This study aimed to examine the associations among pre-service teachers, university supervisors and cooperating teachers regarding the evaluation of pre-service teachers’ classroom teaching performance. The participants of the study were 162 pre-service teachers from the Primary Mathematics Education Department of Kocaeli University, 5 university supervisors, and 25 cooperating teachers. A modified version of Teaching Evaluation Form developed by Higher Education Council was used as data collection instrument. Exploratory factor analysis yielded three dimesions namely, ‘content knowledge’, ‘instructional process’, and ‘classroom management’. To examine associations among the scores of different raters on these dimesions, bivariate correlation analysis was conducted. Results showed that pre-service teachers’ self-evaluation scores were more consistent with the evaluation scores of cooperating teachers. There were higher correlations in instructional process dimension among the three raters compared to classroom management and content knowledge dimensions. Finally, the correlations between the scores of university supervisors and cooperating teachers were significant for all three dimensions.
Pre-service teachers evaluation instructional process classroom management content knowledge
Bu araştırma, öğretmenlik uygulaması dersinde öğretmen adaylarının ders anlatımlarına yönelik olarak kendisinin, fakülte öğretim elemanının ve uygulama öğretmeninin değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmaya 2011-2012 ve 2012-2013 eğitim-öğretim yıllarında Kocaeli Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda okuyan 162 öğretmen adayı, 5 fakülte öğretim elemanı ve 25 uygulama öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanan ve eğitim fakültelerinde kullanılan Öğretmenlik Uygulaması Değerlendirme Formu’nun düzenlenmiş hali kullanılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda değerlendirme formunda yer alan maddeler ‘alan bilgisi’, ‘öğretim süreci’ ve ‘sınıf yönetimi’ olmak üzere üç boyut altında toplanmıştır. Sözü edilen boyutlara yönelik elde edilen puanlara göre değerlendirmeciler arası ilişkileri belirlemek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının verdikleri puanlar açısından öğretim elemanlarına kıyasla uygulama öğretmenleri ile daha uyumlu olduğu söylenebilir. Üç değerlendirmecinin en fazla uyumluluk gösterdiği boyut ‘öğretim süreci’ iken daha az uyum gösterdiği boyut ‘alan bilgisi’ olarak belirlenmiştir. Ayrıca, öğretim elemanı ve uygulama öğretmenlerinin puanları arasındaki korelasyonlar her üç boyut için anlamlı çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 1 |