BibTex RIS Kaynak Göster

KPSS’YE GİRECEK SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SINAV KAYGILARI İLE ÖZ DUYARLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Sayı: 22, 223 - 244, 26.04.2016
https://doi.org/10.14520/adyusbd.23034

Öz

Sınav kaygısının kaynağı konusunda görüşlerden biri bireylerin yetersiz öğrenme ve çalışma becerilerine sahip olmaları, diğeri ise bireylerin kendi imajları ile ilgili olumsuz olarak gelişen ve sınav sırasında sınavla ilgili olmayan örüntüleridir. Sınav kaygısının bir boyutu kişinin kendi başarısızlığını ve bunun sonucunda oluşturduğu düşüncelerini ve kendisi hakkındaki değerlendirmelerini kapsar. Öz-duyarlık, bireyin acı ve sıkıntı çekmesine neden olan duygularına açık olması, kendine özenli ve sevecen tutumlarla yaklaşması, yetersizlik ve başarısızlıklarına karşı anlayışlı olması ve yaşadığı olumsuz deneyimleri insan yaşamının doğal bir süreci olarak kabul etmesi şeklinde tanımlanmaktadır. KPSS sınavına girecek sınıf öğretmeni adaylarının sınav kaygıları ile öz duyarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi araştırmanın amacının oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Özsarı (2008) tarafından geliştirilen ve uyarlanan Öğretmenlik Merkezi Sınavı Kaygı Ölçeği ile Türkçe uyarlaması Akın, Akın ve Abacı (2007) tarafından yapılan öz duyarlık ölçeği kullanılmıştır. Söz konusu ölçekler Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sınav kaygısı, KPSS, sınıf öğretmeni adayı, öz duyarlık

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Akın, Ü., Akın, A., ve Abacı, R. (2007). “Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1-10.
  • Alyaprak, İ.(2006). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Asıcı, E.,ve Karaca, R. (2014). Öğretmen adaylarında affetme özelliği ve özduyarlık, The Journal of Academic Social Science Studies, 27, Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2428. 15 Haziran 2015 tarihinde EBSCOhost veritabanından alınmıştır.
  • Aydın, A. (2015). “Identifying The Relationship Of Teacher Candidates' Humor Styles With Anxiety And Self-Compassion Levels”, Eurasian Journal of Educational Research, 59, 1-16.
  • Baştürk, R. (2007). “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na Yönelik Tutumları”, Çağdaş Eğitim, 345, 15-22.
  • Çetin, Ş. (2013). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Yönelik Kaygılarının İncelenmesi”, Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 42 (197), 158-168.
  • Çolakoğlu, T. (2013). Kalp Krizi Geçirmiş Bireylerde Travma Sonrası Gelişim ile Öz Duyarlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Endler, N.S., Brian, J.C., Parler, J.D.A. ve Bagby, R.M. (1992). “Self-Report of Depression and State-Trait Anxiety : Evidence for Differential Assessment”, Journal of Personality and Social Psychology, 63 (5): 832-838.
  • Eraslan, L. (2005). “Kamu Personeli Seçme Sınavı’na hazırlanan öğretmen adaylarının psiko-sosyal durumlarının belirlenmesi”, Öğretmen Dünyası, 12, 19-21.
  • Ergün, M. (2005). ”İlköğretim okulları öğretmen adaylarının KPSS’deki başarı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kastamonu ili örneği)”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2): 311-326.
  • Erkan, Z.(2002). “Sosyal Kaygı Düzeyi Yüksek ve Düşük Ergenlerin Ana- Baba Tutumlarına İlişkin Nitel Bir Çalışma”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10): 120–133.
  • Gençtan, E. (1993). İnsan Olmak. , İstanbul: Remzi Kitabevi. 12. Basım.
  • Gündoğdu K., Çimen, N. ve Turan, S. (2008). “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2): 35-43.
  • İkiz, E., ve Totan, T. (2012). “Üniversite Öğrencilerinde Öz-Duyarlık Ve Duygusal Zekânın İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1).
  • Kapıkıran, S. (2002). “Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (11): 34-43.
  • Kızılçaoglu, A. (2003). “Necatibey Egitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmen adaylarının profili”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10): 87-106.
  • Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing Self-Compassion Using a Gestalt Two-Chair Intervention, Doktora Tezi. Austin: The University of Texas.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity. 2(2): 85-102.
  • Neff, K. D. (2003b). Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity. 2(3), 223-250.
  • Neff, K. (2009). M. R. Leary ve R. H. Hoyle (Edt.), Handbook of Individual Differences in Social Behavior. Guilford Press.
  • Neff, K. D. (2011). Self-Compassion, Self-Esteem and Well-Being. Social and Personality Psychology Compass. 5 (1):1-12. http:/ /onlinelibrary .wiley.com /doi/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x/epdf. 15 Haziran 2015 tarihinde EBSCOhost veritabanından alınmıştır.
  • Öveç, Ü. (2007). Öz-Duyarlık ile Öz-Bilinç, Depresyon, Anksiyete ve Stres Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeliyle İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Sakarya.
  • Özoğul, S., Balıklısı, G., Gençdal, A. Altın, H. ve Belikli, M. (2005). “Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi`nin Son Sınıfında Okuyan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleği İle İlgili Mesleki Değerlendirmeleri”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 28–30 Eylül Denizli.
  • Özsarı, İ. (2008). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin KPSS Merkezi Sınavı Odaklı Gelecek Kaygıları ve Mesleki Beklentileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. ve Akbaşlı, S. (2004). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”, Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198 – 208.
  • Şimşek, N. ve Akgün, İ. H. (2014). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına (ÖABS) Yönelik Görüşleri” Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 5 (15): 82-100.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Çelik, M. (2007). “KPSS’ye girecek mezun ve son sınıf öğretmen adaylarının umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (2): 953-974.
  • Yurdabakan, İ. (2005). “Grup Rehberliği Programının İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeylerine Etkisi”, Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları (Ed. Erkan, S. Kaya, A.), Ankara: PegemA Yayıncılık, 227-236.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömür Sadioğlu

Gönül Onur Sezer

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Sadioğlu, Ö., & Onur Sezer, G. (2016). KPSS’YE GİRECEK SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SINAV KAYGILARI İLE ÖZ DUYARLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(22), 223-244. https://doi.org/10.14520/adyusbd.23034