Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri, geçmişten bugüne kültürün farklı nedenlerle dönüşmesiyle icra bağlamlarını, eserlerinin şekil ve içerik özelliklerini sürekli güncellemek durumunda kalmışlardır. Özellikle 20. yüzyılda gerçekleşen teknolojik devrimle birlikte Türk halk şiirine de yeni temaların girdiği, üretim bağlamlarının kültürel değişmelere bağlı olarak güncellendiği söylenebilir. Bu çalışmada, âşıklık geleneğinin modern kitle iletişim araçlarıyla, özellikle televizyonla olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Televizyonun Türkiye’de yaygınlaşmaya başladığı 1970’li yıllardan itibaren halk edebiyatı bağlamında şiirlere konu olması; toplumsal değişimin, kültürel dönüşümün ve modernleşmeye verilen tepkilerin yansıması olarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, televizyon temasını doğrudan işleyen âşık şiirleri derlenmiş; kültür emperyalizmi, kültürel yozlaşma, ahlaki çöküntü, dinî değerlerin zayıflaması, dilin bozulması, ekonomik yapıdaki değişim ve zamanın değersizleştirilmesi gibi başlıklarda âşıkların bakış açıları sistematik biçimde incelenmiştir. Âşıklar, televizyonu çoğunlukla Batı kaynaklı içeriklerle Türk toplumunu dönüştüren, geleneksel yapıları tahrip eden ve kültürel bütünlüğü zedeleyen bir araç olarak tanımlamaktadır. Bununla birlikte, devlet kanalı TRT ve bazı yerel televizyonlar aracılığıyla kendi sanatlarını icra etme ve sıkıntılarını anlatma imkânı bulmaları nedeniyle bu mecralara karşı daha ılımlı bir tutum sergilemişlerdir. Şiirlerde yer alan eleştiriler, bireysel olmaktan ziyade kolektif kültürel kaygılarla yoğrulmuş, âşıkların halkın sesi olma işleviyle şekillenmiştir. Çalışmada, aynı zamanda modernleşme ve küreselleşme süreçlerinin kültürel hafızaya olan etkisi âşıklık geleneği üzerinden analiz edilerek gelenek ile modernite arasındaki gerilimli ilişkiye vurgu yapılmıştır. Bu yönüyle de halk edebiyatı, medya ve kültür etkileşimi açısından halkbilimsel bir değerlendirme zemini sunmaktadır.
The practitioners of the âşık literary tradition have continually adapted their performance contexts, as well as the formal and thematic elements of their works, in response to cultural transformations throughout history. Particularly with the technological revolution of the 20th century, it can be observed that new themes have entered Turkish folk poetry, and the contexts of its production have evolved in line with cultural change. This study aims to investigate the interaction between the âşık tradition and modern mass communication tools, with a particular emphasis on television. From the 1970s onward, when television became widespread in Türkiye, it emerged as a subject within folk poetry, reflecting broader societal changes, cultural transformations, and reactions to modernization. This study compiles âşık poems that explicitly address the theme of television and systematically examines the âşıks’ perspectives under several key categories, including cultural imperialism, cultural corruption, moral decay, the weakening of religious values, the deterioration of language, changes in the economic structure, and the devaluation of time. Âşıks predominantly portray television as a medium that transmits Western-oriented content, transforms Turkish society, disrupts traditional structures, and undermines cultural cohesion. Nevertheless, they adopt a more favorable attitude toward state-run TRT and some local television channels, as these platforms have provided opportunities for them to perform their art and voice their concerns. The criticisms embedded in their poetry are shaped not by personal discontent but by collective cultural anxieties, in line with their traditional role as the voice of the people. Additionally, the study explores how processes of modernization and globalization impact cultural memory through the lens of the âşık tradition, drawing attention to the tension between tradition and modernity. In this context, the study offers a folkloristic perspective on the interplay between folk literature, media, and culture.
Turkish folklore mass communication tools television cultural transformation âşık tradition
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Language and Literature (Other), Turkish Folklore in the Türkiye Field |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 20, 2025 |
| Submission Date | May 24, 2025 |
| Acceptance Date | June 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |