The aim of the
research is to determine the metaphors of the secondary school students about
the concept of justice. The study group consists of 210 students studying in 5th
6th 7th 8th grades (in 2016-17 academic year) in public school in Bekilli which is a district in Denizli. In
this research, in which phenomenology from the qualitative research design are
used, the form prepared by researchers which is aimed to collect data, consists
of filling the sentences like "justice is….. Because…" Legal
permissions have been granted before the application. As a result of analysis,
it was determined that secondary school students produced 76 metaphors about
the concept of justice. The metaphors in the first three ranks are Libra (15%),
Human (14%) and Equality (8%). Metaphors produced by students are grouped under
4 different conceptual categories in terms of their commonality. The
explanations they used for the metaphors they created in concept categorization
were taken into account. According to this findings; 36% of the students see the concept of the
justice as equally, 30% of the students see as right and rule, 22% of the
students as part of life and 12% of the students see as instrument of
punishment. As a result of the research; it is advisable that with the help of
social studies teachers, some education programs can be carried out t clarify
the differences between the concept of justice and equality. On the other hand,
doing activity research is advisable to ensure the better teaching of relevant
concepts to the researchers. Multidimensional scaling technique may be
recommended to determine the similarities and differences of the metaphors of
the related concepts and its perceptual comprehension in the student’s mind.
Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin adalet
kavramına ilişkin oluşturdukları metaforların tespit edilmesidir. Araştırmanın
çalışma grubunu Denizli ili Bekilli ilçesinde bir devlet okulunda 2016-2017
eğitim-öğretim yılında 5., 6., 7. ve 8. Sınıfta öğrenim görmekte olan kolay
ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen toplam 210 öğrenci
oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden "olgu bilim"
kullanılarak yürütülen araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından hazırlanan "Adalet…….. benzer. Çünkü……." cümlesini
tamamlayacakları bir form kullanılmıştır. Uygulanmaya başlamadan önce gerekli
yasal izinler alınmıştır. Toplam 198 öğrenciye ait veri, nitel araştırma
yöntemine uygun olarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz
sonucunda, adalet kavramına ilişkin ortaokul öğrencilerinin 76 adet metafor
ürettiği belirlenmiştir. İlk üç sırada yer alan metaforlar sırasıyla Terazi
(%15), İnsan (%14) ve Eşitliktir (%8). Öğrencilerin ürettikleri metaforlar
ortak özelliklerine göre 4 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır.
Kavram kategorilerinin ayrılmasında oluşturdukları metaforlar için
kullandıkları açıklamalar dikkate alınmıştır. Buna göre öğrencilerin % 36'sının
(71 öğrenci) adalet kavramını eşitlik olarak, % 30'unun (60 öğrenci) hak ve
kural imgesi olarak, % 22'sinin (44 öğrenci) hayatın parçası olarak ve %
12'sinin (24 öğrenci) cezalandırma aracı olarak gördükleri ortaya çıkmıştır.
Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerine adalet ve eşitlik kavramının
farklarının belirginleştirilmesine yönelik öğretim gerçekleştirilmesi
önerilebilir. Diğer taraftan, araştırmacılara, ilgili kavramların daha iyi
öğrenilmesini sağlamak için eylem araştırması yapılması, öğrenci zihninde
ilgili kavrama yönelik metaforların benzerlikleri ve farklılıklarını belirlemek
için ise çok boyutlu ölçekleme tekniği ile araştırmalar yapılması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.