Review Article
BibTex RIS Cite

The Comparison Of Mathematics Textbooks Between 1900-1940 With Modern Mathematics Textbooks

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 158 - 181, 31.03.2022

Abstract

The purpose of this study is to determine the similarities and differences learning-teaching process in the secondary school mathematics textbooks which were used between 1900 and 1940 and today’s middle school mathematics textbooks as a result of examining and comparing them. In this context, secondary school mathematics textbooks that have been used between 1900 and 1940 have been analyzed and compared in the light of the developments in today’s mathematics education, they have been interpreted by making descriptive analyzes. In this qualitative study, document analysis, which is a frequently used method in historical studies, is used. Deficiencies that may occur when the differences identified in terms of learning - teaching process (such as giving the rules of drawing the edge-edge-angle during the teaching of triangular drawings in the textbooks in the period examined) are not included in today's sources are determined. A variety of teaching styles will be provided by putting today’s textbooks similar methods as the multiplication in natural numbers, which are used in addition and multiplication in algebraic expressions that was used in the same period. In addition, as a result of a century of experience, it has been contributed to the continuity of our history of mathematics education by describing the process reached.

References

  • Aksoy, Y. (2002). Matemetik ve Tarihi (Cild-4). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi.
  • Altun, M. (1997). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi (4. bs.). Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Aslan, E. & Olkun, S. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Müfredatlarında İlköğretim Matematiği. İlköğretim Online, 10(3), 991-1009.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye Cumhuriyeti’ nin İlk Ders Kitapları. Eğitim ve Bilim, 35(158), 215-231.
  • Baki, A. (2015). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (6. bs). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (2. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bektaş, M., Kahraman S. & Temel Y. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-6. Ankara: MEB Yayınları.
  • Boydak, A. (2014). Öğrenme Stilleri (20. bs.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Böge, H. & Ramazan A. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-8. Ankara: MEB Yayınları.
  • Cırıtcı, H., Gönen İ., Araç D., Özarslan M., Pekcan N. & Şahin M. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-5. Ankara: MEB Yayınları.
  • Erenkuş, M. A. & Savaşkan D.E. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-7. Ankara: Koza Yayın AŞ.
  • Fazlıoğlu, İ. (2016). Sözün Eşiğinde (2. bs.). İstanbul: Papersense Yayınları.
  • Güngör, B. (2013). Matematik Terimlerinin Türkçeleştirme Hareketleri (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (33. bs.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kültür Bakanlığı. (1938a). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -1 (3. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1938b). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -2 (2. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1938c). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -3 (4. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936c). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-1. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937b). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-2. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937c). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-3. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936a). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hesap-1. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936b). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hesap ve Cebir-2. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937a). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Cebir-3. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Latterell, C. (2013). Matematik Savaşları Ebeveynler ve Öğretmenler İçin Kılavuz (Çev. A. Kolancı). İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1933). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 1 (3. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1935). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 2 (3. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1934). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 3 (2. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1318). Hisab-ı Ameli - 1. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1321). Hisab-ı Ameli - 2. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1327). Hisab-ı Ameli - 3. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1342). Ameli Yeni İlmi Hesab (2. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1329). Yeni İlmi Cebir (4. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1339). Yeni İlmi Hesab (3. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Nurdoğan, A. M. (2016). Modernleşme Döneminde Osmanlı’ da İlköğretim 1869 -1914. İstanbul: Çamlıca Basım Yayın.
  • Özmantar, F. M. Ağaç, G. Yılmaz, B. & Özbey, N. (2018). Cumhuriyet Dönemi Ortaokul Matematik Öğretim Programlarına Genel Bir Bakış. M. F. Özmantar, H. Akkoç, B. Kuşdemir-Kayıran ve M. Özyurt (Ed.), Ortaokul Matematik Öğretim Programları Tarihsel Bir İnceleme içinde (s. 29-76). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztoprakçı, S. & Çakıroğlu, E. (2013). Dörtgenler. İ. Zembat, M. F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır ve A. Delice (Ed.), Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar içinde (s.250-272). Ankara: Pegem Akademi.
  • Salih Zeki. (1325-1327). Hendes-i Mebadi. İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Salih Zeki. (1322). Nazari ve Ameli Hendese – 1. Dersaadet: Karabet Matbaası.
  • Salih Zeki. (1328). Nazari ve Ameli Hendese – 2. Dersaadet: Necm-i İstikbal Matbaası.
  • Salih Zeki. (1329). Nazari ve Ameli Hendese – 3. Dersaadet: Artin Asaduryan ve Mahdumları Matbaası.
  • Tuncer, T. (1995). Matematik Sözlüğü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi.
  • Ünal, U. (2015). II. Meşrutiyet Öncesi Osmanlı Rüşdiyeleri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Walle, V. D. Karp, J. K. & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Basımdan Çeviri) (Çev. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

1900-1940 Seneleri Arasındaki Matematik Ders Kitaplarının Günümüz Matematik Ders Kitapları ile Mukayesesi

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 158 - 181, 31.03.2022

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 1900-1940 seneleri arasındaki ortaokul matematik ders kitaplarının öğrenme-öğretme süreci bakımından günümüz ortaokul matematik ders kitapları ile mukayesesi neticesinde benzerlik ve farklılıklarını tespit etmektir. Bu bağlamda, 1900-1940 seneleri arasındaki ortaokul matematik ders kitapları tetkik edilip matematik eğitimindeki gelişmeler ışığında günümüz ortaokul matematik kitapları ile mukayese edilmiş, betimsel analizleri yapılarak yorumlanmıştır. Bu nitel araştırmada, tarihsel çalışmalarda sıklıkla kullanılan bir yöntem olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde öğrenme-öğretme süreci bakımından tespit edilen farklılıkların (tetkik edilen dönem ders kitaplarında üçgen çizimleri konusunun öğretimi esnasında “kenar-kenar-açı” çizim kaidesinin verilmesi gibi), günümüz kaynaklarında yer almamasıyla oluşabilecek eksiklikler tespit edilmiştir. Yine aynı dönemde toplama işlemi ve cebirsel ifadelerde çarpma işlemi gibi konularda kullanılan, doğal sayılarda çarpma işlemine benzer metotların, günümüz ders kitaplarında da yer alması öğretim stillerini dikkate alan bir öğretim yapılmasını sağlayacaktır. Ayrıca bir asırlık tecrübe neticesinde matematik eğitiminde gelinen noktanın tasvir edilmesiyle matematik eğitim tarihimizdeki sürekliliğin sağlanmasına katkıda bulunulmuştur.

References

  • Aksoy, Y. (2002). Matemetik ve Tarihi (Cild-4). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi.
  • Altun, M. (1997). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi (4. bs.). Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Aslan, E. & Olkun, S. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Müfredatlarında İlköğretim Matematiği. İlköğretim Online, 10(3), 991-1009.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye Cumhuriyeti’ nin İlk Ders Kitapları. Eğitim ve Bilim, 35(158), 215-231.
  • Baki, A. (2015). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (6. bs). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (2. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bektaş, M., Kahraman S. & Temel Y. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-6. Ankara: MEB Yayınları.
  • Boydak, A. (2014). Öğrenme Stilleri (20. bs.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Böge, H. & Ramazan A. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-8. Ankara: MEB Yayınları.
  • Cırıtcı, H., Gönen İ., Araç D., Özarslan M., Pekcan N. & Şahin M. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-5. Ankara: MEB Yayınları.
  • Erenkuş, M. A. & Savaşkan D.E. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Ders Kitabı-7. Ankara: Koza Yayın AŞ.
  • Fazlıoğlu, İ. (2016). Sözün Eşiğinde (2. bs.). İstanbul: Papersense Yayınları.
  • Güngör, B. (2013). Matematik Terimlerinin Türkçeleştirme Hareketleri (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (33. bs.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kültür Bakanlığı. (1938a). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -1 (3. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1938b). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -2 (2. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1938c). Ortaokul Kitapları Matematik Dersleri Geometri -3 (4. bs.). İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936c). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-1. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937b). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-2. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937c). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hendese-3. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936a). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hesap-1. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1936b). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Hesap ve Cebir-2. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Kültür Bakanlığı. (1937a). Ortaokul Kitapları Riyaziye Dersleri Cebir-3. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Latterell, C. (2013). Matematik Savaşları Ebeveynler ve Öğretmenler İçin Kılavuz (Çev. A. Kolancı). İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1933). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 1 (3. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1935). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 2 (3. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbiye Dairesi. (1934). Ortamektep Riyaziye Dersleri – 3 (2. Tabı). İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1318). Hisab-ı Ameli - 1. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1321). Hisab-ı Ameli - 2. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed Celal. (1327). Hisab-ı Ameli - 3. Kitap (Rüşdiye Kısmı). İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1342). Ameli Yeni İlmi Hesab (2. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1329). Yeni İlmi Cebir (4. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Mehmed İzzet. (1339). Yeni İlmi Hesab (3. Tabı). İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Nurdoğan, A. M. (2016). Modernleşme Döneminde Osmanlı’ da İlköğretim 1869 -1914. İstanbul: Çamlıca Basım Yayın.
  • Özmantar, F. M. Ağaç, G. Yılmaz, B. & Özbey, N. (2018). Cumhuriyet Dönemi Ortaokul Matematik Öğretim Programlarına Genel Bir Bakış. M. F. Özmantar, H. Akkoç, B. Kuşdemir-Kayıran ve M. Özyurt (Ed.), Ortaokul Matematik Öğretim Programları Tarihsel Bir İnceleme içinde (s. 29-76). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztoprakçı, S. & Çakıroğlu, E. (2013). Dörtgenler. İ. Zembat, M. F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır ve A. Delice (Ed.), Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar içinde (s.250-272). Ankara: Pegem Akademi.
  • Salih Zeki. (1325-1327). Hendes-i Mebadi. İstanbul: Karabet Matbaası.
  • Salih Zeki. (1322). Nazari ve Ameli Hendese – 1. Dersaadet: Karabet Matbaası.
  • Salih Zeki. (1328). Nazari ve Ameli Hendese – 2. Dersaadet: Necm-i İstikbal Matbaası.
  • Salih Zeki. (1329). Nazari ve Ameli Hendese – 3. Dersaadet: Artin Asaduryan ve Mahdumları Matbaası.
  • Tuncer, T. (1995). Matematik Sözlüğü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi.
  • Ünal, U. (2015). II. Meşrutiyet Öncesi Osmanlı Rüşdiyeleri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Walle, V. D. Karp, J. K. & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Basımdan Çeviri) (Çev. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Öksüz This is me 0000-0002-7355-5176

Ahmet Erdoğan This is me 0000-0003-2024-4515

Publication Date March 31, 2022
Acceptance Date March 27, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Öksüz, A., & Erdoğan, A. (2022). 1900-1940 Seneleri Arasındaki Matematik Ders Kitaplarının Günümüz Matematik Ders Kitapları ile Mukayesesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 158-181.

28981289802580829733