In this study coping strategies of teachers exposed to mobbing are determined via 5-step content analysis. Data has been collected in 2014-2015 from administrators and teachers in educational institutions in Eskisehir province. With 10 teachers who reported mobbing experiences in a presample interviews were conducted. The teachers, mainly experiencing mobbing in their first years in school, were until then often not aware of the classification of their experiences as mobbing. They chose mainly passive coping strategies like ignoring, doing nothing or asking for termination of their contract. Those in the early stage of their career, especially if the bully was in a leadership position, made references to authoritarian/hard father figures in a patriarchic society and said that
they endured the situation. This points out a lack of awareness especially in the early phase of the teacher career, but also missing support systems for mobbing victims and other structural problems.
Bu çalışmada mobinge maruz kalan öğretmenler beş aşamalı bir içerik analizi yoluyla incelenmektedir. Araştırma verileri, 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Eskişehir ilindeki eğitim kurumlarında görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenlerden toplanmıştır. Ön görüşme sonucunda 10 öğretmen mobinge maruz kaldığını ifade etmiştir. Okullarda, özellikle mesleki yaşamlarının ilk yıllarında mobinge maruz kalmış olan öğretmenlerin önemli bir kısmının, o dönemlerde yaşamakta oldukları şeyin mobing olduğunun farkında olmadıkları ortaya çıkmıştır. Bunun yanında mağdurların mobingle en çok, mesleki yaşamlarının ilk yıllarında karşılaştıkları ve bu davranışlara karşı görmezden gelme, hiçbir şey yapmama veya tayin isteme gibi pasif yöntemlere başvurdukları görülmüştür. İlk yıllarda maruz kalınan mobing sürecinde, özellikle saldırganın yönetici pozisyonunda olduğu durumlarda saldırgan davranışlar, mağdur tarafından ataerkil toplum yapısındaki otoriter/sert baba imgesi ile eşitlenmekte ve çoğu zaman göz yumulmaktadır. Bu ise öğretmenliğin başlangıcında, mobing konusundaki farkındalık eksikliğine, mağdurlara yönelik destek sistemlerinin yoksunluğuna ve kimi yapısal sorunlara işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2015 |
Submission Date | December 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 2 |