MÜSABAKA ÖNCESİ YAPILAN REAKTİF ÇEVİKLİK ÇALIŞMALARININ MÜSABAKA SIRASINDAKİ SEÇİCİ DİKKAT PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 28 - 34, 01.03.2025
Yusuf Dinar İşgören
,
Samet Çelik
,
Mehmet Yıldız
Abstract
Bu çalışma, reaktif çeviklik ısınmasının futbolcuların dikkat performansı üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. İlgili ısınma protokolü uygulanmadan ve uygulandıktan sonra d2 dikkat testi uygulanarak, farklı gruplar arasındaki değişiklikler değerlendirilmiştir. Araştırmaya 18-25 yaş arası 39 futbolcu katılmıştır. Katılımcılar rastgele olarak deney ve kontrol gruplarına ayrılmış ve deney grubuna reaktif çeviklik ısınması uygulanmıştır. Müsabakanın 15. dakikasında d2 dikkat testi uygulanarak dikkat seviyeleri ölçülmüştür. Araştırma modeli olarak ön testsiz son test kontrol gruplu deneysel tasarım kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi ve Pearson korelasyon analizi uygulanmış, etki büyüklüğünü belirlemek için Cohen's d değerleri hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, reaktif çeviklik ısınması yapan ve yapmayan futbolcular arasında d2 dikkat testi skorlarında anlamlı farklılıklar gözlemlenmemiştir (p > 0.05). Müsabaka öncesi ve sırasında uygulanan d2 dikkat testi skorları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p > 0.05). Pearson korelasyon analizi sonucunda, reaktif çeviklik skorları ile dikkat testi parametreleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir (p > 0.05). Elde edilen bulgular, reaktif çeviklik ısınmasının futbolcuların dikkat seviyesi üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını göstermektedir. Sporcularda dikkat performansının artırılması için farklı çalışma metodolojileri ve uzun vadeli antrenman programlarının etkileri ilerleyen araştırmalarda ele alınması önerilmektedir.
Ethical Statement
Bu araştırma içerisinde etik ihlaline yol açacak hiçbir unsur bulunmamaktadır.
References
- Akbaş, E. (2021). Kadın futbolcuların odaklanmış dikkat becerilerinin incelenmesi (Master's thesis, Balikesir University (Turkey)).
- Armstrong, R., & Greig, M. (2018). The Functional Movement Screen and modified Star Excursion Balance Test as predictors of T-test agility performance in university rugby union and netball players. Physical Therapy in Sport, 31, 15-21.
- Çağlar, E., & Koruç, Z. (2006). D2 dikkat testinin sporcularda güvenirliği ve geçerliği. Spor bilimleri dergisi, 17(2), 58-80.
- Çağlar, E., Bilge, M., & Söğüt, M. (2011). d2 DİKKAT TESTİNİN ÇOCUK SPORCULARDA ÖLÇÜT GEÇERLİĞİNİN TEST EDİLMESİ: PİLOT ÇALIŞMA. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 19-29.
- Çınargür, H. E., & Erturan, G. (2023). ALTYAPI FUTBOL OYUNCULARININ MEVKİLERİNE GÖRE PROBLEM ÇÖZME, DİKKAT VE MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-134.
- İBİŞ, S., KUTLU, Z., AKA, H., & AKTUĞ, Z. B. (2022). SPOR VE DİKKAT: SPORDA KULLANILAN DİKKAT TESTLERİ. BM. Bingül & H. Akdeniz. Her Yönüyle Hareket ve Antrenman Araştırmaları içinde (124), İstanbul: Çizgi Kitabevi.
- Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
- KURT, A. H., & İNCE, G. (2022). Genç Erkek Futbolcuların Seçici Dikkat, Çeviklik, Sürat ve Teknik Beceri Performansları Arasındaki İlişki: Kesitsel Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 14(1).
- Mackala, K., Vodičar, J., Žvan, M., Križaj, J., Stodolka, J., Rauter, S., ... & Čoh, M. (2020). Evaluation of the pre-planned and non-planed agility performance: Comparison between individual and team sports. International journal of environmental research and public health, 17(3), 975.
- Magill RA. (2004). Motor Learning and Control. Concepts andApplications, 7th Edition, Boston: McGraw Hill.
- Ocak, Y. (2023). Futbolcularda Reaktif Çeviklik ve Hızlı Yön Değiştirme Becerilerinin Karşılaştırılması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 230-240.
- Özbay, S., Ulupınar, S., & Özkara, A. B. (2018). Sporda çeviklik performansı. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 97-112.
- Özpunar, R., & Yıldız, M. (2024). Bireysel sporlar ile raket ve takım sporlarında reaktif çeviklik ve planlı yön değiştirme becerilerinin karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 130-141.
- Pişkin, N. E., & Alpay, C. B. (2019). 8 HAFTALIK KORT TENİS ANTRENMANININ 10-12 YAŞ ARALIĞINDAKİ
ÇOCUKLARDA DİKKAT GELİŞİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1).
- Sheppard, J. M., & Young, W. B. (2006). Agility literature review: Classifications, training and testing. Journal of sports sciences, 24(9), 919-932.
- Trajković, N., Sporiš, G., Krističević, T., Madić, D. M., & Bogataj, Š. (2020). The importance of reactive agility tests in differentiating adolescent soccer players. International journal of environmental research and public health, 17(11), 3839.
- Türkmen, M., & Yönal, M. (2022). Dart Sporunun Dikkat Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1321-1335. https://doi.org/10.35675/befdergi.982572
- VIȘAN, R., STOICA, M., & DREVE, A. (2022). Study on the concentration of attention in children playing football. Discobolul–Physical Education, Sport and Kinetotherapy Journal, 61(1), 117-129.
- Zemková, E. (2016). Differential contribution of reaction time and movement velocity to the agility performance reflects sport-specific demands. Human movement, 17(2), 94-101.
INVESTIGATION OF THE EFFECT OF PRE-COMPETITION REACTIVE AGILITY DRILLS ON SELECTIVE ATTENTION PERFORMANCE DURING THE COMPETITION
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 28 - 34, 01.03.2025
Yusuf Dinar İşgören
,
Samet Çelik
,
Mehmet Yıldız
Abstract
This study aims to investigate the effect of reactive agility warm-up on attention performance of football players. The changes between different groups were evaluated by applying d2 attention test before and after the relevant warm-up protocol. 39 football players between the ages of 18-25 participated in the study. Participants were randomly divided into experimental and control groups and reactive agility warm-up was applied to the experimental group. Attention levels were measured by applying d2 attention test at the 15th minute of the match. An experimental design with post-test control group without pre-test was used as the research model. Independent sample t-test and Pearson correlation analysis were applied in the analysis of the data, and Cohen's d values were calculated to determine the effect size. As a result of the analyses, no significant differences were observed in d2 attention test scores between football players who did and did not do reactive agility warm-up (p > 0.05). No significant difference was found between the d2 attention test scores applied before and during the match (p > 0.05). As a result of Pearson correlation analysis, no statistically significant relationship was determined between reactive agility scores and attention test parameters (p>0.05). The findings show that reactive agility warm-up has no significant effect on the attention level of football players. It is recommended that different study methodologies and the effects of long-term training programs be addressed in future studies to increase attention performance in athletes.
References
- Akbaş, E. (2021). Kadın futbolcuların odaklanmış dikkat becerilerinin incelenmesi (Master's thesis, Balikesir University (Turkey)).
- Armstrong, R., & Greig, M. (2018). The Functional Movement Screen and modified Star Excursion Balance Test as predictors of T-test agility performance in university rugby union and netball players. Physical Therapy in Sport, 31, 15-21.
- Çağlar, E., & Koruç, Z. (2006). D2 dikkat testinin sporcularda güvenirliği ve geçerliği. Spor bilimleri dergisi, 17(2), 58-80.
- Çağlar, E., Bilge, M., & Söğüt, M. (2011). d2 DİKKAT TESTİNİN ÇOCUK SPORCULARDA ÖLÇÜT GEÇERLİĞİNİN TEST EDİLMESİ: PİLOT ÇALIŞMA. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 19-29.
- Çınargür, H. E., & Erturan, G. (2023). ALTYAPI FUTBOL OYUNCULARININ MEVKİLERİNE GÖRE PROBLEM ÇÖZME, DİKKAT VE MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-134.
- İBİŞ, S., KUTLU, Z., AKA, H., & AKTUĞ, Z. B. (2022). SPOR VE DİKKAT: SPORDA KULLANILAN DİKKAT TESTLERİ. BM. Bingül & H. Akdeniz. Her Yönüyle Hareket ve Antrenman Araştırmaları içinde (124), İstanbul: Çizgi Kitabevi.
- Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
- KURT, A. H., & İNCE, G. (2022). Genç Erkek Futbolcuların Seçici Dikkat, Çeviklik, Sürat ve Teknik Beceri Performansları Arasındaki İlişki: Kesitsel Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 14(1).
- Mackala, K., Vodičar, J., Žvan, M., Križaj, J., Stodolka, J., Rauter, S., ... & Čoh, M. (2020). Evaluation of the pre-planned and non-planed agility performance: Comparison between individual and team sports. International journal of environmental research and public health, 17(3), 975.
- Magill RA. (2004). Motor Learning and Control. Concepts andApplications, 7th Edition, Boston: McGraw Hill.
- Ocak, Y. (2023). Futbolcularda Reaktif Çeviklik ve Hızlı Yön Değiştirme Becerilerinin Karşılaştırılması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 230-240.
- Özbay, S., Ulupınar, S., & Özkara, A. B. (2018). Sporda çeviklik performansı. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 97-112.
- Özpunar, R., & Yıldız, M. (2024). Bireysel sporlar ile raket ve takım sporlarında reaktif çeviklik ve planlı yön değiştirme becerilerinin karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 130-141.
- Pişkin, N. E., & Alpay, C. B. (2019). 8 HAFTALIK KORT TENİS ANTRENMANININ 10-12 YAŞ ARALIĞINDAKİ
ÇOCUKLARDA DİKKAT GELİŞİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1).
- Sheppard, J. M., & Young, W. B. (2006). Agility literature review: Classifications, training and testing. Journal of sports sciences, 24(9), 919-932.
- Trajković, N., Sporiš, G., Krističević, T., Madić, D. M., & Bogataj, Š. (2020). The importance of reactive agility tests in differentiating adolescent soccer players. International journal of environmental research and public health, 17(11), 3839.
- Türkmen, M., & Yönal, M. (2022). Dart Sporunun Dikkat Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1321-1335. https://doi.org/10.35675/befdergi.982572
- VIȘAN, R., STOICA, M., & DREVE, A. (2022). Study on the concentration of attention in children playing football. Discobolul–Physical Education, Sport and Kinetotherapy Journal, 61(1), 117-129.
- Zemková, E. (2016). Differential contribution of reaction time and movement velocity to the agility performance reflects sport-specific demands. Human movement, 17(2), 94-101.