İrlanda Edebî Tiyatrosunun kurulması ve oyun yazarlarının İngiliz tiyatrosu etkisinden kurtularak millî oyunlar yazmaya başlamasından dolayı on dokuzuncu yüzyılın sonu İrlanda tiyatrosu için bir dönüm noktasıdır. Kültürel ve siyasal faaliyetlerle millî bir kimliğin oluşturulduğu Kelt Uyanışı olarak da bilinen bu dönemde oyun yazarları eski İrlanda mit ve geleneklerinin canlandırılmasına katkı sağlamışlardır. Ancak, yirminci yüzyılın sonlarında İrlanda’nın çok kültürlü bir ülke olması, siyasi ve ekonomik olarak dış dünyaya açılması ile İrlanda tiyatrosu da perspektifini değiştirmiş, millî ve kültürel değerleri yüceltmek yerine milliyetçi İrlanda unsurlarını sorgulamaya başlamıştır. İrlandalı oyun yazarı Martin McDonagh da çoğulcu bir yaklaşım edinerek oyunlarında geleneksel ve millî unsurlara meydan okur. McDonagh yeni yüzyıla uyum sağlayabilmek için, millî bir kimliğe bağlı kalmak yerine kültürel çoğulculuğa inanır. McDonagh’ın çoğulcu yaklaşımı Deleuze ve Guattari’nin ‘göçebe kimlik’ ve ‘köksap’ kavramları ile alınacaktır. Bu sebeple bu makale, McDonagh’ın Leenane’in Güzellik Kraliçesi oyununda anlamsız millî değerler ve normlar yüzünden hapsolmuş karakterler tasvir ederek millî kimliği nasıl sorunsallaştırdığını incelemeyi amaçlamaktadır.
: İrlanda tiyatrosu millî kimlik Martin Mcdonagh Leenane’in Güzellik Kraliçesi göçebe kimlik
The end of the nineteenth century was a turning point for Irish theatre with the establishment of the Irish Literary Theatre as playwrights attempted to write national plays disengaging from the British theatre. This period is known as the Celtic Revival, a period of building a national identity both by political and cultural action, during which the playwrights contributed to the rejuvenation of the old Irish myths and traditions. However, at the end of the twentieth century when Ireland became a multicultural country with multiple identities, and opened to the outer world politically and economically, the Irish theatre, too, started to change its outlook by problematizing the nationalistic elements of Irishness instead of glorifying the national and cultural values. The Irish playwright, Martin McDonagh has also maintained a pluralist approach challenging the traditional and national elements in his plays. Instead of adhering to a national identity, McDonagh believes in cultural pluralism to adapt to the new century. McDonagh’s pluralist approach will be discussed with Deleuze and Guattari’s concept of ‘nomadic identity’ and ‘rhizome’. Thus, this paper aims to analyze how McDonagh problematizes the national identity in The Beauty Queen of Leenane by portraying characters, who are incarcerated by meaningless national values and norms.
Irish theatre national identity Martin Mcdonagh The Beauty Queen of Leenane nomadic identity
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Contemporary Drama Studies, Modernist/Postmodernist Literature |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | August 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |