ATQ-30 post-intervention and follow-up scores (p > .05). No significant
difference between the placebo and control group's DAS-A and ATQ-30 pre-intervention,
post-intervention and follow-up scores (p > .05) was found. As a result,
cognitive-behavioral group counseling was found to be effective in reducing the
automatic thoughts and dys-functional attitudes of university students.
Bu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı grupla
psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve
fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Uygulama, bir
vakıf üniversitesinin Eğitim ve Edebiyat Fakültelerine kayıtlı 24 öğrenciden
oluşan deney ve plasebo grubu olmak üzere üç ayrı grupla yürütülmüştür. Deney
grubundaki katılımcılarla 12 oturum bilişsel-davranışçı grupla psikolojik
danışma, plasebo grubundaki katılımcılarla 12 oturum plasebo niteliğinde grup
etkinliği gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda bulunan katılımcılara ise
herhangi bir uygulamada bulunulmamıştır. Tüm gruplara Otomatik Düşünceler
Ölçeği (ODÖ-30) ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ-A) ilk oturumlarda
ön-test, son oturumlarda son-test, son oturumdan iki ay sonra ise izleme ölçümü
uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubunun FOTÖ–A ön-test ve son-test puan
ortalamaları (p <.05) anlamlı derecede azalırken, FOTÖ-A son-test puan
ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında ise anlamlı bir fark
bulunamamıştır (p >.05). Plasebo ve kontrol gruplarının FOTÖ-A ön-test ve
son-test puan ile son-test ve izleme puan ortalamaları arasında ise anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır (p >.05). Bununla birlikte deney grubunun ODÖ-30
ön-test ve son-test puan ortalamaları anlamlı derecede (p <.05) azalırken, ODÖ-30
son-test puan ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında anlamlı bir
fark bulunmamıştır (p >.05). Plasebo ve kontrol gruplarının ODÖ-30 ön-test
ve son-test ile son test ve izleme puan ortalamaları arasında yine anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır (p >.05). Sonuç olarak, bilişsel davranışçı grupla
psikolojik danışmanın, üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve
fonksiyonel olmayan tutumlarının azalmasında etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.