Supervision is one of the
main elements of counseling and counselor education, and counselor education
programs require counselor trainees to complete practicum and internship under
supervision as a practical part of counselor education curriculum in the United
States. However, supervision is a fairly new concept in Turkey. This paper
explains the foundation of supervision along with its international and
national standards. Then, the paper addresses the role of the supervisee and
the supervisor as well as providing a brief explanation of supervision models
that are commonly being used. The current state of clinical supervision and
growing supervision literature in Turkey are being explored by providing a
discussion and a review of supervision related studies in Turkey from 2010 to
2019. Further, the lack of national standards for supervision and limitations
of supervision are discussed. In the end, recommendations for counselor
educators, policymakers, and future researchers are presented.
Süpervizyon, psikolojik danışma ve psikolojik
danışma eğitiminin ana unsurlarından biridir. Amerika Birleşik
Devletleri’ndeki psikolojik danışma eğitimi programları, psikolojik
danışmanlık eğitim müfredatının pratik bölümü olarak öğrencilerin süpervizyon
altında danışmanlık uygulamasını ve stajını tamamlamalarını zorunlu
tutmaktadır. Ancak, supervizyon Türkiye'de oldukça yeni bir alandır. Bu
makale, süpervizyonun temelini, uluslararası ve ulusal standartlarla birlite
açıklar. Daha sonra, süpervizör ve psikolojik danışman adayının süpervizyon
sürecindeki rolünü ele alır ve sıkça kullanılan süpervizyon modellerini kısaca
açıklar. Türkiye'de klinik süpervizyonunun güncel durumunu ve artan
süpervizyon literatürünü 2010-2019 yılları arasında yayınlanmış süpervizyon
ile ilgili makaleleri inceleyerek açıklar. Daha sonra ulusal standartlardaki
süpervizyon eksikliğini ve süpervizyondaki sınırlılıkları tartışır. En son
kısımda ise psikolojik danışma alan eğitimcileri, karar vericiler ve gelecek
araştırmacılar için tavsiyeler sunar.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License