Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 1 - 21, 29.12.2022
https://doi.org/10.30803/adusobed.1074325

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterliliklerini belirleyen bir ölçek geliştirmektir. İlgili araştırmada geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik kanıtlarını elde etmek amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen örneklem grubu 400 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilk olarak alanyazın taranarak 47 ifadeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak amacıyla uzman görüşleri alınmıştır. Uzman görüşü sonucunda elde edilen taslak ölçek 40 maddeden oluşmaktadır. Geliştirilen ölçek beşli likert tipindedir. Ölçeğin yapı geçerliliğine kanıt sağlamak amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Farklı örneklemler üzerinden yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 34 maddeden oluşan 6 faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte bulunan faktörler; “iletişim”, “bilgi okuryazarlığı”, “eleştirel düşünme ve yaratıcılık”, “yaratıcı düşünme ve yenilik”, “bilgi teknoloji okuryazarlığı” ve “liderlik ve sorumluluk becerileri” şeklindedir. 34 maddeden oluşan ölçeğin genel güvenirliğini hesaplamak için Cronbach's Alpha katsayısı 0.92 olarak hesaplanmıştır. Araştırmacılara önerimiz farklı örneklemler üzerinde bu ölçeğin geçerlik-güvenirlik kanıtlarının elde edilmesi şeklindedir.

References

  • Ağtaş, B., Bektaş, O., ve Güneri, E. (2019). Ortaokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutum düzeylerininbelirlenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 66-85.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N. Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileriyeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arsad, N. M., Osman, K., ve Soh, T. M. T. (2011). Instrument development for 21st century skills in Biology. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1470-1474.
  • Aydın, A. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde öğretmen eğitiminde 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. Yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Ball, A., Joyce, H. D., ve Anderson-Butcher, D. (2016). Exploring 21st century skills and learning environments for middle school youth. International Journal of School Social Work, 1(1), 1-15.
  • Battelle for Kids, (2019). Frameworks ve Resources. Erişim: https://www.battelleforkids.org/networks/p21 Erişim tarihi: (10/05/2021)
  • Belet-Boyacı, S. D., ve Atalay, N. (2016). A Scale Development for 21st Century Skills of Primary School Students: A Validity and Reliability Study. International Journal of Instruction, 9(1), 133- 148.
  • Belet-Boyacı, Ş. D., ve ÖZER- Güner, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. Yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738.
  • Bozkurt, Ş. B., ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69-82.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 3112-3134.
  • Çevik, M., ve Şentürk C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences.14(1), 11-028.
  • Çoban, Ö., Bozkurt, S., ve Kan, A. (2019). Eğitim yöneticisi 21. yy. becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1059-1071.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS veLISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21.yüzyil becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Deborah, L. E., ( 2012) . A new generation: A new model of education in the 21 st century. (Unpublished Dissertation). University of Southern California.
  • Dede, C. (2009). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st century skills. Erişim adresi: http://www.watertown.k12.ma.us/dept/ed_tech/research/pdf/ChrisDede.pdf Erişim tarihi: (01/06/2021) Department of Defense Education Activity-DODEA-. (2014). The 21st Century Principal
  • Er, K., ve Ünal, T. (2016). Ortaokul öğrencilerine yönelik dil bilgisi tutum ölçeği geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 343-356.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçek ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eryılmaz, S. (2020). Öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme becerileri için veri toplama aracı: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - Applied Sciences, 15(3), 301-323.
  • Finegold, D., ve Notabartolo, A. S. (2010). 21st-century competencies and their impact: an interdisciplinary literature review. Transforming the US Workforce Development System. Finegold D, Gatta M, Salzman H, Schurman SJ, eds. Champaign, IL: Labor and Employment Relations Association, 19-56.
  • Fraenkel, J.K., ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third edition). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Gülen, Ş. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ve bilişim teknolojileri ile destekleme düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • IowaCore.(2010).K-12 21st Century Skills. Retrieved from. Erişim adresi: https://www.educateiowa.gov/sites/files/ed/documents/K-12_21stCentSkills_0.pdf Erişim tarihi. (03/06/2021)
  • Irmak, B. (2020). Fen bilimleri derslerine yönelik kalıplarının düşünce ölçeği geliştirme ve uygulama çalışması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F. ve Lorentson, M. (2016). Measuring twentyfirst century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252.
  • Kang, M., Heo, H., Jo, I., Shin, J., ve Seo, J. (2010). Developing an educational performance indicator for new millennium students. Journal of Research on Technology in Education, 43(2), 157-170. Kang, M., Kim, M., Kim, B., ve You, H. (2012). Developing an instrumen to measure 21st century skills for elementary student. The Korean Journal of Eductional Methodolocy Studies, 25(2).
  • Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, S. (2017). Lise öğrencilerinin 21. Yüzyıl becerilerinin öğrenci tükenmişliği ve okul bağlılığı ile ilişkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Keskin, İ., ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1691-1711.
  • Kline R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press; 154-186. Köklü, N. (2002). Açıklamalı İstatistik Terimleri Sözlüğü (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kurudayıoğlu, M., ve Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2),483-496.
  • Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., ve Tuipae, C. (2015). Development of 21stcentury skill scales as perceived by students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191(52), 737-741. Orhan-Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Osman, K., Soh, T. M. T., ve Arsad, N. M. (2010). Development and validation ofthe Malaysian 21st century skills instrument (M-21CSI) for science students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9,599- 603.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594.
  • Pallant, J. (2017). SPSS kullanma kılavuzu. Ankara: Anı yayıncılık. Partnership for 21st Century Skills. (2008). 21 st. century skills, education and competitiveness. Tucson, AZ: Author.
  • Rotherham, A., ve Willingham, D. (2009). 21st Century Skills: The Challenges Ahead. Educational Leadership, 67(1), 16–21.
  • Sarıtaş, B. (2019). Ortaöğretim türk dili ve edebiyatı dersinin 21. Yüzyıl becerileri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri, Enstitüsü, Anlatya.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı yayıncılık. Silva, E. (2009). Measuring Skills For 21st-Century Learning. The Phi Delta Kappan, 90(9), 630–634.,
  • Tabachnick, G., ve Fidell, S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). Pearson Prentice Hall
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (3.Baskı). Ankara: Nobel yayıncılık. Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., van Braak, J., Fraeyman, N., ve Erstad, O.(2017). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21stcentury. British Journal of Educational Technology, 48(2), 462-472
  • Uluyol, Ç., ve Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri işığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Vurgun, F., ve Bektaş, O. (2019) Altıncı sınıf öğrencilerinin fen’e yönelik girişimcilik becerilerinin belirlenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 60-78.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it: Basic Books.
  • Wagner, T. (2008a). Rigor redefined. Educational Leadership, 68(2), 20-24. Worthington. R. L. ve Whittaker. T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
  • Yılmaz, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen yetiştirme programlarında kalite standartlarının belirlenmesi: ölçek geliştirme ve uygulama çalışması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Yılmaz, E., ve Alkış, M. (2019). 21. yüzyıl yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 125-154.

Reflection of Undergraduate Education to Teacher’s Professional Life Abstract

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 1 - 21, 29.12.2022
https://doi.org/10.30803/adusobed.1074325

Abstract

The aim of this study is to develop a scale that determines 21st - century skills competencies for secondary school students. In order to obtain proof of validity and reliability of the scale developed in the related research, the screening model, one of the quantitative research methods, was used. The sample group selected using the convenience sampling method consists of 400 secondary school students. In the process of developing the scale, firstly, the literature was scanned and an item pool consisting of 47 items was created. Expert opinions were taken to ensure the content validity of the scale. As a result of expert opinion, the draft scale consists of 40 items. The developed scale is in five-point Likert type. In order to provide evidence for the construct validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyzes were performed. As a result of the exploratory and confirmatory factor analysis performed on different samples, a scale with 34 items and 6 factors was obtained. Factors in the scale; are “communication”, “information literacy”, “Critical thinking and creativity”, “creative thinking and innovation”, “information technology literacy” and “leadership and responsibility skills”. Cronbach's Alpha coefficient was calculated as 0.92 to calculate the general reliability of the 34-item scale. Our recommendation to the researchers is to obtain proof of validity and reliability of this scale on different samples.

References

  • Ağtaş, B., Bektaş, O., ve Güneri, E. (2019). Ortaokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutum düzeylerininbelirlenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 66-85.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N. Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileriyeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arsad, N. M., Osman, K., ve Soh, T. M. T. (2011). Instrument development for 21st century skills in Biology. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1470-1474.
  • Aydın, A. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde öğretmen eğitiminde 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. Yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Ball, A., Joyce, H. D., ve Anderson-Butcher, D. (2016). Exploring 21st century skills and learning environments for middle school youth. International Journal of School Social Work, 1(1), 1-15.
  • Battelle for Kids, (2019). Frameworks ve Resources. Erişim: https://www.battelleforkids.org/networks/p21 Erişim tarihi: (10/05/2021)
  • Belet-Boyacı, S. D., ve Atalay, N. (2016). A Scale Development for 21st Century Skills of Primary School Students: A Validity and Reliability Study. International Journal of Instruction, 9(1), 133- 148.
  • Belet-Boyacı, Ş. D., ve ÖZER- Güner, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. Yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738.
  • Bozkurt, Ş. B., ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69-82.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 3112-3134.
  • Çevik, M., ve Şentürk C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences.14(1), 11-028.
  • Çoban, Ö., Bozkurt, S., ve Kan, A. (2019). Eğitim yöneticisi 21. yy. becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1059-1071.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS veLISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21.yüzyil becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Deborah, L. E., ( 2012) . A new generation: A new model of education in the 21 st century. (Unpublished Dissertation). University of Southern California.
  • Dede, C. (2009). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st century skills. Erişim adresi: http://www.watertown.k12.ma.us/dept/ed_tech/research/pdf/ChrisDede.pdf Erişim tarihi: (01/06/2021) Department of Defense Education Activity-DODEA-. (2014). The 21st Century Principal
  • Er, K., ve Ünal, T. (2016). Ortaokul öğrencilerine yönelik dil bilgisi tutum ölçeği geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 343-356.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçek ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eryılmaz, S. (2020). Öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme becerileri için veri toplama aracı: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - Applied Sciences, 15(3), 301-323.
  • Finegold, D., ve Notabartolo, A. S. (2010). 21st-century competencies and their impact: an interdisciplinary literature review. Transforming the US Workforce Development System. Finegold D, Gatta M, Salzman H, Schurman SJ, eds. Champaign, IL: Labor and Employment Relations Association, 19-56.
  • Fraenkel, J.K., ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third edition). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Gülen, Ş. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ve bilişim teknolojileri ile destekleme düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • IowaCore.(2010).K-12 21st Century Skills. Retrieved from. Erişim adresi: https://www.educateiowa.gov/sites/files/ed/documents/K-12_21stCentSkills_0.pdf Erişim tarihi. (03/06/2021)
  • Irmak, B. (2020). Fen bilimleri derslerine yönelik kalıplarının düşünce ölçeği geliştirme ve uygulama çalışması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F. ve Lorentson, M. (2016). Measuring twentyfirst century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252.
  • Kang, M., Heo, H., Jo, I., Shin, J., ve Seo, J. (2010). Developing an educational performance indicator for new millennium students. Journal of Research on Technology in Education, 43(2), 157-170. Kang, M., Kim, M., Kim, B., ve You, H. (2012). Developing an instrumen to measure 21st century skills for elementary student. The Korean Journal of Eductional Methodolocy Studies, 25(2).
  • Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, S. (2017). Lise öğrencilerinin 21. Yüzyıl becerilerinin öğrenci tükenmişliği ve okul bağlılığı ile ilişkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Keskin, İ., ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1691-1711.
  • Kline R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press; 154-186. Köklü, N. (2002). Açıklamalı İstatistik Terimleri Sözlüğü (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kurudayıoğlu, M., ve Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2),483-496.
  • Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., ve Tuipae, C. (2015). Development of 21stcentury skill scales as perceived by students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191(52), 737-741. Orhan-Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Osman, K., Soh, T. M. T., ve Arsad, N. M. (2010). Development and validation ofthe Malaysian 21st century skills instrument (M-21CSI) for science students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9,599- 603.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594.
  • Pallant, J. (2017). SPSS kullanma kılavuzu. Ankara: Anı yayıncılık. Partnership for 21st Century Skills. (2008). 21 st. century skills, education and competitiveness. Tucson, AZ: Author.
  • Rotherham, A., ve Willingham, D. (2009). 21st Century Skills: The Challenges Ahead. Educational Leadership, 67(1), 16–21.
  • Sarıtaş, B. (2019). Ortaöğretim türk dili ve edebiyatı dersinin 21. Yüzyıl becerileri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri, Enstitüsü, Anlatya.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı yayıncılık. Silva, E. (2009). Measuring Skills For 21st-Century Learning. The Phi Delta Kappan, 90(9), 630–634.,
  • Tabachnick, G., ve Fidell, S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). Pearson Prentice Hall
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (3.Baskı). Ankara: Nobel yayıncılık. Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., van Braak, J., Fraeyman, N., ve Erstad, O.(2017). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21stcentury. British Journal of Educational Technology, 48(2), 462-472
  • Uluyol, Ç., ve Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri işığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Vurgun, F., ve Bektaş, O. (2019) Altıncı sınıf öğrencilerinin fen’e yönelik girişimcilik becerilerinin belirlenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 60-78.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it: Basic Books.
  • Wagner, T. (2008a). Rigor redefined. Educational Leadership, 68(2), 20-24. Worthington. R. L. ve Whittaker. T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
  • Yılmaz, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen yetiştirme programlarında kalite standartlarının belirlenmesi: ölçek geliştirme ve uygulama çalışması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Yılmaz, E., ve Alkış, M. (2019). 21. yüzyıl yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 125-154.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tunahan Tansel Düzgüner 0000-0002-8113-9009

Hilal Karabulut 0000-0002-0895-8665

İshak Afşin Kariper 0000-0001-9127-301X

Publication Date December 29, 2022
Acceptance Date October 11, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Düzgüner, T. T., Karabulut, H., & Kariper, İ. A. (2022). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 1-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.1074325
AMA Düzgüner TT, Karabulut H, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. ADUSOBIED. December 2022;9(2):1-21. doi:10.30803/adusobed.1074325
Chicago Düzgüner, Tunahan Tansel, Hilal Karabulut, and İshak Afşin Kariper. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no. 2 (December 2022): 1-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.1074325.
EndNote Düzgüner TT, Karabulut H, Kariper İA (December 1, 2022) Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 2 1–21.
IEEE T. T. Düzgüner, H. Karabulut, and İ. A. Kariper, “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması”, ADUSOBIED, vol. 9, no. 2, pp. 1–21, 2022, doi: 10.30803/adusobed.1074325.
ISNAD Düzgüner, Tunahan Tansel et al. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/2 (December 2022), 1-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.1074325.
JAMA Düzgüner TT, Karabulut H, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. ADUSOBIED. 2022;9:1–21.
MLA Düzgüner, Tunahan Tansel et al. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 2, 2022, pp. 1-21, doi:10.30803/adusobed.1074325.
Vancouver Düzgüner TT, Karabulut H, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. ADUSOBIED. 2022;9(2):1-21.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.