In this research, it is aimed to examine the role of university students' psychological inflexibility, internet addiction and sensitivity levels related to cyberbullying. The study group was formed with university students studying in various departments of the state university in the Central Anatolia Region and selected by random cluster sampling method. The relational screening model was used in the research. 561 university students, including 473 girls and 88 boys, participated in the research. Acceptance and Action Form-2, Young Internet Addiction Short Form, Cyber Bullying Sensitivity Scale and Personal Information Form were used to collect the data in the research. Independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson Product Moments Correlation Technique, and multiple linear regression analysis were used in the research.
As a result, the average psychological inflexibility scores of students with a low perceived family income level were found to be significantly higher than those of students with a moderate perceived family income. It was concluded that there is a significant and positive relationship between the daily time spent on the Internet on weekdays and on weekends and the psychological inflexibility score averages. This significant difference is between the group that spends 0-2 hours daily on the Internet and the group that spends 6 hours and more, and in favor of the group that spends 6 hours and more. It was found that the psychological inflexibility score averages of the group whose purpose of using the Internet is to shop were higher than the psychological inflexibility score averages of the group using the Internet for information purposes. As the daily usage time of social media increases, the average psychological inflexibility score increases. There is a positive significant relationship between Internet addiction and psychological inflexibility. There is a positive significant relationship between sensitivity and psychological inflexibility related to cyberbullying. According to the research findings; It has been found that the sensitivity related to internet addiction and cyber bullying is a predictor on psychological inflexibility scores.
Psychological Inflexibility* Internet Addiction Cyberbullying Sensitivity university students
Necmettin Erbakan University Social and Human Sciences Scientific Research Ethics Committee, Date 18.12.2020, Number: 2020/116.
YOK
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikolojik esnekliklerinin, internet bağımlılığının ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin rolünün incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubu, İç Anadolu Bölgesi'ndeki devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören ve tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilen üniversite öğrencilerinden oluşturulmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 473'ü kız, 88'i erkek olmak üzere 561 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında Kabul ve Eylem Formu-2, Genç İnternet Bağımlılığı Kısa Formu, Siber Zorbalık Duyarlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada bağımsız örnekler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Sonuç olarak, algılanan aile geliri düzeyi düşük olan öğrencilerin ortalama psikolojik esneklik puanlarının, algılanan aile geliri orta düzeyde olan öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Hafta içi ve hafta sonu internette geçirilen günlük süre ile psikolojik esneklik puan ortalamaları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Bu anlamlı fark, günde 0-2 saat internet kullanan grup ile 6 saat ve üzeri internet kullanan grup arasında, 6 saat ve üzeri internet kullanan grup lehinedir. İnterneti kullanma amacı alışveriş yapmak olan grubun psikolojik esneklik puan ortalamalarının, interneti bilgi amaçlı kullanan grubun psikolojik esneklik puan ortalamalarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sosyal medyanın günlük kullanım süresi arttıkça ortalama psikolojik esneklik puanı da artıyor. İnternet bağımlılığı ile psikolojik esneklik arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ile psikolojik esneklik arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Araştırma bulgularına göre; İnternet bağımlılığı ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın psikolojik esneklik puanlarını yordadığı tespit edilmiştir.
*Bu çalışma, Prof.Dr.Zeliha TRAŞ danışmanlığında Büşra KABAKCI tarafından tamamlanan “Üniversite öğrencilerinin psikolojik katılıklarının yordanmasında internet bağımlılığı ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın rolü” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Necmettin Erbakan Üniversitesi 2020/116 numara ile Etik Belgesi alınmıştır.
yok
YOK
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | March 30, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | January 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |