Bu araştırmada, Türkiye’de eğitim alanında yapılan akademik motivasyon çalışmalarının genel eğilimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaları incelemek için betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Web of Science, ERIC, SCOPUS ve ULAKBİM veri tabanlarında tarama yapılmıştır. Anahtar kelime olarak “Akademik motivasyon”, “Akademik güdülenme” ve “Academic motivation” sözcükleri kullanılmıştır. Tarama sonucunda toplam 158 çalışmaya ulaşılmıştır. Dahil etme kriterlerine uymayan çalışmalar çıkarıldığında araştırmada kullanmaya uygun 77 çalışmanın kaldığı gözlenmiştir. Akademik motivasyon ile ilgili çalışmalar kodlanırken çalışmanın yılı, çalışma grubu, örneklem sayısı, yöntem, nicel yöntem çeşidi, akademik motivasyonun ilişkilendirildiği konular, veri toplama araçları ve kullanılan ölçekler dikkate alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, akademik motivasyon konusunda en fazla çalışmanın 2015, 2018 ve 2019 yıllarında yapıldığı anlaşılmıştır. Çalışmaların büyük bir oranının üniversite düzeyinde yapıldığı gözlenmiştir. İlkokul düzeyine yapılan çalışmaların sınırlı düzeyde kaldığı tespit edilmiştir. Çalışmaların büyük bir oranı nicel yöntem kullanmıştır, sadece nitel yöntem kullanan herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Nicel yöntem kullanan çalışmaların büyük bir oranı ilişkisel tarama türündedir. İncelenen çalışmaların yarısından fazlası İngilizce dilinde yayınlanmıştır. Akademik başarı/ performans, kişisel faktörler, akademik erteleme, öz-yeterlik ve tutum konuları akademik motivasyon ile en çok ilişkilendirilen konulardır. Elde edilen sonuçlara göre araştırmacılara yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
In this study, it is aimed to examine the general tendencies of academic motivation studies in the field of education in Turkey. Descriptive content analysis method was used to analyze the studies. Web of Science, ERIC, SCOPUS and ULAKBİM databases were searched. The words "Academic motivation" was used as keywords. As a result of the search, a total of 158 studies were reached. When studies that did not meet the inclusion criteria were excluded, it was observed that there were 77 studies eligible for use in the research. While coding the studies on academic motivation, the year of the study, the study group, the number of samples, the method, the type of quantitative method, the subjects associated with academic motivation, the data collection tools and the scales used were taken into consideration. According to the findings, it was understood that the most studies on academic motivation were carried out in 2015, 2018 and 2019. It was observed that a large proportion of the studies were conducted at the university level. It has been determined that the studies conducted at the primary school level are limited. A large proportion of the studies used the quantitative method, and no study using only the qualitative method was found. Most of the studies using quantitative method are relational survey type. More than half of the reviewed studies were published in English. Academic achievement/performance, personal factors, academic procrastination, self-efficacy and attitude are the subjects most associated with academic motivation. According to the results obtained, some suggestions for researchers have been developed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Acceptance Date | March 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |