This research was carried out to determine the knowledge of the students studying in the civil defense and firefighting program in a vocational school of a university about lightning, lightning strikes, and the misconceptions about lightning strikes. The data of the study were collected through a questionnaire consisting of 46 questions created by the researchers. The questionnaire form was distributed by a lecturer at Amasya University Suluova Vocational School during classes on 15.05.2018-22.05.2018 and was collected again after being applied under observation. The data were evaluated in the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 25.0 package program, descriptive statistics were given as numbers and percentages, and the Chi-square test was used to evaluate the difference between the groups. Type 1 error value α<0.05 was accepted as significant in statistical analysis. A total of 146 students participated in the research. The majority of the students (94.5%) have not received training on lightning before. In some propositions about lightning, it was determined that most students' knowledge about lightning was wrong. When the students are compared according to their age groups, there is a significant difference between the groups (p=0.004). A significant difference was found between those aged 18-20 and those aged ≥24 years. The students' knowledge about lightning, lightning strikes, and strikes is insufficient. The lightning curriculum should be added to the Civil Defense and Firefighting programs.
Bu araştırma, bir üniversitenin bir meslek yüksekokulunda sivil savunma ve itfaiyecilik programında öğrenim gören öğrencilerin yıldırım, yıldırım çarpmaları hakkındaki bilgilerini ve yıldırım çarpmaları ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Anket formu sınıflarda 15.05.2018-22.05.2018 tarihlerinde ders sırasında Amasya Üniversitesi Suluova Meslek Yüksekokulunda bir öğretim görevlisi tarafından dağıtılmış ve gözlem altında uygulandıktan sonra tekrar toplanmıştır. Veriler Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 25.0 paket programında değerlendirildi; tanımlayıcı istatistikler sayı ve yüzde olarak verildi ve gruplar arasındaki farkı değerlendirmek için Ki-kare testi kullanıldı. Tip 1 hata değeri α<0,05 istatistiksel analizde anlamlı kabul edildi. Araştırmaya toplam 146 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin çoğu (%94,5) daha önce yıldırım eğitimi almamıştır. Yıldırım ile ilgili bazı önermelerde öğrencilerin çoğunun yıldırım hakkındaki bilgilerinin yanlış olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler yaş gruplarına göre karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı farklılık vardır (p=0,004). 18-20 yaş arasındakiler ile ≥24 yaş arasındakiler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin yıldırım, yıldırım çarpmaları ve çarpmalarla ilgili bilgileri yetersizdir. Yıldırım müfredatı Sivil Savunma ve İtfaiye programlarına eklenmelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |