Research Article
BibTex RIS Cite

Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 16 - 39

Abstract

Bu makalede, çocukların eğitim süreçlerini zenginleştirmek ve gelişimlerini desteklemek isteyen herkes için önemli bir kaynak oluşturmak, oyunlaştırma konusundaki araştırma alanına yeni bir bakış açısı katmak amaçlanmıştır. Bu çalışmada, çocukların matematik, dil ve görsel algı becerilerine katkıda bulunmak için Unity3D oyun motoru kullanılarak mobil uygulama geliştirilmiştir. Araştırma, 48-66 ay aralığındaki çocukları hedef almakta olup, geliştirilen eğitim uygulamasının tasarımı, uygulanması ve etkililiğinin değerlendirilmesini içermektedir. Uygulamada temel kavramlar, renkler, şekiller ve sayılar ile ilgili eğitimler, oyunlar ve şarkılar bulunmaktadır. Araştırma, ön test-son test yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Anaokulu ortamında çocuklara uygulama içinde sunulan oyunlar aracılığıyla bir ön test gerçekleştirilmiş ve bu testin sonuçları “Firebase Realtime Database”e kaydedilmiştir. Veri tabanında saklanan bu ön test sonuçları, çocukların başlangıç seviyelerini belirleme konusunda önemli bir referans sağlamıştır. Ardından belirli bir süre boyunca çocuklar, uygulamanın “Eğitimler” bölümündeki içeriklere erişim sağlamış ve yaşlarına uygun olarak sunulan renkler, temel kavramlar, şekiller ve sayılar eğitimlerini tamamlamışlardır. Bu süreç, çocukların bilgi düzeylerindeki potansiyel değişiklikleri değerlendirmek amacıyla belirli aralıklarla kontrol edilmiştir. Son test, aynı çocuk grubu üzerinde “Oyunlar” bölümündeki oyunları tekrar oynamalarını içermektedir. Bu son test, çocukların uygulama sürecinde edindikleri bilgileri ne kadar etkili bir şekilde pekiştirdiklerini ölçme amacını taşımaktadır. Elde edilen verilerin analizi, grafikler kullanılarak görsel olarak ifade edilmiş, çocukların ön test ve son testte elde ettikleri puanlar karşılaştırılmıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen eğitim uygulamasının etkisinin değerlendirilmesi amacıyla devlete bağlı bir anaokulunda gerçekleştirilen test ve analiz sürecinde elde edilen bulgular, oyunlaştırmanın çocukların gelişimine sağladığı katkıyı anlamamıza ve gelecekteki eğitim stratejilerini şekillendirmemize ışık tutması hedeflenmektedir.

References

  • Altınışık, M. (2021). Dijital Oyunların Matematiksel Kavram Gelişimi ve Öğretimsel Nitelikler Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, İstanbul. Erişim adresi: https://hdl.handle.net/11352/3303
  • Atabay, E. ve Albayrak, M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Oyunlaştırma ile Algoritma Eğitimi Verilmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8(3), 856-868. doi: 10.21923/jesd.672232
  • Battal, Ş. ve Kılıçkaya, A. (2017). Okul Öncesi Dönemindeki Çocuklara Yönelik Oluşturulan Mobil Uygulamaların Incelenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği, Ordu. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/323177912_OKUL_ONCESI_DONEMINDEKI_COCUKLARA_YONELIK_OLUSTURULAN_MOBIL_UYGULAMALARIN_INCELENMESI_THE_EXAMINATION_OF_MOBIL_APPLICATIONS_DEVELOPED_FOR_PRE-SCHOOL_ CHILDREN.
  • Bayrak, B., ve Erden A. (2007). Fen Bilgisi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 137-154. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/819231
  • Bozkurt, A. ve Genç-Kumtepe, E. (2014). Oyunlaştırma, Oyun Felsefesi ve Eğitim: Gamification. XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Mersin Üniversitesi, Mersin. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab14/kitap/bozkurt_kumtepe_ab14.pdf
  • Coşkun, M. R., Ayverdi, G., Bolat, Y.İ., ve Taş, N. (2023). Matematik Eğitiminde Dijital Oyunlaştırma Etkinlikleri Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 14(53), 1066-1081. DOI: http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3347
  • Çalhan, C., ve Göksu, İ. (2024). Okul Öncesi Dönemde Eğitsel Mobil Oyunların Eleştirel Düşünme Becerisine Etkisi. Temel Eğitim (22), 6-18. DOI: https://doi.org/10.52105/temelegitim.22.1
  • Eriş, R. ve Gülaçtı, İ. E. (2023). 5- 6 Yaş Çocukların Dil Edinimine Yönelik Yapılmış Mobil Oyunların Arayüzünün İncelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 9(118), 9781-9787. Erişim adresi: https://sssjournal.com/files/sssjournal/9fdc0c53-de97-43f1-8fea-0818c2447d6c.pdf
  • Ersoy, M., Gürgen, L. (2021), Examination of Articles Related to Educational Technologies. E-International Journal of Educational Research, 12(2), 1-16. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.927830
  • Karataş, E. (2014). Eğitimde Oyunlaştırma: Araştırma Eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 315-333. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1490007
  • Kim, J.T., ve Lee, W.H. (2015). Dynamical Model for Gamification of Learning (DMGL). Multimedia Tools and Applications, 74, 8483–8493. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1612-8
  • Morris, B., Croker, S., Zimmerman, C., Gill, D., & Romig, C. (2013). Gaming Science: The “Gamification” Of Scientific Thinking. Frontiers in Psychology, 4, 607. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00607
  • Oban, R. Ve Nigar, O. (2021). Eğitimde Oyunlaştırma Uygulamalarının Öğrenen Motivasyonuna Etkisinin Class Dojo Uygulamasıyla Incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(119), 402-412. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.51896
  • Özdemir, Ş., Akadal, E., Çelik, S., ve Reis, Z. A. (2013). Uygulama Marketlerinin Eğitim Kategorisi Altındaki Uygulamalarının İncelenmesi. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildiriler, Antalya, Türkiye. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab13/kitap/AB2013_Bildiri_Kitap.pdf
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Sezgin, S., Bozkurt, A., Yılmaz, E., Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, Eğitim ve Kuramsal Yaklaşımlar: Öğrenme Süreçlerinde Motivasyon, Adanmışlık Ve Sürdürülebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 45, 169-189. DOI: 10.21764/ maeuefd.339909
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Erişim adresi:https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_ egitimprogrami. pdf.
  • Topuz, B.ve Kaptan, A. Y. (2017). Oyun ve Öğrenme Aracı Olarak Çocuk Mobil Uygulamaları. Electronic Turkish Studies, 12(32), 111-126. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12605
  • McQuiggan, S. (2015). Mobile Learning: A Handbook for Developers, Educators, and Learners. Hoboken, New Jersey: Wiley.
  • Yalçın Irmak, A., ve Ardıç, A. (2018). Dijital Oyunların Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri: Literatür Incelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(16), 71-84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2147950
  • Yıldırım, İ., ve Demir, S. (2014). Oyunlaştırma ve Eğitim. International Journal of Human Sciences, 11(1), 655-670. DOI: 10.14687/ijhs.v11i1.2765

Exploring the Impact of Gamification on the Development of Children's Mathematical, Language, and Visual Perception Skills

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 16 - 39

Abstract

In this article, the aim is to create an important resource for anyone wishing to enrich children's educational processes and support their development, while bringing a new perspective to the field of gamification. In this study, a mobile application was developed using the Unity3D game engine to contribute to children's mathematical, linguistic, and visual perception skills. The research targets children aged 48-66 months and includes the design, implementation, and evaluation of the developed educational application. The application includes educational content, games, and songs related to basic concepts, colors, shapes, and numbers. The research was conducted using a pre-test-post-test method. A pre-test was conducted with children in a kindergarten setting through the games presented within the application, and the results of this test were recorded in the Firebase Realtime Database. These pre-test results stored in the database provided an important reference for determining the children's baseline levels. Subsequently, children accessed the content in the "Lessons" section of the application for a certain period and completed the training on colors, basic concepts, shapes, and numbers presented according to their age. This process was periodically checked to assess potential changes in the children's knowledge levels. The post-test involves the same group of children replaying the games in the "Games" section. This post-test aims to measure how effectively children reinforce the knowledge they acquired during the application process. The analysis of the obtained data was visually represented using graphs, and the scores obtained by children in the pre-test and post-test were compared. The findings obtained from the test and analysis process conducted in a state-run kindergarten to evaluate the impact of the educational application developed within the scope of the research aim to shed light on the contribution of gamification to children's development and shape future educational strategies.

References

  • Altınışık, M. (2021). Dijital Oyunların Matematiksel Kavram Gelişimi ve Öğretimsel Nitelikler Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, İstanbul. Erişim adresi: https://hdl.handle.net/11352/3303
  • Atabay, E. ve Albayrak, M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Oyunlaştırma ile Algoritma Eğitimi Verilmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8(3), 856-868. doi: 10.21923/jesd.672232
  • Battal, Ş. ve Kılıçkaya, A. (2017). Okul Öncesi Dönemindeki Çocuklara Yönelik Oluşturulan Mobil Uygulamaların Incelenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği, Ordu. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/323177912_OKUL_ONCESI_DONEMINDEKI_COCUKLARA_YONELIK_OLUSTURULAN_MOBIL_UYGULAMALARIN_INCELENMESI_THE_EXAMINATION_OF_MOBIL_APPLICATIONS_DEVELOPED_FOR_PRE-SCHOOL_ CHILDREN.
  • Bayrak, B., ve Erden A. (2007). Fen Bilgisi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 137-154. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/819231
  • Bozkurt, A. ve Genç-Kumtepe, E. (2014). Oyunlaştırma, Oyun Felsefesi ve Eğitim: Gamification. XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Mersin Üniversitesi, Mersin. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab14/kitap/bozkurt_kumtepe_ab14.pdf
  • Coşkun, M. R., Ayverdi, G., Bolat, Y.İ., ve Taş, N. (2023). Matematik Eğitiminde Dijital Oyunlaştırma Etkinlikleri Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 14(53), 1066-1081. DOI: http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3347
  • Çalhan, C., ve Göksu, İ. (2024). Okul Öncesi Dönemde Eğitsel Mobil Oyunların Eleştirel Düşünme Becerisine Etkisi. Temel Eğitim (22), 6-18. DOI: https://doi.org/10.52105/temelegitim.22.1
  • Eriş, R. ve Gülaçtı, İ. E. (2023). 5- 6 Yaş Çocukların Dil Edinimine Yönelik Yapılmış Mobil Oyunların Arayüzünün İncelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 9(118), 9781-9787. Erişim adresi: https://sssjournal.com/files/sssjournal/9fdc0c53-de97-43f1-8fea-0818c2447d6c.pdf
  • Ersoy, M., Gürgen, L. (2021), Examination of Articles Related to Educational Technologies. E-International Journal of Educational Research, 12(2), 1-16. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.927830
  • Karataş, E. (2014). Eğitimde Oyunlaştırma: Araştırma Eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 315-333. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1490007
  • Kim, J.T., ve Lee, W.H. (2015). Dynamical Model for Gamification of Learning (DMGL). Multimedia Tools and Applications, 74, 8483–8493. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1612-8
  • Morris, B., Croker, S., Zimmerman, C., Gill, D., & Romig, C. (2013). Gaming Science: The “Gamification” Of Scientific Thinking. Frontiers in Psychology, 4, 607. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00607
  • Oban, R. Ve Nigar, O. (2021). Eğitimde Oyunlaştırma Uygulamalarının Öğrenen Motivasyonuna Etkisinin Class Dojo Uygulamasıyla Incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(119), 402-412. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.51896
  • Özdemir, Ş., Akadal, E., Çelik, S., ve Reis, Z. A. (2013). Uygulama Marketlerinin Eğitim Kategorisi Altındaki Uygulamalarının İncelenmesi. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildiriler, Antalya, Türkiye. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab13/kitap/AB2013_Bildiri_Kitap.pdf
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Sezgin, S., Bozkurt, A., Yılmaz, E., Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, Eğitim ve Kuramsal Yaklaşımlar: Öğrenme Süreçlerinde Motivasyon, Adanmışlık Ve Sürdürülebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 45, 169-189. DOI: 10.21764/ maeuefd.339909
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Erişim adresi:https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_ egitimprogrami. pdf.
  • Topuz, B.ve Kaptan, A. Y. (2017). Oyun ve Öğrenme Aracı Olarak Çocuk Mobil Uygulamaları. Electronic Turkish Studies, 12(32), 111-126. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12605
  • McQuiggan, S. (2015). Mobile Learning: A Handbook for Developers, Educators, and Learners. Hoboken, New Jersey: Wiley.
  • Yalçın Irmak, A., ve Ardıç, A. (2018). Dijital Oyunların Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri: Literatür Incelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(16), 71-84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2147950
  • Yıldırım, İ., ve Demir, S. (2014). Oyunlaştırma ve Eğitim. International Journal of Human Sciences, 11(1), 655-670. DOI: 10.14687/ijhs.v11i1.2765
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Computer Software, Software Engineering (Other)
Journal Section Articles
Authors

Özlem Civelek Bayraktar 0000-0001-7385-3635

Cemil Öz 0000-0001-9742-6021

Early Pub Date May 24, 2024
Publication Date
Submission Date February 13, 2024
Acceptance Date May 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Civelek Bayraktar, Ö., & Öz, C. (2024). Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies, 7(1), 16-39.
AMA Civelek Bayraktar Ö, Öz C. Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması. AIST. May 2024;7(1):16-39.
Chicago Civelek Bayraktar, Özlem, and Cemil Öz. “Çocukların Matematik, Dil Ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması”. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies 7, no. 1 (May 2024): 16-39.
EndNote Civelek Bayraktar Ö, Öz C (May 1, 2024) Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies 7 1 16–39.
IEEE Ö. Civelek Bayraktar and C. Öz, “Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması”, AIST, vol. 7, no. 1, pp. 16–39, 2024.
ISNAD Civelek Bayraktar, Özlem - Öz, Cemil. “Çocukların Matematik, Dil Ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması”. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies 7/1 (May 2024), 16-39.
JAMA Civelek Bayraktar Ö, Öz C. Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması. AIST. 2024;7:16–39.
MLA Civelek Bayraktar, Özlem and Cemil Öz. “Çocukların Matematik, Dil Ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması”. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies, vol. 7, no. 1, 2024, pp. 16-39.
Vancouver Civelek Bayraktar Ö, Öz C. Çocukların Matematik, Dil ve Görsel Algı Becerilerinin Geliştirilmesinde Oyunlaştırmanın Etkisinin Araştırılması. AIST. 2024;7(1):16-39.