The purpose of this study is determine the effective factors on the decisions of students to choose willingly whether or not eagerly Atatürk University Faculty of Agriculture Department of Agricultural Economics. In this context, the data obtained from 136 questionnaires that were applied to students receiving education in Atatürk University Department of Agricultural Economics via complete inventory were based on and used in the logit analysis in the LIMDEP program. As a result of the analysis, the variables regarding the state of students to choose eagerly the Faculty of Agriculture, the high school they had graduated from and the educational level of breadwinner were observed to be statistically significant. As a consequence, it is required to ideally introduce the education of Agricultural Economics for students to choose it eagerly. In order to achieve this, it is considered important to bring a viewpoint for students who not only still study but also prepare for university exams in private teaching institutions concerning creating their own business opportunities rather than relying only on government through student-based meetings on employment.
Keywords: Atatürk University, Education of Agricultural Economics, Choice, Logit Analysis
Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi öğrencilerinin bölümü istekli olarak tercih edip etmeme kararlarında etkili olan faktörlerin belirlenmesi çalışmada amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Atatürk Üniversitesi Tarım Ekonomisi bölümünde eğitim gören öğrenciler arasında tam sayımla yapılan 136 adet anket çalışmasından elde edilen veriler esas alınmış ve elde edilen veriler LİMDEP programında logit analizinde kullanılmıştır. Analiz sonucunda, öğrencinin istekli olarak Ziraat Fakültesini tercih etme durumu, lise eğitimini tamamladığı okul ve aile reisinin eğitim düzeyini gösteren değişkenler istatistiki açıdan önemli çıkmıştır. Sonuç itibariyle Tarım Ekonomisi Bölümünü öğrencilerin istekli olarak tercih etmeleri için; bölümün tanıtımını iyi yapılması gerekmektedir. Bunun içinde iş imkânları konusunda öğrenci bazında yapılacak toplantılar ile hem bölümde halen eğitim gören hem de dershanelerde üniversite sınavına hazırlanan öğrencilere sadece devletten değil kendi iş imkânlarını da yaratabilecekleri konusunda öğrencilere bir bakış açısının sağlanmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Anahtar kelimeler: Atatürk Üniversitesi, Tarım Ekonomisi eğitimi, tercih, logit analiz
Journal Section | MAKALELER |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 4, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |