Araştırmanın temel amacı;
ortaokul öğretmenlerinin hesap verebilirlik algıları ile yöneticilerinin hizmetkâr
liderlik davranış düzeylerine ilişkin görüşlerini ortaya koymak ve değişkenler
ile ilgili katılımcı görüşlerinde ortaya çıkan ilişki düzeyini belirlemektir.
Çalışma ilişkisel tarama yöntemi ile hazırlanmış ve 2018-2019 eğitim öğretim
yılında Bolu merkez ortaokullarda görev yapan öğretmenler üzerinde
uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini bu ortaokullarda çalışan 304 öğretmen
oluşturmuştur. Çalışma verileri öğretmen hesap verebilirlik ölçeği ve okul
müdürlerinin hizmetkâr liderlik düzeyleri ölçekleri ile toplanmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre; ortaokul öğretmenlerinin hesap verebilirlik algılarının
“çok katılıyorum”, yöneticilerin öğretmen görüşlerine göre hizmetkâr liderlik
davranış düzeylerinin ise “çoğu zaman” düzeyinde olduğunu bulunmuştur.
Öğretmenlerin hesap verebilirlik algıları tüm değişkenlerde (cinsiyet, eğitim
düzeyi, kıdem, yaş) anlamlı bir farklılık göstermezken; öğretmenlerin
yöneticilerinin hizmetkâr liderlik davranış düzeyleri algıları ise sadece
cinsiyet değişkeninde anlamlı bir fark göstermiş; diğer değişkenlerde (eğitim
düzeyi, yaş, kıdem) ise anlamlı bir fark göstermemiştir. Öğretmenlerin hesap
verebilirlik ve hizmetkâr liderlik algı düzeyleri arasında orta derecede
pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
ABSTRACT
The main aim of the research is
to present the views of the teachers of Secondary School on accountability
perceptions and their managers about the level of Service leadership behavior
and to determine the level of relationship that emerges in the participatory
views about variables. The study was prepared using relational screening method
and applied on teachers working in Bolu Central Secondary Schools in 2018-2019
academic year. The sample of the study consisted of 304 teachers working in
these secondary schools. The study data were collected with the teacher
accountability scale and the school principals ' servant leadership levels
scale. According to the results, it was found that the perception of
accountability of secondary school teachers was “very agree”, and the level of
Service leadership behaviour according to the teachers 'opinions was
“often". Teachers ' accountability perceptions do not differ significantly
in all variables (gender, educational level, seniority, age); teachers,
administrators perceptions of levels of servant leadership behavior showed a
significant difference in the gender variable only; other variables
(educational level, age, seniority) showed a significant difference. It was
found that teachers had a moderately positive relationship between
accountability and the level of Service leadership perception.
Keywords: Accountability,
Servant Leadership, Teacher, Manage.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 4 |