Duygusal zekâ genel anlamda duyguları ustaca kullanma sanatıdır ve
öğretmenler için çok önemli bir beceridir. Bu nedenle bu araştırmada
ortaokul kademesinde görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâlarına
ilişkin algı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelemesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri, nicel desende betimsel tarama
yöntemi ile toplanmıştır. Tabakalı örnekleme yöntemiyle yapılan
araştırmanın örneklemi ortaokul kademesinde görev yapan 224 öğretmenden
oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak “Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği”
kullanılmıştır. Veri analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma
hesaplandı ve ortalamalar ve bağımsız gruplar arasındaki önemli farkı
bulmak için t-test ve tek yönlü varyans analizleri yapılmıştır.
İlaveten, gruplar arası farkı belirlemek için Scheffeé
önemlilik testi kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçlar göstermiştir ki
ortaokul öğretmenlerinin kendi duygusal zekâlarına ilişkin algıları
toplam ölçekte ve de “kişisel farkındalık”, "kişisel beceriler",
"uyumluluk", "stresle başa çıkma" ve "genel ruh hali" boyutlarında
olumludur. Bu sonuçlara göre; öğretmenlerin kişilerarası becerilerde
daha başarılı oldukları söylenebilir. Bunun yanında cinsiyete göre
toplam ölçek ve boyutlarda kadın öğretmenlerin; yaşa göre toplam ölçek,
"kişisel beceriler", "uyumluluk" ve "genel ruh hali" boyutunda genç
öğretmenlerin; hizmet sürelerine göre toplam ölçek, “uyumluluk” ve
“genel ruh hali” boyutlarında meslekte yeni öğretmenlerin; branşlarına
göre toplam ölçek, "kişisel farkındalık" ve "stresle başa çıkma"
boyutlarında Türkçe, fen ve teknoloji ile bazı durumlarda Matematik,
sınıf ve görsel sanatlar öğretmenlerinin duygusal zekâları daha
yüksektir. Öğrenim düzeyine göre “uyumluluk" boyutunda ise öğretmen
okulu mezunlarının duygusal zekâları daha düşük bulunmuştur. Araştırma
doğrultusunda, ilkokul ve liseler gibi diğer eğitim düzeylerindeki
öğretmen ve yöneticilerin duygusal zekâları da incelenmesi ve de kurs,
çalıştay ve seminerler gibi faaliyetler ile öğretmenlere duygusal
zekâlarını geliştirecek fırsatların sunulması önerilmiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | September 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)