With its economic, social, and political dimensions, equality
of opportunity has a philosophical background. The issue of equality of
opportunity in education is especially important in the contexts of
underdeveloped and developing countries where there are significant differences
between income levels and regions. The whole society should have the
opportunity to fairly benefit from the services and facilities offered regardless
of the level of income, region and cultural level, and demographic structure.
The public economics offers all such services and facilities in a fair manner
so that those with insufficient socio-economic status will have the opportunity
for a better life. The study includes a survey study that measures the
socio-economic disparities of students from two different universities located
in two different regions with socio-economic differences. According to the
findings, public incentive programs and public education expenditures are very
important for Southeast and Eastern Anatolia. It is believed that a positive
discrimination for Southeast and Eastern Anatolia must be constantly made to
reduce opportunity inequalities by public economics.
Fırsat eşitliği konusu felsefi
arka planının yanısıra iktisadi, sosyal ve siyasi boyutlarıyla pratikte de
önemli bir karşılığı olan geniş bir çalışma alanıdır. Eğitimde fırsat eşitliği
konusu ise özellikle gelir düzeyleri ve bölgeler arası önemli farklılıkların
bulunduğu azgelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler bakımından çok daha önemlidir.
Gelir düzeyleri, bulundukları bölge ve kültür düzeyi, demografik yapıları her
ne olursa olsun toplumun tümü sunulan hizmet ve imkanlardan adil bir biçimde
yararlanabilme imkanına sahip olmalıdırlar. Devlet söz konusu hizmet ve
imkanları herkese adil bir biçimde sunarak, özellikle sosyo-ekonomik durumu
yetersiz olan kesimlerin içinde bulundukları ortamdan çıkabilmelerini kolaylaştıracak
alternatifler sunmalıdır. Çalışmada sosyo-ekonomik yapıda bazı farklılıkların
olduğu iki farklı bölgedeki üniversite öğrencileri arasında sosyal ve ekonomik
farklılığın ne düzeyde olduğunu belirlemeye yönelik bir anket çalışmasının
sonuçlarına da yer verilmiştir. Elde edilen bulgular bir süredir kamu teşvik
programlarında ve eğitim yatırımlarında özellikle Güneydoğu ve Doğu Anadolu’ya
uygulanan pozitif ayrımcılığın iktisadi ve sosyal rasyonalitesini ortaya
koyarken, bu tür politikaların fırsat eşitsizliklerini azaltmadaki rolünü de
bir kez daha gözler önüne sermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |