Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye’ye gelen öğrenci ve velilerin salgın döneminde Türkiye’de uygulanan uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacında olan bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışmasına göre modellenmiştir. Farklı tür ve düzeylerdeki eğitim kurumlarında öğrenim gören toplam 17 öğrenci ve 10 veli araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Türkiye’de yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrencilerin akademik ve sosyal/kültürel gelişim hedefleri bulunduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının niteliğine ilişkin öğrenci ve veliler; akademik durum, sosyal ilişkiler/iletişim, kültür/sanat/spor, teknik olanaklar, zaman/süre boyutlarında görüşlerini ve önerilerini belirtmişlerdir. Bu kapsamda Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye’ye gelen öğrenci ve veliler; eğitimin anlaşılır olması, öğrencilerin derse katılımının yüksek olması, sosyal etkinliklerin devam etmesi, dijital içeriklerin zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın erişilmesi ve eğitim zamanlamasının öğrencilere uygun olmasını olumlu değerlendirmişlerdir. Kaynak desteğinin yetersiz olması, ölçme-değerlendirme sisteminin anlaşılamaması, öğretmen-öğrenci iletişiminin yetersiz olması, kültürel aktivitelerin sayıca az olması, teknik erişimde sorunlar yaşanması ve ders süresinin yetersiz olmasını olumsuz olarak değerlendirmişlerdir. Bu tespitlere ilişkin öğrencilerin başka bir ülkeye, başka bir okula alışmaları için etkili uyum çalışmalarının yapılması, teknik destek sağlanması ve öğrencilerin gelişimine katkı sunabilecek farklı seçmeli derslerinin işlevsel hale gelmesi önerilmiştir.
This study, which aims to determine the views of students and parents who came to Turkey from the Turkic Republics on the distance education practices applied in Turkey during the epidemic period, was modeled according to the case study, which is one of the qualitative research methods. A total of 17 students and ten parents studying in educational institutions of different types and levels participated in the research. The participants of the study were determined by the purposive sampling method. The research data were collected with a semi-structured interview form, and the data were evaluated with content analysis. It has been determined that students have academic and social-cultural development goals regarding the distance education practices carried out in Turkey. Regarding the quality of distance education practices carried out in Turkey, students and parents; They expressed their opinions and suggestions regarding academic status, social relations/communication, culture/art/sports, technical possibilities, and time/duration. In this context, students and parents coming to Turkey from the Turkic Republics; positively evaluated that the education is understandable, students' participation in the course is high, social activities continue, digital content is accessed without time and place restrictions, and the training timing is suitable for students. They negatively evaluated the lack of resource support, the inability to understand the assessment-evaluation system, poor teacher-student communication, low number of cultural activities, problems in technical access, and insufficient course duration. Regarding these determinations, it has been suggested that adequate adaptation studies should be carried out for students to get used to another country, another school, technical support should be provided, and different elective courses that could contribute to the development of students should become functional.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.