Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterliliklerini belirleyen bir ölçek geliştirmektir. İlgili araştırmada geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik kanıtlarını elde etmek amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen örneklem grubu 400 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilk olarak alanyazın taranarak 47 ifadeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak amacıyla uzman görüşleri alınmıştır. Uzman görüşü sonucunda elde edilen taslak ölçek 40 maddeden oluşmaktadır. Geliştirilen ölçek beşli likert tipindedir. Ölçeğin yapı geçerliliğine kanıt sağlamak amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Farklı örneklemler üzerinden yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 34 maddeden oluşan 6 faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte bulunan faktörler; “iletişim”, “bilgi okuryazarlığı”, “eleştirel düşünme ve yaratıcılık”, “yaratıcı düşünme ve yenilik”, “bilgi teknoloji okuryazarlığı” ve “liderlik ve sorumluluk becerileri” şeklindedir. 34 maddeden oluşan ölçeğin genel güvenirliğini hesaplamak için Cronbach's Alpha katsayısı 0.92 olarak hesaplanmıştır. Araştırmacılara önerimiz farklı örneklemler üzerinde bu ölçeğin geçerlik-güvenirlik kanıtlarının elde edilmesi şeklindedir.
21. yüzyıl becerileri Yeterlik ölçek geliştirme Eleştirel Düşünme Becerisi 21st century skills Critical Thinking Skill Scale development Proficiency.
The aim of this study is to develop a scale that determines 21st - century skills competencies for secondary school students. In order to obtain proof of validity and reliability of the scale developed in the related research, the screening model, one of the quantitative research methods, was used. The sample group selected using the convenience sampling method consists of 400 secondary school students. In the process of developing the scale, firstly, the literature was scanned and an item pool consisting of 47 items was created. Expert opinions were taken to ensure the content validity of the scale. As a result of expert opinion, the draft scale consists of 40 items. The developed scale is in five-point Likert type. In order to provide evidence for the construct validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyzes were performed. As a result of the exploratory and confirmatory factor analysis performed on different samples, a scale with 34 items and 6 factors was obtained. Factors in the scale; are “communication”, “information literacy”, “Critical thinking and creativity”, “creative thinking and innovation”, “information technology literacy” and “leadership and responsibility skills”. Cronbach's Alpha coefficient was calculated as 0.92 to calculate the general reliability of the 34-item scale. Our recommendation to the researchers is to obtain proof of validity and reliability of this scale on different samples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Acceptance Date | October 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.