BibTex RIS Cite

İKİNCİ EL OTOMOBİL: TÜKETİCİ BAKIŞIYLA

Year 2016, Issue: 22, 329 - 362, 26.04.2016
https://doi.org/10.14520/adyusbd.68749

Abstract

Yüz yıldan daha uzun bir geçmişe sahip olan otomobiller ulaşım, varlık ve statü göstergesi, ticaret vb. gibi amaçlarla kullanılmıştır. Otomobillerin kullanım alanları ve kullanıcı sayısı arttıkça ürün çeşitliliği de artmıştır. Böylece otomobiller günümüz tüketicilerinin olağan ihtiyaçlarından biri haline gelmiştir. Bu çalışmada yeni otomobilden çok daha büyük bir pazara sahip olan ikinci el otomobillerin tercih nedenleri ve tercih kriterleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun için ölçek geliştirme sürecinden geçirilen anket yöntemiyle geçerli 271 anket verisi elde edilmiştir. Elde edilen anket verilerine güvenirlik, frekans, yüzde, crosstab, anova ve t test gibi analizler yapılmıştır. Sonuçta ikinci el otomobil tercihinde ekonomik nedenlerin öne çıktığı, arkadaş ve tanıdıkların hem daha güvenilir hem de ilk başvurulan satıcı olduğu görülmüştür. Ayrıca alternatifler arasında yapılacak tercihte aracın hasar durumu, yakıt tüketimi, fiyatı ve performansı en çok önemsenen konular iken kasa tipi, kredi imkânı ve aracın rengi de en az önemsenen hususlar olduğu görülmüştür. Ankete katılanların ikinci el otomobil alımında en çok güven sorunuyla karşılaştıklarını belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler: Otomobil tercihi, ikinci el otomobil, tüketici davranışı.


References

  • Allcott, H. ve Wozny, N. (2014). “Gasoline Prices, Fuel Economy, And The Energy Paradox.” Review of Economics and Statistics, 96(5), 779-795.
  • Arslan, K. (2003). “Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Sayı:3, Haziran 2003, İstanbul.
  • Asilkan, Ö. (2008). Veri Madenciliği Kullanılarak İkinci El Otomobil Pazarında Fiyat Tahmini, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sos. Bil. Ens. Antalya.
  • Azcanlı, A. (2009). Otomobilin Hikâyesi: Hayatımızı Değiştiren Mucize Araç, Doğan Kitap Yayıncılık ve Yapımcılık Tic.AŞ, İstanbul.
  • Bayraktar, B. (2004). “Otomobil Sektöründe Uygulanan Önemli Demografik Bölümlendirme Kriterleri (Genel Bir Bakış).” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, sayı:11, ss:1-10.
  • BCA (2014). The Used Car Market Report 2014, A Report For BCA, Centre for Automotive Management The University of Buckingham Business School, www.buckingham.ac.uk/cam erişim: 13.11.2015
  • Berger, M.L. (2001). The Automobile In American History And Culture: A Reference Guide, American Popular Culture M. Thomas Inge, Series Editor, Greenwood Press, Westport, Connecticut , London.
  • Busse, M. R., Knittel, C. R., ve Zettelmeyer, F. (2013). Are consumers myopic? Evidence from new and used car purchases. The American Economic Review,103(1), 220-256.
  • Duvan, B. S. ve Aykaç, S. (2009). Used Car Remarketing. In International Conference on Social Sciences (ICSS), September 10-13, 2009, Izmir, Turkey
  • Köse, E. (2014). “Cinsiyet, teknoloji ve kent: otomobilin muğlak heteronormativizmi.” Fe Dergi 6, no.1, 32-42.
  • Piron F. (2000). “Consumers’ Perceptions Of The Country-Of-Origin Effect On Purchasing Intentions Of (In) Conspicuous Products.” Journal of Consumer Marketing, Vol. 17 Iss 4 pp. 308-321.
  • Chattopadhyaya G. ve Murthyb, D.N.P. (2001). “Cost Sharing Warranty Policies for Second-Hand Products.” International Transactions in Operational Research, 8: 47-60.
  • Gabbott, M. (1991). “The Role Of Product Cues In Assessing Risk In Second-Hand Markets.” European Journal of Marketing, 25(9), 38-50.
  • Guiot, D., ve Roux, D. (2010). “A Second-Hand Shoppers’ Motivation Scale: Antecedents, Consequences, And Implications For Retailers.” Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Haftacı, V. (2013). İşletmecilik Bilgisi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Ilgaz V.T. (2005). Trade Restrictions İn Motor Vehicle Industry İn Turkey: European Union Demands To Eliminate Trade Restrictions on Used Motor Vehicles. Yüksek Lisans Tezi, Marmara University European Community Institute European Union Economy Department, Istanbul.
  • İktisadi Sektörler Genel Müdürlüğü. (2002). Türkiye 'de Otomotiv Sanayii Gelişme Perspektifi. DPT: 2660.
  • İslamoğlu, A. H., ve Remzi, Altunışık (2010). Tüketici Davranışları, 3. Baskı, Beta A.Ş, İstanbul.
  • Karafakioglu, M. (2005). Pazarlama İlkeleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Karalar, R. (2005), Genel İşletme, Yorum Matbaası, Eskişehir.
  • Khalid I. Al-S. ve Baker, M.J. (1998). “Country Of Origin Effects: A Literature Review." Marketing Intelligence & Planning, Vol. 16 Iss.3 pp. 150- 199.
  • Koç, E. (2013). Tüketici Davranışı Ve Pazarlama Stratejileri: Global Ve Yerel Yaklaşım. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Erdek.
  • Lee J. (2006). Empirical Analysis of Wholesale Used Car Auctions, A Dissertation in University of California, ProQuest.
  • Martin G. H., Halimahtun M.K., Tek Y.L., Hong P. ve Xi Yang (2013). “Emotional Needs of Car Buyers and Emotional Intent of Car Designers.” Theoretical Issues in Ergonomics Science, 14:5, 455-474
  • Norjaya M., Yasin M., Nasser N. ve Osman M. (2007). "Does Image Of Country-Of-Origin Matter To Brand Equity?" Journal of Product & Brand Management, Vol. 16 Iss.1 pp. 38-48.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. 13.Baskı, MediaCat Akademi, Eskişehir.
  • Pollard, M. (1996). Henry Ford ve Ford, Çev. Ayşe Aydoğan), İlk Kaynak Yayınları, Ankara.
  • Prieto, M. ve Caemmerer, B. (2013). “An Exploration of Factors Influencing Car Purchasing Decisions.” International Journal of Retail & Distribution Management, 41(10), 738-764.
  • Ruth L., Ralph H. ve Jenny, B. (2009). “Routes of Reuse Of Second-Hand Goods In Melbourne Households”, Australian Geographer, 40:2, 151-168
  • Smith, R., Bruce H. (2004). Lean Maintenance: Reduce Costs, Improve Quality, And Increase Market Share, E-book, Elsevier Butterworth Heinemann, USA.
  • Tek, Ö.B. (1991). Pazarlama ilkeler ve Uygulamalar, Enkare Bilgisayar Sistem Grafik, İzmir.
  • Ünsal, N. (1989). Otomotiv Sanayiinde Kapasite Kullanımı ve Verimlilik. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları :392.
  • Wottle, M. (2010). What’s New? Legal Discourse on Second-Hand Goods in Early Nineteenth-century Stockholm, Modernity and the Second-Hand Trade, Edited by Jon Stobart and Ilja Van Damme, Palgrave Macmillan.
  • Yükselen, C. (2012). Pazarlama, İlkeler-Yönetim-Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, Gözden Geçirilmiş 9. Baskı, Ankara.
  • Ahmed, Z. U., Johnson, J. P., Yang, X., Kheng Fatt, C., Sack Teng, H., & Chee Boon, L. (2004). “Does Country Of Origin Matter For Low-İnvolvement Products?” International Marketing Review, 21(1), 102-120.
Year 2016, Issue: 22, 329 - 362, 26.04.2016
https://doi.org/10.14520/adyusbd.68749

Abstract

References

  • Allcott, H. ve Wozny, N. (2014). “Gasoline Prices, Fuel Economy, And The Energy Paradox.” Review of Economics and Statistics, 96(5), 779-795.
  • Arslan, K. (2003). “Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Sayı:3, Haziran 2003, İstanbul.
  • Asilkan, Ö. (2008). Veri Madenciliği Kullanılarak İkinci El Otomobil Pazarında Fiyat Tahmini, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sos. Bil. Ens. Antalya.
  • Azcanlı, A. (2009). Otomobilin Hikâyesi: Hayatımızı Değiştiren Mucize Araç, Doğan Kitap Yayıncılık ve Yapımcılık Tic.AŞ, İstanbul.
  • Bayraktar, B. (2004). “Otomobil Sektöründe Uygulanan Önemli Demografik Bölümlendirme Kriterleri (Genel Bir Bakış).” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, sayı:11, ss:1-10.
  • BCA (2014). The Used Car Market Report 2014, A Report For BCA, Centre for Automotive Management The University of Buckingham Business School, www.buckingham.ac.uk/cam erişim: 13.11.2015
  • Berger, M.L. (2001). The Automobile In American History And Culture: A Reference Guide, American Popular Culture M. Thomas Inge, Series Editor, Greenwood Press, Westport, Connecticut , London.
  • Busse, M. R., Knittel, C. R., ve Zettelmeyer, F. (2013). Are consumers myopic? Evidence from new and used car purchases. The American Economic Review,103(1), 220-256.
  • Duvan, B. S. ve Aykaç, S. (2009). Used Car Remarketing. In International Conference on Social Sciences (ICSS), September 10-13, 2009, Izmir, Turkey
  • Köse, E. (2014). “Cinsiyet, teknoloji ve kent: otomobilin muğlak heteronormativizmi.” Fe Dergi 6, no.1, 32-42.
  • Piron F. (2000). “Consumers’ Perceptions Of The Country-Of-Origin Effect On Purchasing Intentions Of (In) Conspicuous Products.” Journal of Consumer Marketing, Vol. 17 Iss 4 pp. 308-321.
  • Chattopadhyaya G. ve Murthyb, D.N.P. (2001). “Cost Sharing Warranty Policies for Second-Hand Products.” International Transactions in Operational Research, 8: 47-60.
  • Gabbott, M. (1991). “The Role Of Product Cues In Assessing Risk In Second-Hand Markets.” European Journal of Marketing, 25(9), 38-50.
  • Guiot, D., ve Roux, D. (2010). “A Second-Hand Shoppers’ Motivation Scale: Antecedents, Consequences, And Implications For Retailers.” Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Haftacı, V. (2013). İşletmecilik Bilgisi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Ilgaz V.T. (2005). Trade Restrictions İn Motor Vehicle Industry İn Turkey: European Union Demands To Eliminate Trade Restrictions on Used Motor Vehicles. Yüksek Lisans Tezi, Marmara University European Community Institute European Union Economy Department, Istanbul.
  • İktisadi Sektörler Genel Müdürlüğü. (2002). Türkiye 'de Otomotiv Sanayii Gelişme Perspektifi. DPT: 2660.
  • İslamoğlu, A. H., ve Remzi, Altunışık (2010). Tüketici Davranışları, 3. Baskı, Beta A.Ş, İstanbul.
  • Karafakioglu, M. (2005). Pazarlama İlkeleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Karalar, R. (2005), Genel İşletme, Yorum Matbaası, Eskişehir.
  • Khalid I. Al-S. ve Baker, M.J. (1998). “Country Of Origin Effects: A Literature Review." Marketing Intelligence & Planning, Vol. 16 Iss.3 pp. 150- 199.
  • Koç, E. (2013). Tüketici Davranışı Ve Pazarlama Stratejileri: Global Ve Yerel Yaklaşım. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Erdek.
  • Lee J. (2006). Empirical Analysis of Wholesale Used Car Auctions, A Dissertation in University of California, ProQuest.
  • Martin G. H., Halimahtun M.K., Tek Y.L., Hong P. ve Xi Yang (2013). “Emotional Needs of Car Buyers and Emotional Intent of Car Designers.” Theoretical Issues in Ergonomics Science, 14:5, 455-474
  • Norjaya M., Yasin M., Nasser N. ve Osman M. (2007). "Does Image Of Country-Of-Origin Matter To Brand Equity?" Journal of Product & Brand Management, Vol. 16 Iss.1 pp. 38-48.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. 13.Baskı, MediaCat Akademi, Eskişehir.
  • Pollard, M. (1996). Henry Ford ve Ford, Çev. Ayşe Aydoğan), İlk Kaynak Yayınları, Ankara.
  • Prieto, M. ve Caemmerer, B. (2013). “An Exploration of Factors Influencing Car Purchasing Decisions.” International Journal of Retail & Distribution Management, 41(10), 738-764.
  • Ruth L., Ralph H. ve Jenny, B. (2009). “Routes of Reuse Of Second-Hand Goods In Melbourne Households”, Australian Geographer, 40:2, 151-168
  • Smith, R., Bruce H. (2004). Lean Maintenance: Reduce Costs, Improve Quality, And Increase Market Share, E-book, Elsevier Butterworth Heinemann, USA.
  • Tek, Ö.B. (1991). Pazarlama ilkeler ve Uygulamalar, Enkare Bilgisayar Sistem Grafik, İzmir.
  • Ünsal, N. (1989). Otomotiv Sanayiinde Kapasite Kullanımı ve Verimlilik. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları :392.
  • Wottle, M. (2010). What’s New? Legal Discourse on Second-Hand Goods in Early Nineteenth-century Stockholm, Modernity and the Second-Hand Trade, Edited by Jon Stobart and Ilja Van Damme, Palgrave Macmillan.
  • Yükselen, C. (2012). Pazarlama, İlkeler-Yönetim-Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, Gözden Geçirilmiş 9. Baskı, Ankara.
  • Ahmed, Z. U., Johnson, J. P., Yang, X., Kheng Fatt, C., Sack Teng, H., & Chee Boon, L. (2004). “Does Country Of Origin Matter For Low-İnvolvement Products?” International Marketing Review, 21(1), 102-120.
There are 35 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Yavuz Akçi

Publication Date April 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 22

Cite

APA Akçi, Y. (2016). İKİNCİ EL OTOMOBİL: TÜKETİCİ BAKIŞIYLA. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(22), 329-362. https://doi.org/10.14520/adyusbd.68749

Cited By