Bireyler karakterleri ve kişilikleri yönünden farklı yapılara ve niteliklere sahiptir. Eğitim ortamlarında da her bireyin öğrenme alanları farklıdır. Bu duruma paralel olarak Çoklu Zekâ kuramı Howard Gardner’ın çalışmalarıyla eğitim ortamlarında yerini almıştır. Bu kuram sekiz zekâ alanını kapsamaktadır. Bu çalışmanın amacı, 6.sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı’nın Çoklu Zekâ Kuramı’nı kriter alarak analizini yapmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak için araştırmacılar tarafından çoklu zekâ kuramı özelliklerine göre ortaya koyulan kriter tablosu kullanılmıştır. Bu tablonun oluşturulmasında konuyla ilgili literatürde bulunan çoklu zekâ kuramı ve zeka alanlarının özelliklerini içerek gerekli kaynaklar incelenmiştir. Araştırma doküman incelemesi yöntemi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. 2019-2020 eğitim öğretim yılında kullanılan 6.sınıflara ait Fen Bilimleri Ders Kitabı çalışmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin analizinde, temaların frekans değerleri göz önünde bulundurulmuştur.
Araştırma sonuçlarnda, görsellerde zekâ alanları açısından müziksel-ritmik zeka alanı dışında bütün zeka alanlarına yer verildiği belirlenmiştir. Bedensel ve kinestetik ile görsel-uzamsal zekâ alanına ilişkin temaların en fazla olduğu tanımlanırken, matematiksel ve mantıksal, sözel-dilsel, doğacı, sosyal-kişilerarası, içsel zekâ alanı vurgusunu sırasıyla takip ettiği görülmüştür. Bu durum 6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabının yapısının en fazla görsel uzamsal-uzamsal zekâ ve bedensel-kinestetik zekâ alanlarına yönelik vurgular içerdiğini ifade etmektedir. Ayrıca araştırmacılar konuya yönelik önerilerde bulunmuşlardır.
Abstract
Individuals have different creation and qualities in terms of their characters and personalities. In educational environments, the learning areas of each individual are different. The Multiple Intelligence Theory proposed by Howard Gardner emerged in the direction of these ideas. It is an important theory involving the emphasis of eight types of intelligence. The aim of this study is to analyze the 6th grade science schoolbook in reference to multiple intelligence theory. In the study, Qualitative Researchs Model was used. In the study, in order to collect data, criteria list prepared by the researcher according to multiple intelligence theory characteristics was used. In the creation of this list, in the related literature multiple intelligence theory and
providing information about the characteristics of each type of intelligence were analyzed. The research has document analysis feature and in this context the 6th grade science book used in the 2019-2020 academic year was came under the analysis. In the analysis of the data, frequency values of the themes were taken into consideration. In the results of the research, it was determined that all the intelligence areas , except the musical-rhythmic intelligence field, were included in the visual fields in terms of intelligence fields. As a result of the research, it was defined that the themes related to kinesthetic and visual intelligence fields were the most, followed respectively by mathematical-logical intelligence, verbal-linguistic intelligence, naturalistic intelligence, interpersonal- social intelligence, intrapersonal intelligence. This situation indicates that the structure of the 6th grade science book contains the most emphasis on visual- spatial intelligence and kinesthetic intelligence. In addition, researchers recommend the subject as a study for courses at other educational levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2020 |
Submission Date | January 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |