The purpose of this study is to adapt the Principal Emotion Inventory (PEI) developed by Junjun Chen, which measures the emotions experienced by school administrators in various situations, to Turkish culture and to assess the scale's psychometric qualities. There were 305 school principals in the research group, representing various school levels (preschool, primary school, secondary school and high school). Various analyses were conducted to provide evidence for the validity and reliability of the measurement tool. In line with the findings of the construct validity confirmatory factor analysis, it was determined that eight of the goodness-of-fit indices showed acceptable fit and three of them revealed excellent fit. It was confirmed that the Turkish form validated the five-dimensional structure of the original 25-item PEI. Factor loadings ranged from 0.32 to 0.72 in the Enjoyment sub-dimension; 0.42 to 0.69 in the Pride sub-dimension; 0.59 to 0.79 in the Frustration sub-dimension; 0.55 to 0.69 in the Anxiety sub-dimension; and 0.49 to 0.77 in the Hopelessness sub-dimension. In order to provide evidence of reliability, Mcdonald Omega was calculated utilizing factor loadings and specific variances in addition to Cronbach Alpha coefficient. The Omega coefficients calculated for the five sub-dimensions were 0.45 (Enjoyment), 0.72 (Pride), 0.82 (Frustration), 0.77 (Anxiety) and 0.83 (Hopelessness), respectively. The Cronbach Alpha coefficients calculated for the five sub-dimensions were 0.54, 0.71, 0.82, 0.77 and 0.83, respectively. The scale is a valid and reliable measuring tool that may be used to ascertain school principals' feelings regarding the situations they encounter, as demonstrated by all of these analysis findings.
Bu çalışmanın amacı; okul yöneticilerinin çeşitli durumlarda deneyimledikleri duyguları ölçen, Junjun Chen tarafından geliştirilen “Principal Emotion Inventory (Okul Yöneticileri Duygu Envanteri (OYDE))”nin Türkiye kültürüne uyarlanması ve ölçme aracının psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın katılımcı grubunu farklı okul kademelerinde (okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise) çalışan 305 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Ölçme aracının geçerlik ve güvenilirliğine kanıt oluşturmak için çeşitli analizler yapılmıştır. Yapı geçerliğine ilişkin yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre; uyum iyiliği indekslerinden sekizinin kabul edilebilir, üçünün ise mükemmel uyum gösterdiği tespit edilmiştir. Türkçe formun, 25 maddelik OYDE’nin orijinalindeki beş boyutlu yapıyı doğruladığı görülmüştür. Faktör yük değerleri ise; Keyif Alma alt boyutunda 0,32 ile 0,72; Gurur Duyma alt boyutunda 0,42 ile 0,69; Hayal Kırıklığı alt boyutunda 0,59 ile 0,79; Kaygı alt boyutundan 0.55 ile 0.69 ve Umutsuzluk alt boyutunda ise 0,49 ile 0,77 arasında değiştiği gözlenmiştir. Güvenilirliğe ilişkin kanıt sunmak amacıyla, Cronbach Alpha katsayısının yanı sıra faktör yük değerleri ve özgül varyanslar kullanılarak elde edilen Mcdonald Omega hesaplanmıştır. Beş alt boyut için elde edilen Omega katsayısı sırasıyla 0,45 (Keyif alma), 0,72 (Gurur duyma), 0,82 (Hayal kırıklığı), 0,77 (Kaygı) ve 0,83 (Umutsuzluk) olarak belirlenmiştir. Beş alt boyut için hesaplanan Cronbach Alpha katsayıları ise sırasıyla 0.54, 0.71, 0.82, 0.77 ve 0,83’tür. Tüm bu analiz sonuçları; ölçeğin okul yöneticilerin deneyimledikleri durumlara yönelik duygularını belirlemede kullanılabilir, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cross-Cultural Scale Adaptation, Education Management, Leadership in Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 26, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)