The emotions that students experience during the homework process significantly impact academic outcomes. Although the importance of homework has been demonstrated by a small number of studies, its value in practice is poorly understood. In this study, the Homework Related Emotions Scale was adapted into Turkish. The adapted scale will support researchers in determining the variables that affect homework emotions and the variables affected by emotions. For the adaptation of the scale into Turkish, first-language equivalence studies were conducted, and then validity and reliability analyses were conducted. A total of 471 middle school students (31 for language equivalence, 220 for exploratory factor analysis (EFA), and 220 for confirmatory factor analysis (CFA)) were included in the study. In the EFA and CFA analyses performed on the data, the scale was divided into five sub-dimensions by the original. The sub-dimensions of the scale measure five emotions, two positive and three negative; enjoyment, pride, anxiety, anger, and boredom. Cronbach's alpha coefficient, item total, AVE, and CR values also supported the validity and reliability of the scale. As a result, it can be said that the Homework Related Emotions Scale is suitable for use in Turkish culture. The scale can be used in scientific studies to determine the five emotions of middle school students toward math homework.
Homework emotions teacher behavior scale adaptation scale adaptation
Öğrencilerin ödev sürecinde yaşadıkları duygular akademik sonuçları önemli ölçüde etkilemektedir. Ödevlerin önemi az sayıda çalışmayla ortaya konmuş olmasına rağmen uygulamadaki değeri tam olarak anlaşılamamıştır. Bu çalışmada Ödeve İlişkin Duygular Ölçeği Türkçeye uyarlanmıştır. Uyarlanan ölçek, ödev duygularını etkileyen değişkenlerin ve duygulardan etkilenen değişkenlerin belirlenmesinde araştırmacılara destek sağlayacaktır. Ölçeğin Türkçeye uyarlanması için öncelikle anadilde eşdeğerlik çalışmaları yapılmış, ardından geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmaya dil denkliği için 31, açımlayıcı faktör analizi (EFA) için 220 ve doğrulayıcı faktör analizi (CFA) için 220) olmak üzere toplam 471 ortaokul öğrencisi dahil edilmiştir. Veriler üzerinde yapılan AFA ve DFA analizlerinde ölçek orijinaline göre beş alt boyuta ayrılmıştır. Ölçeğin alt boyutları ikisi olumlu, üçü olumsuz olmak üzere beş duyguyu ölçmektedir; zevk, gurur, kaygı, öfke ve can sıkıntısı. Cronbach alfa katsayısı, madde toplamı, AVE ve CR değerleri de ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini desteklemektedir. Sonuç olarak Ödeve İlişkin Duygular Ölçeği'nin Türk kültüründe kullanıma uygun olduğu söylenebilir. Ölçek, ortaokul öğrencilerinin matematik ödevlerine yönelik beş duygusunu belirlemek amacıyla bilimsel çalışmalarda kullanılabilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğrenme Psikolojisi, Zeka Gelişimi, Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 3 |