In this study, it has tried to approach which led to the idea of a science of psychology starting from the ancient philosophy. Natural philosophy approach which the basic philosophy of scientific thought that first starting point was that the main philosophy of the Ionian school of philosophy, the first ideas about psychology has begun in this period. It has led to the birth of psychology that the discussion which "What is the source of information?" in Ancient philosophy. The answer which “sense was the sources of information” has paved the way to be an experimental science of psychology. In the literature, there is a general belief that the the mind/body problem which led to the birth of psychology. In fact, under this argument lies debate on what is the source of knowledge. Therefore, in this study the history of psychology, mind/body, not by discussion, starting with the debate on the origin of the information is presumed to be more accurate and holistic approach. The infrastructure of the mind-body debate that led to the birth of psychology was discussed in the context of philosophy, mythology and beliefs. Furthermore, historical origin of the terms including consciousness, sensation, perception which are the main topics of psychology were tried to be investigated. Also in this study, they presented with a historical sequence that first ancient philosophy, it then is the Roman, Medieval, Renaissance and later periods. In addition, positivism that leads to the birth of science attempted to be addressed. The latest, it was given for discussion that mind/body dualism. Also in this study, not only views about psychology, it was tried to explained that the philosophers and scientists whom contributed to birth and maturation of positive science
Psychology scientific method approach to natural philosophy positivism operationalism sensation perception sensationalism mind/body problem
Bu çalışmada, psikolojinin bir bilim olmasına yol açan fikirler, ilkçağ felsefesinden başlayarak ele alınmaya çalışılmıştır. Bilimsel düşüncenin temel felsefesi olan doğa felsefesi yaklaşımı, felsefenin ilk başlangıç noktası olan İyonya okulunun da ana felsefesi olduğundan, psikoloji ile ilgili ilk fikirler de bu dönemde başlamıştır. İlkçağ felsefesinde ele alınan “Bilginin kaynağı nedir?” sorusunun başlattığı tartışma, zamanla psikolojinin doğmasına yol açan tartışma olmuştur. Bu soruya verilen “bilginin kaynağı duyumlardır” cevabı, psikolojinin deneysel bir bilim olmasının yolunu açmıştır. Literatürde psikolojinin doğuşuna yol açan tartışmanın, zihin/beden ikilemine yönelik tartışma olduğu yönünde genel bir kanı vardır. Aslında bu tartışmanın altında da, bilginin kaynağının ne olduğuna yönelik tartışma yatmaktadır. Bundan dolayı bu çalışmada, psikoloji tarihini, zihin/beden tartışması ile değil, bilginin kökenine yönelik tartışma ile başlatmanın daha doğru ve bütüncül bir yaklaşım olduğu savunulmuştur. Diğer yandan zihin/beden tartışmasının alt yapısı, felsefe, mitoloji ve inanç bağlamında ele alınmıştır. Ayrıca, bu çalışmada psikolojinin temel konuları olan, bilinç, duyum, algı gibi kavramların tarihsel kökeni incelenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada bu düşüncelerden hareketle, önce ilkçağ felsefesi, onun ardından ise sırasıyla Roma, Ortaçağ, Rönesans ve sonrası dönemler tarihsel bir sıra ile verilmiştir. Ayrıca, bilimin doğuşuna yol açan felsefi görüş olan pozitivizm ele alınmaya çalışılmıştır. En son ise, zihin/beden ikilemine yönelik tartışma verilmiştir. Ayrıca bu çalışmada, sadece psikoloji ile ilgili görüşler değil, aynı zamanda pozitif bilim anlayışının doğmasına ve olgunlaşmasına katkıda bulunan düşünce ve bilim insanlarının katkıları da ele alınmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Psikoloji, bilimsel yöntem, doğa felsefesi yaklaşımı, mantıksal pozitivizm, işevurukçuluk, duyum, algı, duyumculuk, zihin/beden problemi
Psikoloji bilimsel yöntem doğa felsefesi yaklaşımı mantıksal pozitivizm işevurukçuluk duyum algı duyumculuk zihin/beden problemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.