Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de internet üzerinden (online) yapılan alışveriş davranışının belirleyicilerini yaşam tarzı yaklaşımı çerçevesinde incelemektir. Bununla birlikte, bu çalışma internet üzerinden alışveriş yapan hanehalklarının temel özelliklerini açıklamaya çalışmakla birlikte, politika yapıcıları için mevcut online alışveriş müşterilerini elde tutmayı ve yenilerini çekmeyi amaçlayan uygun pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi gibi politikaların tasarlamasına ışık tutmayı da hedeflemektedir. Bu amaçla, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından en son 2019 yılında yapılan ve tüm ülkeyi temsil eden Hanehalkı Bütçe Anketi (HBA) mikro veri seti kullanılmıştır. Çalışmada hanehalklarının internet üzerinden alışveriş tutumlarını ampirik olarak belirlemek için sıralı probit tahmin yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına bakıldığında, internet alışverişi üzerinde en fazla etkiye sahip olan değişkenin hane geliri olduğu dikkat çekmektedir. Bununla birlikte hane reisinin cinsiyeti, yaşı ve eğitim durumunun internet üzerinden alışveriş davranışında önemli bir rol oynadığını görülmüştür. Son olarak, hane reisinin meslek kodu, hane tipi, evin mülkiyet durumu, mağaza içi alışveriş olanaklarına erişim ve hanede tasarruf davranışı olup olmaması ve gazete veya dergi alışkanlığı olan bireyin varlığının internet üzerinden yapılan alışveriş davranışı üzerinde istatistiki olarak anlamlı etkileri olduğu tespit edilmiştir.
The aim of the study is to examine the determinants of online shopping attitude in Turkey within the lifestyle approach. This study clarifies the features of households associated with online shopping behaviour and this may assist policymakers to develop effective policies such as the improvement of appropriate marketing strategies aimed at keeping current online customers and attracting the new ones. The nationally representative Household Budget Survey (HBS) micro data set obtained from Turkish Statistical Institute for 2019 is used in the empirical analysis. The ordered probit model is employed to determine the factors affecting online shopping attitude of households. The analysis's findings highlight the fact that household income is the factor that has the highest impact on online shopping. Furthermore, gender, age, education level, and financial status of the household head are all key factors in online shopping behaviour, according to the results of the ordered probit model. Last, the job industry code of the household head, household type, ownership status of the house, accessibility to in-store shopping facilities and the existence of the household member who has a saving behaviour and who has a newspaper or magazines habit have statistically significant effects on online shopping behaviour.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Microeconomics (Other) |
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | January 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 |