Amaç: Bu çalışma, meslek yüksekokulu öğrencilerinin, organ, kadavra ve plazma bağışı hakkındaki bilgi ve tutumlarını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: İki farklı üniversitenin sağlık ve sosyal hizmetler meslek yüksekokulunda okuyan 633 öğrencisine sosyodemografik özellikler, organ bağışı ve plazma bağışı ile ilgili sorulardan oluşan anket uygulanmıştır. Veriler uzaktan online yöntemle toplanmıştır. Verilerin Analizi EpiInfo v.7.2.5.0 programında yapılmış olup, frekans dağılımları ve ki-kare testi analizlerde kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların %41,5’i sağlık, %58,5’i sosyal programlarda öğrenim görmektedir. Öğrencilerin%3,2’si organlarını bağışlarken %80,1’inin kadavradan organ bağışı hakkında bilgisi olduğu ve %68,8’i bu bilgiyi medya ve internetten duyduklarını, %81’inin organ bağışının hem canlıdan hem de ölüden olabileceğini bildiği, %68,7’ sinin öldükten sonra organlarını bağışlamayı düşündüklerini, %36,4’ünün organ bağışı konusunda yeterli bilgisinin olmadığı için bağış düşünmediği, %84,5’unun gerekli durumda organ nakli kabul edeceğini belirtmişlerdir. Katılımcıların %48,8’ inin kadavra bağışı bilgisi olduğu, %60,2’sinin bu bilgiyi medya/internetten öğrendiği, %66’sının kendisini kadavra olarak bağışlamayı düşünmediği belirlenmiştir. Katılımcıların %66’sı plazma bağışını bildiği, %61,5’inin bu bilgiyi medya/internetten öğrendiği, %63,8’inin plazma bağışlamayı düşündüğü, %70,8’inin bir insanın hayatını kurtarmak için plazma bağışlayabileceği belirlenmiştir. Ayrıca COVID-19 geçirmenin organ, kadavra ve plazma bağışına anlamlı bir değişiklik yapmadığını düşündükleri tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırmada sosyal medya ve internetin bilgi edinmede etkili olduğu, katılımcıların bağış konusunda bilgilerinin olduğu fakat bağış yapmada ya da düşünmede kararsız kaldıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.
Aim: This study was conducted to investigate t he knowledge a nd attitudes of vocational school students about organ, cadaver, and plasma donation. Material and Method: A questionnaire consisting of sociodemographic characteristics and questions about organ and plasma donation was administered to 633 students from two different universities’ health and social services vocational schools. The data were collected through remote online methods. The data were analyzed using EpiInfo v.7.2.5.0, and frequency distributions and chi-square tests were used for the analysis. Results: Of the participants, 41.5% were studying health programs, and 58.5% were social programs students. While 3.2% of the students donated their organs, 80.1% knew about cadaveric organ donation, 68.8% learned about it from the media and the internet. 81% of the students knew that organ donation could be from living and deceased donors, 68.7% considered donating their organs after death. 36.4% of the students did not consider organ donation due to insufficient knowledge, 84.5% indicated that they would accept organ transplantation, if necessary. 48.8% of the participants knew about cadaver donation, 60.2% learned about it from the media/internet, 66% did not consider donating their bodies to a cadaver. 66% of the participants knew about plasma donation, 61.5% learned about it from the media/ internet, 63.8% considered donating plasma. Additionally, it was determined that they did not consider having COVID-19 history significantly impact organ, cadaver, and plasma donation. Conclusion: The study concluded that social media and the internet are practical tools for obtaining information. The participants knew about donations but were undecided about making or considering contributions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transplantation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | July 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |