The purpose of this study is to find out the effects of systematic education and constructivist approach on sixth grade social studies achievement. Experimental method with pre-test, posttest control group was used in the study. The unit,“Life on Earth”, was taught in experiment group in accordance with systematic learning and control group in accordance with constructivist approach. The study was carried out in social studies course in class 6th grade Fevzi Ozbey Primary School in Cankaya, Ankara in 2009-2010 educational year. An achievement test including 25 multi-choices questions and one open–ended question was used as the means of measurement. The reliability coefficient of the test was found to be 0.88. The data obtained from the study were analyzed for independent groups using t-test statistical technique. The main results obtained from the study are as follows; there is no significant difference in the levels of knowledge and comprehension in social studies course between the groups for which systematic learning was used and the one for which Constructivist approach was used. The level of the practice and total achievement of the group taught with systematic learning is significantly higher than the same aspects of the group whose education was carried out with constructivist approach
Bu araştırmanın amacı dizgeli eğitim ve yapılandırmacı yaklaşıma göre yapılan altıncı sınıf Sosyal Bilgiler erişisindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. “Yeryüzünde Yaşam” ünitesinde dizgeli eğitime göre hazırlanmış ders planı deney grubuna ve yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış ders planı kontrol grubuna uygulanmıştır. Araştırma 2009-2010 yılı Ankara ili Çankaya ilçesinde Fevzi Özbey İlköğretim Okulu 6. sınıfları ile Sosyal Bilgiler derslerinde yürütülmüştür. Ölçme aracı 25 çoktan seçmeli ve 1 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Testin Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı 0,88 bulunmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen veriler, bağımsız gruplar için t testi istatistiksel tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen başlıca sonuçlara bakıldığında dizgeli eğitimin kullanıldığı grubun Sosyal Bilgiler dersi bilgi ve kavrama düzeyi erişi ortalaması ile yapılandırmacı yaklaşımın kullanıldığı grubun bilgi ve kavrama düzeyi erişi ortalaması arasında anlamlı bir fark yoktur. Dizgeli eğitimin kullanıldığı grubun Sosyal Bilgiler dersi uygulama düzeyi ve toplam erişi ortalaması, yapılandırmacı yaklaşımın kullanıldığı grubun uygulama ve toplam erişi ortalamasından yüksektir ve anlamlı bir fark vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2014 |
Submission Date | December 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)