The Ministry of Education entitled to change fields of classroom teachers working in primary schools who have graduated from primary school teaching area in accordance with their side areas in their diplomas. By this way, classroom teachers have made transition to different branches. In this study, it is aimed to determine the opinions and suggestions of classroom teachers about their new subject areas. Who changed their branches with entitling side fields? For this purpose, the study was carried out with 95 teachers entitling side of the fields with changing branches working in different educational institutions in the province of Hatay. In this study, in order to collect data a 5-item instrument consisting of open-ended questions was used. In the study, although some of the teachers have seen themselves enough in their new branches, a significant number of teachers stated that they felt more than enough in their old branches. Also, teachers stated that the most important benefit of changing branch is to focus on one field as a branch teacher rather than teaching many different lessons as a classroom teacher. Teachers see themselves inadequate, lack of interest from students, to increase accountability, wage reduction, difficulty of preparation and constantly entering into different classes are some issues shown as negative aspects of changing branch.
Primary school teachers brach change teacher self-efficiency.
Milli Eğitim Bakanlığı sınıf öğretmenliği alanından mezun olup bakanlık bünyesindeki ilkokullarda sınıf öğretmeni olarak çalışmakta olan öğretmenlere, diplomalarında bulunan yan alanlarına geçme hakkı tanımıştır. Bu şekilde sınıf öğretmenleri farklı branşlara geçiş yapmıştır. Bu çalışmada branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin yeni geçtikleri branş ile ilgili, görüş ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma Hatay ilindeki farklı eğitim-öğretim kurumlarında branş değişikliği ile yan alanlarına geçen 95 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak amacıyla 5 maddelik açık uçlu sorudan oluşan bir anket kullanılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin bir kısmının yeni branşlarında kendilerini yeterli görmelerine rağmen önemli bir kısmı eski branşlarında (sınıf öğretmenliğinde) kendilerini daha yeterli hissettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler sınıf öğretmeni olarak birçok derse girmektense branş öğretmeni olarak tek bir alana yoğunlaşmanın branş değişikliğinin en önemli yararı olduğunu ifade etmişlerdir. Branş değişikliğinin olumsuz yanları ise; öğrencilerin ilgisizliği, sorumluluğun artması, ücretin azalması, hazırlık yapmanın zorluğu ve sürekli farklı sınıflara girmek gibi konular gösterilmektedir.
Sınıf öğretmeni yan alan branş değişikliği öğretmen yeterliliği.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 15 |