Disaster awareness and preparedness play an important role in making people less affected by disasters. This study aimed to measure the levels of disaster awareness and preparedness on university students and to determine the effect of disaster awareness on preparedness and the overall relationship between them. The study sample consists of 418 students studying in different programs at Artvin Vocational School of Artvin Coruh University. In the study, the survey was form prepared by utilizing disaster preparedness and disaster awareness scales were applied via face-to-face interaction to the students by simple random sampling method. As a result, it was found that the variables of gender and disaster experience didn’t on affect disaster awareness and preparedness. Variables such as disaster education, the program (Disaster-related; Others), and individuals who have experienced a disaster in their immediate environment (such as family, relatives, and friends) significantly affect disaster awareness and preparedness. It was also found that there is a positive relationship between disaster awareness and disaster preparedness and disaster awareness has a low-level significant effect on disaster preparedness.
Ağahan, M. (2018). Çanakkale 112 acil sağlık hizmetleri istasyonlarında görev yapan sağlık personellerinin afet farkındalığı ve afetlere hazırlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Aras, M., Mumcu, A., Karabey, T. (2021). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin afet bilinç düzeylerinin belirlenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 40-49.
Aslantaş, O., Tabuk, M. (2021). 112 il ambulans servisi personelinin afete hazır olma durumu ve hazırlık algısı: Balıkesir ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 44-55. DOI: https://doi.org/10.37989/gumussagbil.793961
Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. DOI: 10.32569/resilience.619897
Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T., Arslan, S. (2021). Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 94-108. DOI: https://doi.org/10.35341/afet.1034678
Başıbüyük, A., Pala, Ş. M. (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programları kazanımlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Doi: https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
Baykal, Ç. D., Özdemir, K. F., Beydağ, K. D. (2023). Hemşirelik ve ebelik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin afete hazırbulunuşluğu ve etkileyen faktörler. Social Sciences Research Journal, 12 (3), 401- 411.
Beach, M. (2010). Disaster preparedness and management. FA Davis.
Bhat, B. A., Anees, S. U. M., Geelani, S. N. Z., Nusrat, Jan, I., Zargar, B.A. (2017). A study on disaster awareness and preparedness among college students in district ganderbal of Kashmir valley. IJSART, 3(12), 156-159.
Bor, N. A. (2023). Üniversite öğrencilerinde afet farkındalık eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(1), 165-175. DOI: 10.35341/afet.1173110
Bulu, D. (2023). Sınıf öğretmenlerinin afet bilinci algı düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın Üniversitesi.
Carter, W. N. (2008). Disaster management: A disaster manager's handbook.
Cerulli, D., Scott, M., Aunap, R., Kull, A., Pärn, J., Holbrook, J., Mander, Ü. (2020). The role of education in increasing awareness and reducing impact of natural hazards. Sustainability, 12(18), 7623. DOI:10.3390/su12187623
ChungHee, W., Yoo, J. Y., Park, J. Y. (2015). Experience, awareness and preparedness of disaster among nursing college students. Crisisonomy, 11(11), 19-35.
Clerveaux, V., Spence, B., Katada, T. (2010). Promoting disaster awareness in multicultural societies: the DAG approach. Disaster Prevention and Management, 19(2), 199-218. DOI:10.1108/09653561011038002
Coppola, D. P. (2006). Introduction to international disaster management. Elsevier.
Çakır, U., Kılcan, B. (2022). Senaryo tabanlı eğitimin ortaokul öğrencilerinin afetlere ilişkin bilgi ve tutum düzeylerine etkisi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(2), 183-205. DOI: 10.38015/sbyy.1175589
Davis, I., Hosseini, M., Izadkhah, Y. O. (2003). Public awareness and the development of a safety culture: key elements in disaster risk reduction. In Proceedings of the Fourth International Conference on Seismology and Earthquake Engineering (SEE-4).
Demirci, K. (2021). İzmir kent yerleşiklerinin temel afet bilgi ve bilinç düzeyinin ölçülmesi. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 395-412. DOI: 10.35341/afet.992596
Dikmenli, Y., Yakar, H., Konca, A. S. (2018). Development of disaster awareness scale: A validity and reliability study. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8(2), 206-220.
Dikmenli, Y., Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386-416. DOI: http://efdergi.yyu.edu.tr http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
Dinçer, S., Kumru, S., (2021). Afet ve acil durumlar için sağlık personelinin hazırlıklı olma durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 32-43. DOI: https://doi.org/10.37989/gumussagbil.790884
Donahue, A. K., Eckel, C. C., Wilson, R. K. (2014). Ready or not? How citizens and public officials perceive risk and preparedness. The American Review of Public Administration, 44 (4_suppl), 89S-111S. DOI: https://doi.org/10.1177/0275074013506517
Dökmeci, A. H., Merinç, F. (2018). Namık Kemal Ünı̇versı̇tesı̇ öğrencı̇lerı̇nin temel afet farkındalığının değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 1(2), 106-113. DOI: https://doi.org/10.35341/afet.454340
Ertuğrul, B., Ünal, S. D. (2020). Bir vakıf üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin genel afete hazırlıklı olma inanç durumlarının belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 31 - 45. DOI: 10.35341/afet.653911
Gerdan, S. (2014). Determination of disaster awareness, attitude levels and individual priorities at Kocaeli University. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 159-176. http://dx.doi.org/ 4689/ejer.2014.55.10
Hasan, M. K., Moriom, M., Shuprio, S. I. M., Younos, T. B., Chowdhury, M. A. (2022). Exploring disaster preparedness of students at university in Bangladesh. Natural Hazards, 111(1), 817-849. Doi: https://doi.org/10.1007/s11069-021-05080-2
İnal, E., Kaya, E., Altıntaş, K. H. (2018). Türkiye’de örgün eğitimin afet eğitimi yeterliliği açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 114-127.
Koç, H. Şeker, G., Evci, N., Doğan, M. (2020). Afet eğitimi konulu araştırmaların içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 637-655. Doi: http://dx.doi.org/10.30703/cije.679526
Koçak, H. (2004). Bir doğal afet olarak depreme hazırlıklı olma bilinci ve katılım: ABD, Japonya ve Türkiye (Afyon İli Örneği). Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi
Mayers, A. (2013). Introduction to statistics and SPSS in psychology. Pearson Education Limited, Harlow.
Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67. DOI: 10.21666/muefd.321970
Nifa, F. A. A., Lin, C. K., Rani, W. N. M. W. M., Wei, O. J. (2018). A study on awareness of disaster risk reduction (DRR) among university students: The case of PETRONAS residential hall students. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2016, No. 1, p. 020005). AIP Publishing LLC.
Oyanık, M., Cengiz, E. (2020). Afet bilinci ve kader ilişkisi: Gümüşhane örneği. The Journal of International Scientific Researches, 5(AI), 87-101. DOI: https://doi.org/10.23834/isrjournal.845823
Ozkazanc, S., Yuksel, U. D. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 745-753. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
Rogayan, D. V. Jr., Dollete, L. F. (2020). Disaster awareness and preparedness of barrio community in Zambales, Philippines: Creating a baseline for curricular ıntegration and extension program. Review of International Geographical Education, 10(2), 92-114. DOI: 10.33403/rigeo.634564
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
Scolobig, A., De Marchi, B., Borga, M. (2012). The missing link between flood risk awareness and preparedness: findings from case studies in an Alpine Region. Natural Hazards, 63(2), 499-520. DOI: 10.1007/s11069-012-0161-1
Suryaratri, R. D., Akbar, Z., Ariyani, M., Purwalatia, A. T., Wahyuni, L. D. (2020). The Impact of Disaster Awareness towards Household Disaster Preparedness among Families on the Coast of
Banten, Sumur District, Indonesia. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 448, No. 1, p. 012122). IOP Publishing.
Şahan, C., Dinç, A. (2021a). Afet eğitim merkezlerinde yapılan afet eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 478-500. DOI: 10.21764/maeuefd.804077
Şahan, C., Dinç, A. (2021b). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21-36. DOI: 10.32569/resilience.807289
Şahin, Y., Lamba, M., Öztop, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin afet bilinci ve afete hazırlık düzeylerinin belirlenmesi. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 149-159.
Şentuna, B., Çakı, F. (2020). Balıkesir örnekleminde bir ölçek geliştirme çalışması: Afet hazırbulunuşluk ölçeği. İdealkent, 11(31), 1959-1983. DOI:10.31198/idealkent.728896
Tanner, A., Doberstein, B. (2015). Emergency preparedness amongst university students. International journal of disaster risk reduction, 13, 409-413. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijdrr.2015.08.007
Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
Tekin, Ö., Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. DOI: https://doi.org/10.31592/aeusbed.811043
Teo, M., Goonetilleke, A., Ahankoob, A., Deilami, K., & Lawie, M. (2018). Disaster awareness and information seeking behaviour among residents from low socio-economic backgrounds. International Journal of Disaster Risk Reduction, 31, 1121-1131. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.09.008
Tercan, B. (2022). Afete dirençlilikte bireylerin afetlere hazırlığının incelenmesi: Erzincan ili örneği. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 261-269.
Tkachuck, M. A., Schulenberg, S. E., Lair, E. C. (2018). Natural disaster preparedness in college students: Implications for institutions of higher learning. Journal of American College Health, 66(4), 269-279. Doi: https://doi.org/10.1080/07448481.2018.1431897
Türksever, Ö. (2021). Analysis of disaster awareness perception levels of students in social studies teaching undergraduate program. Education Quarterly Reviews, 4(3), 14-22. DOI: 10.31014/aior.1993.04.03.313
Disaster awareness and preparedness play an important role in making people less affected by disasters. This study aimed to measure the levels of disaster awareness and preparedness on university students and to determine the effect of disaster awareness on preparedness and the overall relationship between them. The study sample consists of 418 students studying in different programs at Artvin Vocational School of Artvin Coruh University. In the study, the survey was form prepared by utilizing disaster preparedness and disaster awareness scales were applied via face-to-face interaction to the students by simple random sampling method. As a result, it was found that the variables of gender and disaster experience didn’t on affect disaster awareness and preparedness. Variables such as disaster education, the program (Disaster-related; Others), and individuals who have experienced a disaster in their immediate environment (such as family, relatives, and friends) significantly affect disaster awareness and preparedness. It was also found that there is a positive relationship between disaster awareness and disaster preparedness and disaster awareness has a low-level significant effect on disaster preparedness.
Ağahan, M. (2018). Çanakkale 112 acil sağlık hizmetleri istasyonlarında görev yapan sağlık personellerinin afet farkındalığı ve afetlere hazırlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Aras, M., Mumcu, A., Karabey, T. (2021). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin afet bilinç düzeylerinin belirlenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 40-49.
Aslantaş, O., Tabuk, M. (2021). 112 il ambulans servisi personelinin afete hazır olma durumu ve hazırlık algısı: Balıkesir ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 44-55. DOI: https://doi.org/10.37989/gumussagbil.793961
Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Resilience, 4(1), 89-101. DOI: 10.32569/resilience.619897
Avcı, S., Kaplan, B., Ortabağ, T., Arslan, S. (2021). Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 94-108. DOI: https://doi.org/10.35341/afet.1034678
Başıbüyük, A., Pala, Ş. M. (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programları kazanımlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Doi: https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
Baykal, Ç. D., Özdemir, K. F., Beydağ, K. D. (2023). Hemşirelik ve ebelik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin afete hazırbulunuşluğu ve etkileyen faktörler. Social Sciences Research Journal, 12 (3), 401- 411.
Beach, M. (2010). Disaster preparedness and management. FA Davis.
Bhat, B. A., Anees, S. U. M., Geelani, S. N. Z., Nusrat, Jan, I., Zargar, B.A. (2017). A study on disaster awareness and preparedness among college students in district ganderbal of Kashmir valley. IJSART, 3(12), 156-159.
Bor, N. A. (2023). Üniversite öğrencilerinde afet farkındalık eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(1), 165-175. DOI: 10.35341/afet.1173110
Bulu, D. (2023). Sınıf öğretmenlerinin afet bilinci algı düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın Üniversitesi.
Carter, W. N. (2008). Disaster management: A disaster manager's handbook.
Cerulli, D., Scott, M., Aunap, R., Kull, A., Pärn, J., Holbrook, J., Mander, Ü. (2020). The role of education in increasing awareness and reducing impact of natural hazards. Sustainability, 12(18), 7623. DOI:10.3390/su12187623
ChungHee, W., Yoo, J. Y., Park, J. Y. (2015). Experience, awareness and preparedness of disaster among nursing college students. Crisisonomy, 11(11), 19-35.
Clerveaux, V., Spence, B., Katada, T. (2010). Promoting disaster awareness in multicultural societies: the DAG approach. Disaster Prevention and Management, 19(2), 199-218. DOI:10.1108/09653561011038002
Coppola, D. P. (2006). Introduction to international disaster management. Elsevier.
Çakır, U., Kılcan, B. (2022). Senaryo tabanlı eğitimin ortaokul öğrencilerinin afetlere ilişkin bilgi ve tutum düzeylerine etkisi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(2), 183-205. DOI: 10.38015/sbyy.1175589
Davis, I., Hosseini, M., Izadkhah, Y. O. (2003). Public awareness and the development of a safety culture: key elements in disaster risk reduction. In Proceedings of the Fourth International Conference on Seismology and Earthquake Engineering (SEE-4).
Demirci, K. (2021). İzmir kent yerleşiklerinin temel afet bilgi ve bilinç düzeyinin ölçülmesi. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 395-412. DOI: 10.35341/afet.992596
Dikmenli, Y., Yakar, H., Konca, A. S. (2018). Development of disaster awareness scale: A validity and reliability study. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8(2), 206-220.
Dikmenli, Y., Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386-416. DOI: http://efdergi.yyu.edu.tr http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
Dinçer, S., Kumru, S., (2021). Afet ve acil durumlar için sağlık personelinin hazırlıklı olma durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 32-43. DOI: https://doi.org/10.37989/gumussagbil.790884
Donahue, A. K., Eckel, C. C., Wilson, R. K. (2014). Ready or not? How citizens and public officials perceive risk and preparedness. The American Review of Public Administration, 44 (4_suppl), 89S-111S. DOI: https://doi.org/10.1177/0275074013506517
Dökmeci, A. H., Merinç, F. (2018). Namık Kemal Ünı̇versı̇tesı̇ öğrencı̇lerı̇nin temel afet farkındalığının değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 1(2), 106-113. DOI: https://doi.org/10.35341/afet.454340
Ertuğrul, B., Ünal, S. D. (2020). Bir vakıf üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin genel afete hazırlıklı olma inanç durumlarının belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 31 - 45. DOI: 10.35341/afet.653911
Gerdan, S. (2014). Determination of disaster awareness, attitude levels and individual priorities at Kocaeli University. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 159-176. http://dx.doi.org/ 4689/ejer.2014.55.10
Hasan, M. K., Moriom, M., Shuprio, S. I. M., Younos, T. B., Chowdhury, M. A. (2022). Exploring disaster preparedness of students at university in Bangladesh. Natural Hazards, 111(1), 817-849. Doi: https://doi.org/10.1007/s11069-021-05080-2
İnal, E., Kaya, E., Altıntaş, K. H. (2018). Türkiye’de örgün eğitimin afet eğitimi yeterliliği açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 114-127.
Koç, H. Şeker, G., Evci, N., Doğan, M. (2020). Afet eğitimi konulu araştırmaların içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 637-655. Doi: http://dx.doi.org/10.30703/cije.679526
Koçak, H. (2004). Bir doğal afet olarak depreme hazırlıklı olma bilinci ve katılım: ABD, Japonya ve Türkiye (Afyon İli Örneği). Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi
Mayers, A. (2013). Introduction to statistics and SPSS in psychology. Pearson Education Limited, Harlow.
Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67. DOI: 10.21666/muefd.321970
Nifa, F. A. A., Lin, C. K., Rani, W. N. M. W. M., Wei, O. J. (2018). A study on awareness of disaster risk reduction (DRR) among university students: The case of PETRONAS residential hall students. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2016, No. 1, p. 020005). AIP Publishing LLC.
Oyanık, M., Cengiz, E. (2020). Afet bilinci ve kader ilişkisi: Gümüşhane örneği. The Journal of International Scientific Researches, 5(AI), 87-101. DOI: https://doi.org/10.23834/isrjournal.845823
Ozkazanc, S., Yuksel, U. D. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 745-753. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
Rogayan, D. V. Jr., Dollete, L. F. (2020). Disaster awareness and preparedness of barrio community in Zambales, Philippines: Creating a baseline for curricular ıntegration and extension program. Review of International Geographical Education, 10(2), 92-114. DOI: 10.33403/rigeo.634564
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
Scolobig, A., De Marchi, B., Borga, M. (2012). The missing link between flood risk awareness and preparedness: findings from case studies in an Alpine Region. Natural Hazards, 63(2), 499-520. DOI: 10.1007/s11069-012-0161-1
Suryaratri, R. D., Akbar, Z., Ariyani, M., Purwalatia, A. T., Wahyuni, L. D. (2020). The Impact of Disaster Awareness towards Household Disaster Preparedness among Families on the Coast of
Banten, Sumur District, Indonesia. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 448, No. 1, p. 012122). IOP Publishing.
Şahan, C., Dinç, A. (2021a). Afet eğitim merkezlerinde yapılan afet eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 478-500. DOI: 10.21764/maeuefd.804077
Şahan, C., Dinç, A. (2021b). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21-36. DOI: 10.32569/resilience.807289
Şahin, Y., Lamba, M., Öztop, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin afet bilinci ve afete hazırlık düzeylerinin belirlenmesi. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 149-159.
Şentuna, B., Çakı, F. (2020). Balıkesir örnekleminde bir ölçek geliştirme çalışması: Afet hazırbulunuşluk ölçeği. İdealkent, 11(31), 1959-1983. DOI:10.31198/idealkent.728896
Tanner, A., Doberstein, B. (2015). Emergency preparedness amongst university students. International journal of disaster risk reduction, 13, 409-413. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijdrr.2015.08.007
Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
Tekin, Ö., Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. DOI: https://doi.org/10.31592/aeusbed.811043
Teo, M., Goonetilleke, A., Ahankoob, A., Deilami, K., & Lawie, M. (2018). Disaster awareness and information seeking behaviour among residents from low socio-economic backgrounds. International Journal of Disaster Risk Reduction, 31, 1121-1131. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.09.008
Tercan, B. (2022). Afete dirençlilikte bireylerin afetlere hazırlığının incelenmesi: Erzincan ili örneği. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 261-269.
Tkachuck, M. A., Schulenberg, S. E., Lair, E. C. (2018). Natural disaster preparedness in college students: Implications for institutions of higher learning. Journal of American College Health, 66(4), 269-279. Doi: https://doi.org/10.1080/07448481.2018.1431897
Türksever, Ö. (2021). Analysis of disaster awareness perception levels of students in social studies teaching undergraduate program. Education Quarterly Reviews, 4(3), 14-22. DOI: 10.31014/aior.1993.04.03.313
Çelik, İ. H. (2023). A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels. Afet Ve Risk Dergisi, 6(3), 852-869. https://doi.org/10.35341/afet.1236274
AMA
Çelik İH. A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels. Afet ve Risk Dergisi. Eylül 2023;6(3):852-869. doi:10.35341/afet.1236274
Chicago
Çelik, İbrahim Halil. “A Research on Vocational School Students Within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels”. Afet Ve Risk Dergisi 6, sy. 3 (Eylül 2023): 852-69. https://doi.org/10.35341/afet.1236274.
EndNote
Çelik İH (01 Eylül 2023) A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels. Afet ve Risk Dergisi 6 3 852–869.
IEEE
İ. H. Çelik, “A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels”, Afet ve Risk Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 852–869, 2023, doi: 10.35341/afet.1236274.
ISNAD
Çelik, İbrahim Halil. “A Research on Vocational School Students Within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels”. Afet ve Risk Dergisi 6/3 (Eylül 2023), 852-869. https://doi.org/10.35341/afet.1236274.
JAMA
Çelik İH. A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels. Afet ve Risk Dergisi. 2023;6:852–869.
MLA
Çelik, İbrahim Halil. “A Research on Vocational School Students Within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 6, sy. 3, 2023, ss. 852-69, doi:10.35341/afet.1236274.
Vancouver
Çelik İH. A Research on Vocational School Students within the Framework of Disaster Awareness and Disaster Preparedness Levels. Afet ve Risk Dergisi. 2023;6(3):852-69.