Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketim toplumunda tüketileceklerin belirlenmesinde bir kaynak olarak kadın dergileri: 2013-2017 Cosmopolitan örneği

Year 2018, Volume: 3 Issue: 6, 39 - 47, 31.10.2018

Abstract

Çalışmanın amacı dergi kapaklarında
yaşam biçimlerine ilişkin tüketim önerilerinin hangi konular üzerinde
yoğunlaştığının ve yıllar içerisinde bu dağılımda meydana gelen değişimlerin
ortaya konulması ve incelenmesidir. Bu amaçla, Türkiye’de en fazla okunulan Cosmopolitan dergisinin 2013-2017
yılları arasındaki dergi kapaklarının tamamı içerik analizi tekniği ile analiz
edilmiştir. Elde edilen sonuçlarda, önerilerin büyük bir kısmının insan
ilişkileri, moda, kişisel bakım / güzellik alanlarına yoğunlaşsa da diyet /
sağlıklı beslenme ve egzersiz / spor konularının da dergi kapaklarında yer alan
konu başlıkları arasında olduğu saptanmıştır. Dergi kapaklarında 2017 yılında
moda önerilerinin sayısında azalma, özellikle diyet ve beslenme önerilerinin
sayısında ise artış olduğu dikkat çekmektedir. 2017 yılında moda ile eşit
oranda güzellik ve kişisel bakım önerilerinin dergi kapaklarında yer aldığı
görülmüştür. Ruh sağlığı ile ilgili öneriler 2013-2017 yılları arasındaki dergi
kapaklarında yer alsa da ruh sağlığı ile ilgili önerilerin sayısında azalma
olduğu görülmüştür. Kariyere ilişkin önerilerde 2017 yılında bir artış olduğu
gözlemlenmiştir. Moda kategorisi altında en fazla önerinin stil başlığı altında
yer aldığı, güzellik / kişisel bakım kategorisi altında ise ideal makyaj gibi
konulardaki önerilerin öne çıktığı belirlenmiştir.  

References

  • Anheier, Helmut K., and Juergensmeyer, Mark (2012) Encyclopedia of Global Studies. California: Sage Publications.
  • Batı, Uğur (2009) Tüketimin Akılcılaşması, Büyülemesi ve Yeniden Büyülemesinin İkea Süper Mağazası Üzerinden Görünümü, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 37: 20-48.
  • Baudrillard, Jean (2010) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, Nuri (2006) Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnekler Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gökçe, Orhan (2006) İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Harter, Susan (2012). The Construction of the Self: A Developmental Perspective. New York: Guildford Press.
  • Kellner, Douglas (1991) Reklam ve Tüketim Kültürü, Çev. Yusuf Kaplan. İstanbul: Rey Yayınları.
  • Levine, Michael P. and Chapman, Kelsey (2011) Media Influences on Body Image, Ed. by Thomas F. Cash and Linda Smolak. Body Image: A Handbook of Science, Practice and Prevention. New York: Guilford Press.
  • McCracken, Ellen (1992) Decoding Women’s Magazines: From Mademoiselle to Ms. Berlin: Springer.
  • Odabaşı, Yavuz (2013) Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özkul, Osman (2008) Kültür Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Plummer, Joseph T. (1974). The Concept and Application of Life Style Segmentation. The Journal of Marketing, 38(1): 33-37.
  • Ritzer, George (2011) Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sohn, Steve H. (2009) Body Image: Impacts of Media Channels on Men's and Women's Social Comparison Process and Testing of Involvement Measurement. Atlantic Journal of Communication, 17(1): 19-35.
  • Talas, Mustafa ve Kaya, Yaşar (2007) Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 22(22): 149-162.
  • Tiggemann, Marika and McGill, Belinda (2004) The Role of Social Comparison in the Effect of Magazine Advertisements on Women's Mood and Body Dissatisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(1): 23-44.
  • Venkat, Ramesh and Ogden, Harold (2002) Advertising-induced Social Comparison and Body-image Satisfaction: The Moderating Role of Gender, Self-esteem and Locus of Control. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour, 15: 51-67.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 6, 39 - 47, 31.10.2018

Abstract

References

  • Anheier, Helmut K., and Juergensmeyer, Mark (2012) Encyclopedia of Global Studies. California: Sage Publications.
  • Batı, Uğur (2009) Tüketimin Akılcılaşması, Büyülemesi ve Yeniden Büyülemesinin İkea Süper Mağazası Üzerinden Görünümü, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 37: 20-48.
  • Baudrillard, Jean (2010) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, Nuri (2006) Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnekler Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gökçe, Orhan (2006) İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Harter, Susan (2012). The Construction of the Self: A Developmental Perspective. New York: Guildford Press.
  • Kellner, Douglas (1991) Reklam ve Tüketim Kültürü, Çev. Yusuf Kaplan. İstanbul: Rey Yayınları.
  • Levine, Michael P. and Chapman, Kelsey (2011) Media Influences on Body Image, Ed. by Thomas F. Cash and Linda Smolak. Body Image: A Handbook of Science, Practice and Prevention. New York: Guilford Press.
  • McCracken, Ellen (1992) Decoding Women’s Magazines: From Mademoiselle to Ms. Berlin: Springer.
  • Odabaşı, Yavuz (2013) Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özkul, Osman (2008) Kültür Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Plummer, Joseph T. (1974). The Concept and Application of Life Style Segmentation. The Journal of Marketing, 38(1): 33-37.
  • Ritzer, George (2011) Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sohn, Steve H. (2009) Body Image: Impacts of Media Channels on Men's and Women's Social Comparison Process and Testing of Involvement Measurement. Atlantic Journal of Communication, 17(1): 19-35.
  • Talas, Mustafa ve Kaya, Yaşar (2007) Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 22(22): 149-162.
  • Tiggemann, Marika and McGill, Belinda (2004) The Role of Social Comparison in the Effect of Magazine Advertisements on Women's Mood and Body Dissatisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(1): 23-44.
  • Venkat, Ramesh and Ogden, Harold (2002) Advertising-induced Social Comparison and Body-image Satisfaction: The Moderating Role of Gender, Self-esteem and Locus of Control. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour, 15: 51-67.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Elif Eşiyok

Publication Date October 31, 2018
Acceptance Date November 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 6

Cite

APA Eşiyok, E. (2018). Tüketim toplumunda tüketileceklerin belirlenmesinde bir kaynak olarak kadın dergileri: 2013-2017 Cosmopolitan örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 39-47.