At the present time, that the
perceptions on public relations are differentiating, the studies which are
conducted with the purpose of eliminating the ambiguity on the concept or on
the issue of how the concept is perceived have been gaining an importance. In
this context, it is thought that determining whether the concept of public
relations, which is underpinned by communication, is perceived towards its main
principles or not. In this direction, the main purpose of the research is to
examine the metaphorical perception on the students of university who take and
do not take the public relations course. This study was designed according to
the phenomenology design through metaphorical analysis technique in the scope
of qualitative research design, and the collected data were analyzed with the
content analysis method. The study group of the research consists of 63 (34
male / 29 female) students who take the public relations course and 40 (20 male
/ 20 female) students who do not take the course. As a data collection tool,
the participants were asked to define the expression of “Public relations
implementations are as ……, because…..” in order to identify the metaphors
(mental images) of the participants on the concept of ‘public relations’. The
results of the study demonstrated that the participants who take and do not
take the public relations course have similar metaphorical perceptions, and at
the same time it was seen that the participants who do not take the public
relations course perceive public relations as a department and a managerial
communication function. It can be said that the education that the participant
received on management phenomenon in the faculty of economics and
administrative sciences have an impact on this result.
Halkla ilişkiler kavramına yönelik algılamaların farklılaştığı günümüzde, kavrama yönelik anlam kargaşasını ortadan kaldırmak amacıyla yapılan araştırmalar ya da kavramın nasıl algılandığı ile ilgili gerçekleştirilen çalışmalar önem arz etmektedir. Bu bağlamda temelini iletişimin oluşturduğu halkla ilişkiler kavramının sahip olduğu ana prensipler doğrultusunda algılanıp algılanmadığını tespit etmenin de yerinde olacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın temel amacı, üniversitede halkla ilişkiler dersini alan ve almayan üniversite öğrencilerinin halkla ilişkiler kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemi kapsamında metaforik analiz tekniği ile olgubilim desenine göre tasarlanmış ve toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile test edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, halkla ilişkiler dersini alan 63 (34 erkek / 29 kadın) katılımcı ve halkla ilişkiler dersini almayan 40 (20 erkek / 20 kadın) katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcıların “halkla ilişkiler” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları (zihinsel imgeler) belirlemek için “halkla ilişkiler uygulamaları.......... gibidir; çünkü……….” ibaresini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen sonuçlar, halkla ilişkiler dersi alan ve almayan katılımcıların benzer metaforik algılara sahip olduklarını göstermekle birlikte aynı zamanda halkla ilişkiler dersini almayan katılımcıların, halkla ilişkileri; departman, bilim dalı ve yönetimsel iletişim fonksiyonu olarak algıladıkları da görülmüştür. Katılımcının iktisadi ve idari bilimler fakültesinde yönetim kavramı üzerine aldığı eğitimin bu sonuç üzerinde etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | March 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 33 |