BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION ON TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES TOWARDS MAINSTREAMINGAN INVESTIGATION ON ATTITUDES OF TEACHER CANDIDATES WHO WILL WORK AT DIFFERENT EDUCATION LEVELS TOWARDS MAINSTREAMING

Year 2014, Issue: 18, 597 - 628, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.808

Abstract

This study aims at examining the attitudes of teacher candidates studying in a Faculty of Education in Turkey and the other teacher candidates at the Faculty of Arts and Sciences who are taking pedagogical formation course towards mainstreaming according to their genders, the faculty from which they graduated or will graduate, whether they have any person who is disabled in their family, whether they have any students with disabled in their training school and their ages. Within the relational survey model, the data was collected via ‘Personal Information Form’ and the Turkish edition of ‘Opinion Scale About Mainstreaming’ by Kırcaali-İftar (1996). In analyzing the data, analysis of Varience (One-Way ANOVA) and t-test (Independent t test) techniques were used. The analysis shows that according to the faculty from which candidate teachers graduated or will graduate factor, there is significant difference between the teacher candidates, but there is no significant difference in the other factors.

References

  • Akman, B. ve Okyay, Ö. (2009). “Sınıfında Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması”. XVIII. Eğitim Bilimleri Kurultayında Sunulan Bildiri, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Alghazo, E.M., Dodeen, H., & Algaryouti. I. A. (2003). “Attitudes of Pre-Service Teachers Towards Persons with Disabilities: Predictors for the Success of Inclusion”. College Student Journal 37(4), 515–22.
  • Antonak, R. & Larrivee, B. (1995). “Psychometric Analysis and Revision of the Opinions Relative to Mainstreaming Scale”. Exceptional Children, 62 (2), 139-1
  • Ataman, A. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ataman, A. (1996). “Öğretmen Yetiştiren Eğitim Fakültelerine Öğretim Elemanı Yetiştirilmesi ve Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Yeni Türkiye (Eğitim özel Sayısı), 2(7), 382-389.
  • Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). “A Survey Into Mainstream Teachers' Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Educational Needs in the Ordinary School One Local Education Authority”. Educational Psychology, 20(2), 191-211.
  • Avramidis, E. & Kalyva, E. (2007). “The Influence of Teaching Experience and Professional Development on Greek Teachers’ Attitudes Towards Inclusion”. European Journal of Special Needs Education, 22(4): 367–89. Avramidis, E. & Norwich, B. (2002). “Teachers' Attitudes Towards Integration / Inclusion: A Review of the Literature”. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129- 147.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). “Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 18 (2), 345-354.
  • Bacon, E. H. & Schultz, J. B. (1991). “A Survey of Mainstreaming Practices”. Teacher Education and Special Education, 14(2), 144–149.
  • Batu, S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Batu, E. S. ve Kırcaali-İftar G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bek, H., Veren H. ve Başer, A. (2009). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Berry, R. (2010). “Preservice and Early Career Teachers’ Attitudes towards Inclusion, Instructional Accommodations, and Fairness: Three Profiles”. Teacher Educator, 45(2), 75-95. doi: 10.1080/08878731003623677.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlarla İlgili Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Blecker, N.S. & N.J. Boakes. (2010). “Creating a learning environment for all children: Are teachers able and willing?”. International Journal of Inclusive Education, 14(5): 435–47. doi:10.1080/13603110802504937.
  • Bradshaw, L. & Mundia, L. (2005). “Understanding Pre-Service Teachers’ Construct of Disability: A Metacognitive Process”. Disability and Society, 20(5): 563–74.
  • Carroll, A., Forlin, C., & Jobling, A. (2003). “The Impact of Teacher Training in Special Education on the Attitudes of Australian Preservice General Educators towards People With Disabilities”. Teacher Education Quarterly, 30( 3): 65–79.
  • Center, Y. & J. Ward. (1987). “Teachers’ Attitudes Towards the Integration of Disabled Children into Regular Schools”. The Exceptional Child 34(1): 41–
  • Chong, S.K.S., Forlin C., & M.L. Au. (2007). “The Influence of an Inclusive Education Course on Attitude Change of Pre-Service Secondary Teachers in Hong Kong”. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 35( 2): 161–79. Coates, R. D. (1989) “The Regular Education Initiative and Opinions of Regular Classroom Teachers”. Journal of Learning Disabilities”. 22, 532–536.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5. Baskı). London: Routledge Falmer.
  • Cook, B. G. (2002). “Inclusive Attitudes, Strengths, and Weaknesses of PreService General Educators Enrolled in A Curriculum Infusion Teacher Preparation Program”. Teacher Education and Special Education, 25(3), 262Cook, B.G., Semmel, M.I., & Gerber, M.M. (1999). “Attitudes of Principals and Special Education Teachers Toward the Inclusion of Students with Mild Disabilities: Critical differences of Opinion”. Remedial and Special Education, 20: 199–209.
  • Çuhadar, Y. (2006). İlköğretim 1- 5. Sınıflarda Kaynaştırma Eğitimine Tabi Olan Öğrenciler İçin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Hazırlanması, Uygulanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi İle İlgili Olarak Sınıf Öğretmenleri Ve Yöneticilerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak.
  • Darling-Hammond, L. (2006). “Constructing 21st-Century Teacher Education”. Journal of Teacher Education, 57(3): 300–14. doi:1177/0022487105285962.
  • Diken, İ. H. (1998). Sınıfında Zihinsel Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Diken, H.İ. ve Sucuoğlu, B. (1999). “Sınıfında Zihin Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Dolapci, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlilik Algıları ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ekşi, K. (2010). Sınıf Öğretmenleri ile Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fakolade, O. A., Adeniyi, S. O., & Tela, A. (2009). “Attitudes of Teachers Toward Inclusion of Special Needs Children in General Education Classroom: The Case of Teachers in Some Selected Schools in Nigeria”. International Electronic Journal of Elementary Education, 1, 155–169.
  • Forlin, C., Douglas, G., & Hattie, J. (1996). “Inclusive practices: How accepting are teachers?”. International Journal of Disability, Development and Education, 43(2), 119–133.
  • Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). “Demographic Differences in Changing Preservice Teachers’ Attitudes, Sentiments and Concerns about Inclusive Education”. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 195–209.
  • Gök, G. ve Erbaş, D. (2011). “Okulöncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Önerileri”. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87
  • Gözün, Ö. (2003). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004) “Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5, 65-77.
  • Güven, E. ve Çevik, D.B., (2012). “Müzik Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma (Balıkesir Üniversitesi Örneği)”. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studies in the World, 2(1).
  • Haq, F.S. & Mundia, L. (2012). “Comparison of Brunei Preservice Student Teachers’ Attitudes to Inclusive Education and Specific Disabilities: Implications for Teacher Education”. The Journal of Educational Research, 105:366–374.
  • Hastings, R.P. & Graham, S. (1995). “Adolescents’ Perceptions of Young People With Severe Learning Difficulties: The Effects of Integration Schemes and Frequency of Contact”. Educational Psychology, 15: 149–59.
  • Hastings, R.P. & Oakford, S. (2003). “Student Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Needs”. Educational Psychology, 23(1): 87–
  • Horne, P.E. & Timmons, V. (2009). “Making it Work: Teachers’ Perspectives on Inclusion”. International Journal of Inclusive Education, 13(3): 273–86. doi:1080/ 13603110701433964.
  • Jobe, D., Rust, J. O., & Brissie, J. (1996). “Teacher Attitudes Toward Inclusion of Students with Disabilities into Regular Classrooms”. Education, 117(1), 234-2
  • Jordan, A., Schwartz, E., & McGhie-Richmond, D. (2009). “Preparing Teachers for Inclusive Classrooms”. Teaching and Teacher Education, 25 (2009) 535–542.
  • Jordan, A. & Stanovich, P. J. (2004). “The Beliefs and Practices of Canadian Teachers about Including Students with Special Education Needs in Their Regular Elementary Classrooms”. Exceptionality Education Canada, 14 (2&3), 25-46.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kargın, T. (2004). “Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 5 (2) 1-13.
  • Kayaoğlu, H. (1999). Bilgilendirme Programının Normal Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Ortamındaki İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Kayhan, N., Şengül, A. ve Akmeşe, P.P. (2012). “İlköğretim Birinci ve İkinci Kademe Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri. S. Eripek (Edt). Özel Eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kırcaali-İftar, G. (1996). “Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, VI. Özel Eğitim Günlerinde Sunulan Bildiri, Ankara. Killoron, I., Woronco, D., & Zaretsky, H. (2014). “Exploring Preservice Teachers' Attitudes Towards Inclusion”. International Journal of Inclusive Education. Vol. 18(4), 427–442, http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2013.784367
  • Kim, J. R. (2011). “Influence of Teacher Preparation Programmes on Preservice Teachers’ Attitudes toward İnclusion”. International Journal of Inclusive Education Vol. 15(3), 355–377.
  • Koutrouba, K., Vamvakari, M., & Theodoropoulos. H. (2008). “SEN Students’ Inclusion in Greece: Factors Influencing Greek Teachers’ Stance”. European Journal of Special Needs Education, 23: 413–21.
  • Lambe, J. & Bones, R. (2006). “Student Teachers’ Perceptions about Inclusive Classroom Teaching in Northern Ireland Prior to Teaching Practice Experience”. European Journal of Special Needs Education, Vol. 21(2), pp. 167–186.
  • Lancaster, J. & A. Bain. (2010). “The Design of Preservice Inclusive Education Courses and Their Effects on Self-Efficacy: A comparative study”. AsiaPacific Journal of Teacher Education, 38(2): 117–28. doi:1080/13598661003678950.
  • Leyser, Y., Kapperman, G., & Keller, R. (1994). “Teacher Attitudes toward Mainstreaming: A Cross-Cultural Study in Six Nations”. European Journal of Special Needs Education, 9(1): 1–15.
  • Lombardi, T. P. & Hunka, N. J. (2001). “Preparing General Education Teachers for Inclusive Classrooms: Assessing the Process”. Teacher Education and Spcial Education, 24(3), 183-197.
  • Loreman, T. (2010). “Essential Inclusive Education-Related Outcomes for Alberta Preservice Teachers”. The Alberta Journal of Educational Research 56 (2): 124–42.
  • Loreman, T. & C. Earle. (2007). “The Development of Attitudes, Sentiments, and Concerns about Inclusive Education in A Content-Infused Canadian Teacher Preparation Program”. Exceptionality Education Canada 17(1): 85–106.
  • Loreman, T., Forlin, C., & Sharma, U. (2007). “An International Comparison of Pre-Service Teacher Attitudes towards Inclusive Education”. Disability Studies Quarterly, 27(4).
  • Martinez, S. R. (2003). “Impact of a Graduate Class on Attitudes toward Inclusion, Perceived Teaching Efficacy and Knowledge about Adapting Instruction for Children with Disabilities in Inclusive Settings”. Teacher Development, 7(3), 473–494.
  • McHatton P.A. & McCray E. D. (2007). “Inclination toward Inclusion: Perceptions of Elementary and Secondary Education Teacher Candidates”. Action in Teacher Education, 29(3), 25-32.
  • MEB (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 31.05.2006.26184 Sayılı Resmi Gazete.
  • Metin, N. (1997). Özürlü çocuklar için kaynaştırma programı. ÖZEV Türkiye Özürlüler Vakfı Yayın, Ankara.
  • Metin, N. ve Çakmak, H. (1998). “İlköğretim Okullarındaki Eğitimcilerin Özürlü Çocuklarla Normal Çocuklar Kaynaştırıldığı Programlar Hakkındaki Düşüncelerinin İncelenmesi”. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Edirne: 128-139.
  • Mousouli, M., Kokaridas, D., Angelopoulou-Sakadami, N., & Aristotelous, M. (2009). “Knowledge and Attitudes towards Children with Special Needs by Physical Education Students”. International Journal of Special Education, 24 (3), 85-89.
  • Nizamoğlu, N. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarındaki Yeterliklerine İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Orel, A., Zerey, Z. ve Töret, G. (2004). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
  • Özdemir, H. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Özdemir, H. & Ahmetoğlu, E. (2012). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşları ve Mesleki Deneyimleri Açısından Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studıes in the World. 2(1).
  • Parasuram, K. (2006). “Variables That Affect Teachers’ Attitudes towards Disability and Inclusive Education in Mumbai, India”. Disability and Society, 21(3): 231–42.
  • Rakap S. & Kaczmarek L. (2009). “Teachers’ Attitudes towards Inclusion in Turkey”. European Journal of Special Needs Education, 25(1): 59–75.
  • Rioux, M.H. & P.C. Pinto. (2010). “A Time for the Universal Right to Education: Back to Basics”. British Journal of Sociology of Education, 31(5): 621–42. doi:1080/ 01425692.2010.500094
  • Romi, S. & Y. Leyser. (2006). “Exploring Inclusion Pre-Service Training Needs: A Study of Variables Associated with Attitudes and Self-Efficacy Beliefs”. European Journal of Special Needs Education 21, no. 1: 85–105.
  • Ryan, T.G. (2009). “Inclusive Attitudes: A Preservice Analysis”. Journal of Research in Special Education Needs, 9(3): 180–7. doi:10.1111/j.14713802009.01134.x
  • Sarı, H. (2002). Özel egitime muhtaç ögrencilerin eğitimleriyle ilgili öneriler. Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Seçer, Z. (2010). “An Analysis of the Effects of in-Service Teacher Training on Turkish Preschool Teachers’ Attitudes towards Inclusion”. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43–53.
  • Semmel, M. I., Abernathy, T. V., Butera, G., & Lesar, S. (1991) “Teacher Perceptions of the Regular Education Initiative”. Exceptional Children, 58, 9–24.
  • Shade, R. A. & Stewart, R. (2001). “General Education and Special Education Preservice Teachers' Attitudes toward Inclusion”. Preventing School Failure, 46(1), 37-41.
  • Sharma, U., C. Forlin, T. Loreman, & C. Earle. (2006). “Pre-Service Teachers’ Attitudes, Concerns and Sentiments about Inclusive Education: An İnternational Comparison of the Novice Pre-Service Teacher”. International Journal of Special Education, 21(2): 80–93.
  • Sharma, U., Forlin, C. & Loreman, T.(2008). “Impact of Training on Pre‐Service Teachers' Attitudes and Concerns about Inclusive Education and Sentiments About Persons with Disabilities”. Disability & Society, 23( 7), December 2008, 773–785.
  • Shimman, P. (1990). “The Impact of Special Needs Students at a Further Education College: A Report on a Questionnaire”. Journal of Further and Higher Education 14: 83–91.
  • Simpson, R.L. & Myles, B.S. (1993). “General Education Collaboration: A Model for Successful Mainstreaming. In Challenges Facing Special Education”. ed. E.L. Meyer, G.A. Vergason, and R.J. Whelan, 63–78. Denver, CO: Love Publishing.
  • Sosu, E.M., Mtika, P., & Colucci-Gray, L. (2010). “Does Initial Teacher Education Make A Difference? The Impact of Teacher Preparation on Student Teachers’ Attitudes Towards Educational Inclusion”. Journal Of Education For Teaching, 36(4): 389–405. doi:10.1080/ 02607476.2010.513847
  • Subban, P. & Sharma, U. (2005). “Understanding Educator Attitudes Toward the Implementation of Inclusive Education”. Disability Studies Quarterly, 25(2). http://www.dsq-sds.org.
  • Şahbaz, Ü. (1997). Öğretmenlerin Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılması Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya İlişkin Tutumlarının Değişmesindeki Etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Şahbaz, Ü. ve Peker S. (2008). “Comparison of school counselors’ views on inclusion in different cities”. 2nd International Conference on Special Education “Sharing knowledge and experience around the world” Marmaris, Muğla-Turkey. 18–21 June
  • Şahin, F. ve Güldenoğlu, B. (2013). “Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 214-239.
  • Thaver, T. & Lim, L. (2012). “Attitudes of Pre-Service Mainstream Teachers in Singapore towards People with Disabilities and Inclusive Education”. International Journal of Inclusive Education, 1–15.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Uysal, A. (2003). “Kaynaştırma Uygulaması Yapan Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri”. 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Ankara: Kök Yayınevi.
  • Villa, R.A., Thousand, J.S., Meyers, H., & Nevin, A. (1996). “Teacher and Administrator Perceptions of Heterogeneous Education”. Exceptional Children, 63: 29–45.
  • Wischnowski, M.W., Salmon, S.J., & Eaton, K. (2004). “Evaluating Co-Teaching As a Means for Successful Inclusion of Students with Disabilities in a Rural District”. Rural Special Education Quarterly, 23(3), 3-14.
  • Yıkmış, A., Şahbaz, Ü. ve Peker, S. (1997). “Hizmet İçi Eğitim Programlarının Öğretmenlerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi”. 7. Ulusal Özel Eğitim Günleri’nde sunulmuş bildiri, Eskişehir.
  • Yıkmış, A., Şahbaz, Ü. ve Peker, S. (1998). “Özel Eğitim Danışmanlığı ve Özel Eğitim Dersinin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi”. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Edirne.
  • Yoon-Suk, H. (2010). “Attitudes Towards Inclusion: Gaps between Belief and Practice”. International Journal of Special Education, 26(1), 136-146.
  • Zambelli, F. & Bonni, R. (2004). “Beliefs of Teachers in Italian Schools Concerning the Inclusion of Disabled Students: A Q-Sort Analysis”. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 351-364.

FARKLI EĞİTİM KADEMELERİNDE GÖREV YAPACAK ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2014, Issue: 18, 597 - 628, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.808

Abstract

Bu çalışmada, kaynaştırma uygulamasının önemli parçası olacak Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları ile pedagojik formasyon kursu eğitimi alan Fen Edebiyat Fakültesi mezunu öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik görüşlerinin cinsiyet, mezun olunan/olunacak fakülte, ailesinde engelli birey olup olmama, uygulama yaptığı sınıfta engelli öğrenci olup olmama ve yaş değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama niteliğindeki çalışmada veriler ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve Kırcaali-İftar (1996) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan ‘‘Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği’’ ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde Varyans Analizi (One-Way ANOVA) ve t-testi (independent t test) teknikleri kullanılmıştır. Yapılan analizler, mezun olunan/olunacak fakülte değişkenine göre öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğunu, diğer değişkenlerde ise anlamlı bir farklılaşmanın olmadığını göstermiştir.

References

  • Akman, B. ve Okyay, Ö. (2009). “Sınıfında Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması”. XVIII. Eğitim Bilimleri Kurultayında Sunulan Bildiri, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Alghazo, E.M., Dodeen, H., & Algaryouti. I. A. (2003). “Attitudes of Pre-Service Teachers Towards Persons with Disabilities: Predictors for the Success of Inclusion”. College Student Journal 37(4), 515–22.
  • Antonak, R. & Larrivee, B. (1995). “Psychometric Analysis and Revision of the Opinions Relative to Mainstreaming Scale”. Exceptional Children, 62 (2), 139-1
  • Ataman, A. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ataman, A. (1996). “Öğretmen Yetiştiren Eğitim Fakültelerine Öğretim Elemanı Yetiştirilmesi ve Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Yeni Türkiye (Eğitim özel Sayısı), 2(7), 382-389.
  • Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). “A Survey Into Mainstream Teachers' Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Educational Needs in the Ordinary School One Local Education Authority”. Educational Psychology, 20(2), 191-211.
  • Avramidis, E. & Kalyva, E. (2007). “The Influence of Teaching Experience and Professional Development on Greek Teachers’ Attitudes Towards Inclusion”. European Journal of Special Needs Education, 22(4): 367–89. Avramidis, E. & Norwich, B. (2002). “Teachers' Attitudes Towards Integration / Inclusion: A Review of the Literature”. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129- 147.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). “Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 18 (2), 345-354.
  • Bacon, E. H. & Schultz, J. B. (1991). “A Survey of Mainstreaming Practices”. Teacher Education and Special Education, 14(2), 144–149.
  • Batu, S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Batu, E. S. ve Kırcaali-İftar G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bek, H., Veren H. ve Başer, A. (2009). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Berry, R. (2010). “Preservice and Early Career Teachers’ Attitudes towards Inclusion, Instructional Accommodations, and Fairness: Three Profiles”. Teacher Educator, 45(2), 75-95. doi: 10.1080/08878731003623677.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlarla İlgili Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Blecker, N.S. & N.J. Boakes. (2010). “Creating a learning environment for all children: Are teachers able and willing?”. International Journal of Inclusive Education, 14(5): 435–47. doi:10.1080/13603110802504937.
  • Bradshaw, L. & Mundia, L. (2005). “Understanding Pre-Service Teachers’ Construct of Disability: A Metacognitive Process”. Disability and Society, 20(5): 563–74.
  • Carroll, A., Forlin, C., & Jobling, A. (2003). “The Impact of Teacher Training in Special Education on the Attitudes of Australian Preservice General Educators towards People With Disabilities”. Teacher Education Quarterly, 30( 3): 65–79.
  • Center, Y. & J. Ward. (1987). “Teachers’ Attitudes Towards the Integration of Disabled Children into Regular Schools”. The Exceptional Child 34(1): 41–
  • Chong, S.K.S., Forlin C., & M.L. Au. (2007). “The Influence of an Inclusive Education Course on Attitude Change of Pre-Service Secondary Teachers in Hong Kong”. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 35( 2): 161–79. Coates, R. D. (1989) “The Regular Education Initiative and Opinions of Regular Classroom Teachers”. Journal of Learning Disabilities”. 22, 532–536.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5. Baskı). London: Routledge Falmer.
  • Cook, B. G. (2002). “Inclusive Attitudes, Strengths, and Weaknesses of PreService General Educators Enrolled in A Curriculum Infusion Teacher Preparation Program”. Teacher Education and Special Education, 25(3), 262Cook, B.G., Semmel, M.I., & Gerber, M.M. (1999). “Attitudes of Principals and Special Education Teachers Toward the Inclusion of Students with Mild Disabilities: Critical differences of Opinion”. Remedial and Special Education, 20: 199–209.
  • Çuhadar, Y. (2006). İlköğretim 1- 5. Sınıflarda Kaynaştırma Eğitimine Tabi Olan Öğrenciler İçin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Hazırlanması, Uygulanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi İle İlgili Olarak Sınıf Öğretmenleri Ve Yöneticilerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak.
  • Darling-Hammond, L. (2006). “Constructing 21st-Century Teacher Education”. Journal of Teacher Education, 57(3): 300–14. doi:1177/0022487105285962.
  • Diken, İ. H. (1998). Sınıfında Zihinsel Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Diken, H.İ. ve Sucuoğlu, B. (1999). “Sınıfında Zihin Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Dolapci, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlilik Algıları ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ekşi, K. (2010). Sınıf Öğretmenleri ile Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fakolade, O. A., Adeniyi, S. O., & Tela, A. (2009). “Attitudes of Teachers Toward Inclusion of Special Needs Children in General Education Classroom: The Case of Teachers in Some Selected Schools in Nigeria”. International Electronic Journal of Elementary Education, 1, 155–169.
  • Forlin, C., Douglas, G., & Hattie, J. (1996). “Inclusive practices: How accepting are teachers?”. International Journal of Disability, Development and Education, 43(2), 119–133.
  • Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). “Demographic Differences in Changing Preservice Teachers’ Attitudes, Sentiments and Concerns about Inclusive Education”. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 195–209.
  • Gök, G. ve Erbaş, D. (2011). “Okulöncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Önerileri”. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87
  • Gözün, Ö. (2003). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004) “Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5, 65-77.
  • Güven, E. ve Çevik, D.B., (2012). “Müzik Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma (Balıkesir Üniversitesi Örneği)”. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studies in the World, 2(1).
  • Haq, F.S. & Mundia, L. (2012). “Comparison of Brunei Preservice Student Teachers’ Attitudes to Inclusive Education and Specific Disabilities: Implications for Teacher Education”. The Journal of Educational Research, 105:366–374.
  • Hastings, R.P. & Graham, S. (1995). “Adolescents’ Perceptions of Young People With Severe Learning Difficulties: The Effects of Integration Schemes and Frequency of Contact”. Educational Psychology, 15: 149–59.
  • Hastings, R.P. & Oakford, S. (2003). “Student Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Needs”. Educational Psychology, 23(1): 87–
  • Horne, P.E. & Timmons, V. (2009). “Making it Work: Teachers’ Perspectives on Inclusion”. International Journal of Inclusive Education, 13(3): 273–86. doi:1080/ 13603110701433964.
  • Jobe, D., Rust, J. O., & Brissie, J. (1996). “Teacher Attitudes Toward Inclusion of Students with Disabilities into Regular Classrooms”. Education, 117(1), 234-2
  • Jordan, A., Schwartz, E., & McGhie-Richmond, D. (2009). “Preparing Teachers for Inclusive Classrooms”. Teaching and Teacher Education, 25 (2009) 535–542.
  • Jordan, A. & Stanovich, P. J. (2004). “The Beliefs and Practices of Canadian Teachers about Including Students with Special Education Needs in Their Regular Elementary Classrooms”. Exceptionality Education Canada, 14 (2&3), 25-46.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kargın, T. (2004). “Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 5 (2) 1-13.
  • Kayaoğlu, H. (1999). Bilgilendirme Programının Normal Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Ortamındaki İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Kayhan, N., Şengül, A. ve Akmeşe, P.P. (2012). “İlköğretim Birinci ve İkinci Kademe Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri. S. Eripek (Edt). Özel Eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kırcaali-İftar, G. (1996). “Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, VI. Özel Eğitim Günlerinde Sunulan Bildiri, Ankara. Killoron, I., Woronco, D., & Zaretsky, H. (2014). “Exploring Preservice Teachers' Attitudes Towards Inclusion”. International Journal of Inclusive Education. Vol. 18(4), 427–442, http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2013.784367
  • Kim, J. R. (2011). “Influence of Teacher Preparation Programmes on Preservice Teachers’ Attitudes toward İnclusion”. International Journal of Inclusive Education Vol. 15(3), 355–377.
  • Koutrouba, K., Vamvakari, M., & Theodoropoulos. H. (2008). “SEN Students’ Inclusion in Greece: Factors Influencing Greek Teachers’ Stance”. European Journal of Special Needs Education, 23: 413–21.
  • Lambe, J. & Bones, R. (2006). “Student Teachers’ Perceptions about Inclusive Classroom Teaching in Northern Ireland Prior to Teaching Practice Experience”. European Journal of Special Needs Education, Vol. 21(2), pp. 167–186.
  • Lancaster, J. & A. Bain. (2010). “The Design of Preservice Inclusive Education Courses and Their Effects on Self-Efficacy: A comparative study”. AsiaPacific Journal of Teacher Education, 38(2): 117–28. doi:1080/13598661003678950.
  • Leyser, Y., Kapperman, G., & Keller, R. (1994). “Teacher Attitudes toward Mainstreaming: A Cross-Cultural Study in Six Nations”. European Journal of Special Needs Education, 9(1): 1–15.
  • Lombardi, T. P. & Hunka, N. J. (2001). “Preparing General Education Teachers for Inclusive Classrooms: Assessing the Process”. Teacher Education and Spcial Education, 24(3), 183-197.
  • Loreman, T. (2010). “Essential Inclusive Education-Related Outcomes for Alberta Preservice Teachers”. The Alberta Journal of Educational Research 56 (2): 124–42.
  • Loreman, T. & C. Earle. (2007). “The Development of Attitudes, Sentiments, and Concerns about Inclusive Education in A Content-Infused Canadian Teacher Preparation Program”. Exceptionality Education Canada 17(1): 85–106.
  • Loreman, T., Forlin, C., & Sharma, U. (2007). “An International Comparison of Pre-Service Teacher Attitudes towards Inclusive Education”. Disability Studies Quarterly, 27(4).
  • Martinez, S. R. (2003). “Impact of a Graduate Class on Attitudes toward Inclusion, Perceived Teaching Efficacy and Knowledge about Adapting Instruction for Children with Disabilities in Inclusive Settings”. Teacher Development, 7(3), 473–494.
  • McHatton P.A. & McCray E. D. (2007). “Inclination toward Inclusion: Perceptions of Elementary and Secondary Education Teacher Candidates”. Action in Teacher Education, 29(3), 25-32.
  • MEB (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 31.05.2006.26184 Sayılı Resmi Gazete.
  • Metin, N. (1997). Özürlü çocuklar için kaynaştırma programı. ÖZEV Türkiye Özürlüler Vakfı Yayın, Ankara.
  • Metin, N. ve Çakmak, H. (1998). “İlköğretim Okullarındaki Eğitimcilerin Özürlü Çocuklarla Normal Çocuklar Kaynaştırıldığı Programlar Hakkındaki Düşüncelerinin İncelenmesi”. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Edirne: 128-139.
  • Mousouli, M., Kokaridas, D., Angelopoulou-Sakadami, N., & Aristotelous, M. (2009). “Knowledge and Attitudes towards Children with Special Needs by Physical Education Students”. International Journal of Special Education, 24 (3), 85-89.
  • Nizamoğlu, N. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarındaki Yeterliklerine İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Orel, A., Zerey, Z. ve Töret, G. (2004). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
  • Özdemir, H. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Özdemir, H. & Ahmetoğlu, E. (2012). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşları ve Mesleki Deneyimleri Açısından Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studıes in the World. 2(1).
  • Parasuram, K. (2006). “Variables That Affect Teachers’ Attitudes towards Disability and Inclusive Education in Mumbai, India”. Disability and Society, 21(3): 231–42.
  • Rakap S. & Kaczmarek L. (2009). “Teachers’ Attitudes towards Inclusion in Turkey”. European Journal of Special Needs Education, 25(1): 59–75.
  • Rioux, M.H. & P.C. Pinto. (2010). “A Time for the Universal Right to Education: Back to Basics”. British Journal of Sociology of Education, 31(5): 621–42. doi:1080/ 01425692.2010.500094
  • Romi, S. & Y. Leyser. (2006). “Exploring Inclusion Pre-Service Training Needs: A Study of Variables Associated with Attitudes and Self-Efficacy Beliefs”. European Journal of Special Needs Education 21, no. 1: 85–105.
  • Ryan, T.G. (2009). “Inclusive Attitudes: A Preservice Analysis”. Journal of Research in Special Education Needs, 9(3): 180–7. doi:10.1111/j.14713802009.01134.x
  • Sarı, H. (2002). Özel egitime muhtaç ögrencilerin eğitimleriyle ilgili öneriler. Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Seçer, Z. (2010). “An Analysis of the Effects of in-Service Teacher Training on Turkish Preschool Teachers’ Attitudes towards Inclusion”. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43–53.
  • Semmel, M. I., Abernathy, T. V., Butera, G., & Lesar, S. (1991) “Teacher Perceptions of the Regular Education Initiative”. Exceptional Children, 58, 9–24.
  • Shade, R. A. & Stewart, R. (2001). “General Education and Special Education Preservice Teachers' Attitudes toward Inclusion”. Preventing School Failure, 46(1), 37-41.
  • Sharma, U., C. Forlin, T. Loreman, & C. Earle. (2006). “Pre-Service Teachers’ Attitudes, Concerns and Sentiments about Inclusive Education: An İnternational Comparison of the Novice Pre-Service Teacher”. International Journal of Special Education, 21(2): 80–93.
  • Sharma, U., Forlin, C. & Loreman, T.(2008). “Impact of Training on Pre‐Service Teachers' Attitudes and Concerns about Inclusive Education and Sentiments About Persons with Disabilities”. Disability & Society, 23( 7), December 2008, 773–785.
  • Shimman, P. (1990). “The Impact of Special Needs Students at a Further Education College: A Report on a Questionnaire”. Journal of Further and Higher Education 14: 83–91.
  • Simpson, R.L. & Myles, B.S. (1993). “General Education Collaboration: A Model for Successful Mainstreaming. In Challenges Facing Special Education”. ed. E.L. Meyer, G.A. Vergason, and R.J. Whelan, 63–78. Denver, CO: Love Publishing.
  • Sosu, E.M., Mtika, P., & Colucci-Gray, L. (2010). “Does Initial Teacher Education Make A Difference? The Impact of Teacher Preparation on Student Teachers’ Attitudes Towards Educational Inclusion”. Journal Of Education For Teaching, 36(4): 389–405. doi:10.1080/ 02607476.2010.513847
  • Subban, P. & Sharma, U. (2005). “Understanding Educator Attitudes Toward the Implementation of Inclusive Education”. Disability Studies Quarterly, 25(2). http://www.dsq-sds.org.
  • Şahbaz, Ü. (1997). Öğretmenlerin Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılması Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya İlişkin Tutumlarının Değişmesindeki Etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Şahbaz, Ü. ve Peker S. (2008). “Comparison of school counselors’ views on inclusion in different cities”. 2nd International Conference on Special Education “Sharing knowledge and experience around the world” Marmaris, Muğla-Turkey. 18–21 June
  • Şahin, F. ve Güldenoğlu, B. (2013). “Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 214-239.
  • Thaver, T. & Lim, L. (2012). “Attitudes of Pre-Service Mainstream Teachers in Singapore towards People with Disabilities and Inclusive Education”. International Journal of Inclusive Education, 1–15.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Uysal, A. (2003). “Kaynaştırma Uygulaması Yapan Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri”. 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Ankara: Kök Yayınevi.
  • Villa, R.A., Thousand, J.S., Meyers, H., & Nevin, A. (1996). “Teacher and Administrator Perceptions of Heterogeneous Education”. Exceptional Children, 63: 29–45.
  • Wischnowski, M.W., Salmon, S.J., & Eaton, K. (2004). “Evaluating Co-Teaching As a Means for Successful Inclusion of Students with Disabilities in a Rural District”. Rural Special Education Quarterly, 23(3), 3-14.
  • Yıkmış, A., Şahbaz, Ü. ve Peker, S. (1997). “Hizmet İçi Eğitim Programlarının Öğretmenlerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi”. 7. Ulusal Özel Eğitim Günleri’nde sunulmuş bildiri, Eskişehir.
  • Yıkmış, A., Şahbaz, Ü. ve Peker, S. (1998). “Özel Eğitim Danışmanlığı ve Özel Eğitim Dersinin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi”. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Edirne.
  • Yoon-Suk, H. (2010). “Attitudes Towards Inclusion: Gaps between Belief and Practice”. International Journal of Special Education, 26(1), 136-146.
  • Zambelli, F. & Bonni, R. (2004). “Beliefs of Teachers in Italian Schools Concerning the Inclusion of Disabled Students: A Q-Sort Analysis”. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 351-364.
There are 93 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tahsin Fırat This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 18

Cite

APA Fırat, T. (2014). FARKLI EĞİTİM KADEMELERİNDE GÖREV YAPACAK ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 597-628. https://doi.org/10.14520/adyusbd.808

Cited By