Kamu kaynaklarını yönetenlerin Yüksek
Denetim Kurumları tarafından denetlenmesi dünyada benimsenen temel görüştür.
Yüksek Denetim Kurumları’nın temel işlevi hesap verebilirliğin ve şeffaflığın
sağlanarak kamu kaynaklarının kamu yararına etkin ve verimli bir şekilde
kullanımını ve gözetimini temin etmektir. Türkiye Cumhuriyeti’nde Sayıştay
Başkanlığı 2012 yılından bu yana finansal bilgilerin doğruluğuna ve güvenilirliğine
ilişkin mali denetimler gerçekleştirmiş ve denetim görüşleri açıklamıştır. Bu
çalışma il belediyelerinde mali tabloların güvenilirliğinin göstergesi olan
denetim görüşlerini yıllar itibariyle bir bütün olarak ortaya koymak için
hazırlanmıştır. Araştırma 2012-2017 yılları arasında İl Belediyeleri hakkında yayımlanmış
Sayıştay Denetim Raporlarını kapsamaktadır. 2012 yılından bu yana il belediyelerinin
mali tablolarına verilen denetim görüşlerine bakıldığında; olumlu görüş türünün
genel olarak % 50’nin altında kaldığı ve giderek azaldığı çoğunlukla şartlı
görüş verildiği söylenebilir. Olumlu görüş vermeme sebepleri genel olarak; belediye
gelirlerinin takip edilmemesi, belediye taşınmazlarının ihalesiz
kullandırılması, borçlanma limitlerine uyulmaması, toplu taşıma imtiyaz
hakkının ihalesiz verilmesi, ambalaj atıklarının toplanması imtiyaz hakkının
ihalesiz verilmesi şeklinde sıralanabilir.
Auditing of public resources by the
Supreme Audit Institutions is the basic view adopted in the world. The main
function of the Supreme Audit Institutions is to ensure the efficient use of
public resources with ensuring accountability and transparency. Turkish Court
of Accounts has carried out auditing of financial information relating to the
accuracy, reliability and announced the audit opinion since 2012. This study
was prepared to reveal the audit opinions which are indicative of the
reliability of the financial statements in the provincial municipalities. The
research includes audit reports published by the Turkish Court of Accounts on provincial
municipalities between 2012-2017. When the auditing opinions given to the
financial statements of provincial municipalities since 2012 are examined; it
can be said that the type of unqualified opinion is generally less than % 50 and gradually decreases, mostly qualified
opinions are given. It can be listed the reasons for not giving unqualified
opinion in general; not follow-up of municipal revenues, the using of municipal
real property without tender, non-compliance with borrowing limits, transfer of
the right of public transport without a tender, transfer of the right of
collection of packaging wastes without a tender.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |